Usein kysytyt kysymykset Plus-jäsenyydestä | Autoliitto

Usein kysytyt kysymykset Plus-jäsenyydestä

Palveluun oikeutettu henkilö

Voivatko muut käyttää Plus-jäsenyyteeni kuuluvia matkanjatkamispalveluja?

Plus-jäsenyys on henkilökohtainen jäsenpalvelu. Sen voimassaolo edellyttää, että palveluun oikeutettu Autoliiton jäsen on mukana kuljettajana tai matkustajana avustettavassa ajoneuvossa. Perhejäseneksi liittymällä pääjäsenen kanssa samassa taloudessa asuvat muut perheenjäsenet saavat käyttöönsä matkanjatkamispalvelut.

Jos saan sairaskohtauksen ja auto jää tien päälle, saako silloinki soittaa hinausauton?

AL-Plus jäsenyyteen sisältyvät matkanjatkamispalvelut ovat tarkoitettu ajoneuvoon kohdistuvan teknisen vian tai liikennevahingon sattuessa. Plus-jäsenyys ei korvaa sairaskohtauksesta johtuvaa matkan keskeytystä.

Voimassaolon alkaminen ja päättyminen

Lähden matkalle tänään, saanko Plus-jsenyyden voimaan heti?

Voimassaolo alkaa Plus-jäsenmaksun maksupäivää seuraavan vuorokauden alusta. Plus-jäsenyyden voimassaolo päättyy jäsenkorttiin merkittynä päivänä klo 24.00.

Palvelun piiriin kuuluvat ajoneuvot

Suomessa Euroopassa
Ajoneuvon ikä Ajoneuvolla ei ole ikärajoitusta Ajoneuvon pitää olla ALLE 15v
Ajoneuvon paino 4000 kg 4000 kg

Onko palvelu voimassa, jos lainaan naapurin tai kaverin autoa, pakettiautoa, matkailuautoa, mopoautoa tai moottoripyörää?

Kyllä on edellyttäen, että ajoneuvo täyttää Plus–jäsenyyden ehdoissa määritellyt kriteerit. Eli ajoneuvon tulee olla yksityiskäyttöön rekisteröity, eikä sen kokonaismassa saa ylittää 4000 kiloa ja ulkomailla avustamme alle 15-vuotiaita ajoneuvoja.

Harrastan kesällä moottoripyöräilyä. Pitääkö minun ottaa moottoripyörälleni oma Plus-jäsenyys?

Ei tarvitse. Plus–jäsenyys ei koske tiettyä yksilöityä ajoneuvoa. Ratkaisevaa on, että Plus-jäsen on mukana kuljettajana tai matkustajana avustettavassa ajoneuvossa. Yksityiskäyttöön rekisteröidyt moottoripyörät on määritelty ajoneuvoiksi, joilla liikkuessaan Plus-jäsenyyteen kuuluvat matkanjatkamispalvelut ovat jäsenen käytettävissä. Palvelu ei kuitenkaan kata kevytmoottoripyörää.

Minne hinataan jos kyseessä on moottoripyörä?

Lähimpään asianmukaiseen korjaamoon, jossa on mahdollista saada moottoripyörä kuntoon.

Kattaako Plus-jäsenyys myös matkailuvaunut?

Kyllä kattaa. Samoin kaikki muut perävaunut, jotka on laillisesti kytketty Plus–jäsenyyteen kuuluvien matkanjatkamispalvelujen ehdoissa määriteltyihin ajoneuvoihin. Perävaunu siirretään lähimpään asianmukaiseen korjaamoon. Jos vika on autossa, perävaunu hinataan samaan paikkaan kuin auto.

Matkailuvaununi lämmitysjärjestelmä hajoaa kesken lomamatkan. Huolehtiiko Plus–jäsenyys siitä, että järjestelmä laitetaan asumiskuntoon?

Matkailuvaunun asumistekniikasta huolehtiminen ei kuulu Plus-jäsenyyden palveluihin. Plus–jäsenyys kattaa vain sellaiset ongelmat ja viat, jotka estävät vaunun turvallisen vetämisen.

