Nyt tarkkana liikenteessä! Pikaratikka aloittaa säännöllisen liikennöinnin pääkaupunkiseudulla

16.10.2023, klo 12.34

Pikaratikka aloittaa liikennöinnin ensi lauantaina 21.10. Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Raitiovaunun reitillä liikkuvien on huomioitava uusi joukkoliikenneväline ja siihen liittyvät liikennesäännöt.

Pääsääntö raitiovaunun ja ajoneuvojen väistämisessä on se, että raitiovaunulle on annettava esteetön kulku. Näin ollen esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä on väistettävä myös vasemmalta lähestyvää raitiovaunua. Yllättävää voi olla sekin, että edestä lähestyvälle raitiovaunulle on annettava esteetön kulku, jos se kääntyy tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle, oman ajoneuvon eteen. Tarkkana pitää olla myös, kun ajoneuvolla käännytään ja käännyttäessä tai heti käännöksen jälkeen ylitetään raitiotie. Tällöin on väistettävä sekä takaa että edestä lähestyvää raitiovaunua – myös liikennevaloissa. Nuolivalolla käännyttäessä väistettäviä ei pitäisi olla.

Väistämismerkit toki koskevat raitiovaunua siinä, missä ajoneuvojakin. Ajoneuvojen kuljettajia saatetaan varoittaa ja pysäyttää myös kolmion muotoisella raitiovaunuvalo-opastimella.  Kun keltainen valo palaa yhtenäisesti tai punaiset valot vilkkuvat tai palavat yhtenäisesti, on pysähdyttävä.

Autoliitto teki Tampereen ratikan liikennöinnin alkaessa videon autoilijan ja raitiovaunujen välisistä väistämissäännöistä. Helsingissä ja Espoossa liikkuvien ajoneuvojen kuljettajien kannattaa katsoa video ja palautella mieleen tilanteet, joissa raitiovaunun väistäminen helposti unohtuu.

Vaikka raitiovaunu on Helsingissä tuttu ilmestys, voi uusi linja tuoda ratikoihin tottuneillekin yllätyksiä.

”Pikaratikka kulkee paikoitellen jopa 70 km/h nopeudella – siis huomattavasti vanhempia ratikoita nopeammin. Tämä on otettava huomioon aina raitiovaunun lähestyessä, mutta erityisesti näin syksyllä, kun puista putoavat lehdet liukastavat kiskoja”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.

Myös kevyen liikenteen on syytä olla tarkkana

Uuden pikaraitiotien varrella on joihinkin raitiovaunukiskojen ylityskohtiin merkitty kevyelle liikenteelle ylityspaikkoja suojatien tai pyörätien jatkeen sijaan.

”Olennaista on huomata, että ylityspaikalla jalankulkijan tai pyöräilijän on väistettävä raitiovaunua, ellei ylityspaikalla ole liikennevaloja. Vain jalankulkijoille tai pyöräilijöille tarkoitetun valon ollessa vihreä, väistämisvelvollisuus on raitiovaunulla”, Vesalainen ohjeistaa.

Erityisen tarkkana pitää olla paikoissa, joissa ylityspaikan välittömässä läheisyydessä ylitetään myös ajorataa. Tällöin usein ylityspaikan päässä on suojatie tai pyörätien jatke. Ajorataa lähestyvien ajoneuvojen pitää väistää suojatietä ylittäviä jalankulkijoita sekä pyörätien jatkeella pyöräileviä.

”Kun suojatien tai pyörätien jatkeen päätyttyä tullaan raitiotiekiskojen ylityspaikkaan, onkin väistämisvelvollisuus jalankulkijalla ja pyöräilijällä. Jos ylityspaikan jälkeen on vielä ajoradan ylitys, on tilanne taas toinen”, Vesalainen varoittaa.

Oman haasteensa erityisesti kevyelle liikenteelle tuo uusien raitiovaunujen hiljaisuus vanhempaan kalustoon verrattuna.

Suojatie – ylityspaikka – suojatie – suojatie.
Jos jalankulkija lähtee ylittämään tätä kokonaisuutta vasemmalta oikealle, väistävät häntä ensin molemmista suunnista lähestyvät pyöräilijät ja sen jälkeen molemmista suunnista lähestyvät autot. Kiskojen ylityspaikalla jalankulkijan on kuitenkin väistettävä molemmista suunnista lähestyviä raitiovaunuja. Sen jälkeen taas molemmista suunnista lähestyvät pyöräilijät väistävät häntä.
Tässä pyöräilijän ja jalankulkijan ylityspaikat on merkitty eri värein ja raitiovaunusymbolein. Jalankulkijan kuuluu väistää vain raitiovaunuja – pyöräilijä väistää myös ajoneuvoliikennettä.

Autoliiton ohjevideo ajoneuvojen ja raitiovaunujen välisistä väistämissäännöistä

skip_embed

Videon näyttämiseen vaaditaan, että hyväksyt sivuston evästeet.