Jos matkailuautoni tai matkailuvaununi hajoaa, saanko sijaisajoneuvoksi vastaavan matkailuauton tai matkailuvaunun?

Sijaisajoneuvoksi voi saada ainoastaan henkilöauton.

Onko palvelut voimassa jos yhdistelmän kokonaismassa ylittää palvelurajat?

Palvelemme aina vetoauton mukaan, eli jos vetoauton kokonaismassa on alle 4t kg on palvelut voimassa.

Plus-jäsenyys on tarkoitus ottaa henkilökohtaiseksi, mutta tarkoittaako "yksityiskäyttöön rekisteröity auto" myös kommandiittiyhtiöni pakettiautoa?

Ajoneuvon rekisteriotteesta kohdasta "käyttö" selviää mihin käyttöön ajoneuvo on rekisteröity, Plus-palveluihin ajoneuvon tulee olla yksityiskäyttöön rekisteröity. Ajoneuvon omistussuhteilla ei ole matkanjatkamispalveluiden osalta merkitystä.

Rekisteriotteeseen merkityt ajoneuvon käyttöluokat:

Yksityinen Ajoneuvon normaali käyttötapa
Luvanvarainen Käyttötapana luvanvarainen/ammattimainen toiminta (esim. taksit ja ambulanssit kuuluvat tähän luokkaan)
Vuokraus ilman kuljettajaa Ajoneuvot joita vuokrataan
Kouluajoneuvo Autokoulujen ajoneuvot
Myyntivarasto (Varastovakuutus)

Onko palvelu voimassa, jos vuokraamani auto hajoaa tai taksimatka katkeaa teknisiin ongelmiin?

Palvelu ei ole tällöin voimassa. Plus-jäsenyys kattaa vain yksityiskäyttöön Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen matkanjatkamispalvelut. Vuokra-autot ja taksit on rekisteröity ammattikäyttöön. Ajoneuvon käyttötarkoituksen voi tarkistaa rekisteriotteesta.

Miksi palvelu ei ole käytettävissä, jos vuokraan auton?

Laadukkaat autovuokraamot ovat järjestäneet asiakkailleen vastaavan palvelun, joten se kuuluu vuokrauksen hintaan. Käytännössä asia toimii usein niin, että vuokraamo toimittaa uuden ajoneuvon rikkoutuneen tilalle. Palvelun olemassaolo kannattaa varmistaa ajoneuvoa vuokrattaessa.

Voimassaoloalue

Minulla on maastoauto ja liikun sillä harrastukseni vuoksi usein heikkokuntoisilla väylillä. Onko Plus–jäsenyys tuolloin voimassa?

Ajoväylien tulee olla yleisesti käytettävissä olevia. Ellei käytettävä väylä ole normaalilla avustuskalustolla liikennöitävissä palvelut eivät ole voimassa.

Katettavat kustannukset ja niiden enimmäismäärä

Kattaako Plus-jäsenyys avustuskustannukset?

Autoliitto maksaa palvelut edellyttäen, että Autoliiton palvelukeskus on ne järjestänyt.

Kattaako Plus-jäsenyys korjaamokustannukset?

Ei kata. Plus-jäsenyys kattaa ainoastaan tiellä tehdyn korjauksen ja korjaajan matkakulujen osuuden. Plus-jäsen maksaa varaosat ja tarvikkeet.

Mitä tapahtuu, jos autoni jää korjaamolle jossain päin Eurooppaa ja minun pitäisi jo palata Suomeen?
Miten saan ajoneuvoni takaisin Suomeen, kun se on korjattu? Mitä kustannuksia korvataan?

Mikäli ajoneuvoa ei saada kuntoon saman päivän aikana, kun se on viety korjaamolle, voidaan korvata palvelun ehtojen mukaan esimerkiksi lentoliput kotiin. Korjatun auton nouto korjaamolta kuuluu palveluun, tällöin korvataan yhdelle henkilölle auton noutokustannukset korjaamolta.

Saanko sijaisauton käyttöön kaikissa tilanteissa, esim. jos olisin kotipihalla ja autoni ei lähdekään käyntiin ?

AL-Plus jäsenyyden matkanjatkamis-palveluihin sijaisauton ehtona on, että kodin ja tapahtumapaikan välinen matka on yli 40km.

Tarvitseeko palvelutilanteessa käyttää rahaa?

Normaalitilanteessa ei. Esimerkiksi kotimaassa tiepalvelu-, hinaus, ja sijaisautolaskut tulevat aina suoraan Autoliittoon. Julkisia kulkuvälineitä tai taksia käytettäessä laskutus ei yleensä ole mahdollista ja Autoliitto maksaa tiepalvelukeskuksensa luvalla syntyneet kustannukset jälkikäteen takaisin jäsenelle. Myös ulkomailla saattaa paikallisista käytännöistä johtuen syntyä tilanteita, joissa laskutus ei ole mahdollista. Useimmiten myös ulkomailla syntyneet avustuskustannukset hoidetaan suoraan AL:n toimesta.

Mitä, jos tilaan avun muualta kuin Autoliiton tiepalvelukeskuksesta?

Autoliitto ei vastaa omatoimisesti tilatuista palveluista syntyvistä avustuskustannuksista.

Kustannusten hyvittäminen jälkikäteen

Miten saan korvauksen aiheutuneista kuluista, jotka minulle ehtojen mukaan maksetaan?

Lähetä hakemus (tässä) liitteineen sähköpostilla tai AL-Palvelut Oy/Korvaushakemus, Hämeentie 105 A, 00550 Helsinki
Liitä mukaan ALKUPERÄISET kuitit maksetuista tapahtuman aiheuttamista kuluista. Sähköpostiin kuvat alkuperäisistä kuiteista.

Sähköpostilla osoitteeseen: laskut@autoliitto.fi

Korvaushakemus tulee palauttaa neljän viikon kuluessa tapahtumasta.

Miten toimin, kun tarvitsen apua tienpäällä?

Tallenna Plus-jäsenten 24/7 palvelunumero matkapuhelimeesi, löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta.

Palvelut tilataan aina Autoliiton Plus-jäsenten palvelukeskukseen soittamalla.

SELVITÄ ENNEN SOITTAMISTA:

tarkka sijaintisi
ajoneuvon rekisteritunnus
Autoliiton jäsennumero (löytyy jäsenkortista)
puhelinnumero, josta Sinut tavoittaa
syy matkan keskeytymiseen tai ajoneuvon oireet

SOITA PALVELUNUMEROON: jäsenkortin kääntöpuolella

Mitä, jos auton avaimet jäävät ajoneuvon sisälle enkä saa ovia auki?

Soitta AL-Plus jäsenten palvelunumeroon josta apu järjestetään.

Miten toimin, kun lähden ulkomaille?

Ota mukaasi jäsenkorttisi, jos olet Plus-jäsen sen pitäisi olla harmaa. Varmista vielä sen voimassaolo ja kannattaa myös tallentaa kortista löytyvä Plus-jäsenten palvelukeskuksen numero vaikka puhelimeen.
Huom! Ulkomailta soitettaessa eteen +358

Mitä teen, jos autoni ei lähde käyntiin kotipihalla tai mökin pihalla?

Soitta AL-Plus jäsenten palvelunumeroon, josta järjestetään apu paikalle.

Miten Plus-jäsenyys eroaa vakuutuksista?

Plus-jäsenyys on henkilöön sidottu, ja on voimassa aina, kun jäsen on mukana kuljettajana tai matkustajana matkanjatkamispalvelujen ehdoissa määritellyssä ajoneuvossa. Matkan yllättäen keskeytyessä Autoliitto järjestää matkan jatkamiseksi tarvittavat palvelut ja huolehtii jäsenen puolesta järjestämiensä palveluiden kustannuksista kuten Plus-jäsenyyden sisällössä on määritelty. Erillistä vahinkoilmoitusta ei tarvita enää jälkikäteen. Plus–jäsenyyteen kuuluu monia palveluita, joita vakuutukset eivät yleensä kata. Tällaisia ovat esimerkiksi sijaisauto, polttoaineen tuonti ja renkaan vaihto. Vakuutus koskee aina vain yhtä tarkoin yksilöityä ajoneuvoa.