AL-Sport autourheilu

Autoliitto hallinnoi  kolmea eri autourheilulajia, mutta Autoliiton paikallisosastoissa harrastetaan  autourheilutoimintaa useassa eri autourheilulajissa sekä toimitsijoina että kilpailijoina.
Tutustu lajeihin ja Autoliiton autourheilutoimintaan tarkemmin!

punainen_auto_tarra_kyljessä

AKK-Motorsport ry on autourheilun kattojärjestö maassamme, mutta Autoliiton vastuulla Suomessa harrastettavista autourheilulajeista ovat AutoSlalom, EcoRun (taloudellisuusajo) sekä Tasanopeusajo. Näiden lajien lisäksi Ajotaito SM-kilpailut kuuluvat AL-Sport-lajeihin.
Autoliiton AL-Sport autourheilutoimintaa koordinoi AL-Sport toimikunta.

Kaikkien AL-Sport -lajien osalta  kilpailunjärjestäjät  asioivat Autoliiton kanssa. AL-Sport -lajien kehittäminen ja sääntötyö kuuluvat AL-Sport –toimikunnalle sekä sen lajiryhmille. AL-Sport toimikunta laatii myös  kilpailukalenterin.

Autoliitto myöntää kilpailuluvat ja kilpailijalisenssit hallinnoimiensa lajien kilpailuihin, mutta myös AKK:n myöntämillä kilpailijalisensseillä on oikeus osallistua. AL-Sport -lajien kilpailulupia voivat anoa joko Autoliiton osastot tai AKK-Motorsportin jäsenseurat. Historic-rallien yhteydessä ajettavien tasanopeusluokkien kilpailuluvat haetaan rallin kanssa samassa luvassa ja ne myöntää AKK Motorsport ry.

AutoSlalomissa, EcoRunissa (taloudellisuusajo) ja Tasanopeudessa ajetaan AL-Sport Cup-sarja ja sen lisäksi Tasanopeudessa ja EcoRunissa järjestetään myös Pohjois-Euroopan Nordic Championship-sarja. Tasanopeus luokkia ajetaan myös Historic-rallien yhteydessä.
Edellisten kolmen lajin lisäksi AL-Sport lajeihin kuuluvat Ajotaito SM – taitoajokilpailu.

AL-Sport nyt myös somessa:

AL-Sport tietosuojaseloste

skip_embed AL-Sport videokooste eri Autoliiton osastoissa harrastettavista lajeista

Videon näyttämiseen vaaditaan, että hyväksyt sivuston evästeet.

AL-Sport toimikunta

• Jorma Halttu
    Heli Hietala
    Terho Havumäki
    Jyrki Knuutinen
    Rauli Koivunen, EcoRun lajipäällikkö
    Petri Kymäläinen
    Juha Lamberg, AutoSlalom lajipäällikkö
    Markku Lehisto, Tasanopeus lajipäällikkö
    Seppo Rehakka, Ajotaito SM lajipäällikkö
    Taina Kytäjä-Roimu, sihteeri, Autoliitto ry

Autoliiton osasto AKK-Motorsportin jäsenseurana

Suomessa autourheilua koordinoi AKK-Motorsport ry. Osa Autoliiton osastoista on myös AKK-Motorsportin jäsenseuroja. Näiden osastojen kautta on Autoliiton jäsenillä mahdollisuus osallistua  autourheilutoimintaan joko toimitsijana tai kilpailijana. Tällöin muun muassa (AKK jäsenseura / ja muu kuin AL-Sport -laji) kilpailijalisenssiasiointi tapahtuu AKK-Motorsportin ohjeiden ja sääntöjen mukaan.

AL-Sport tietosuojaseloste.

Lisätietoja AL-Sport toiminnasta: Taina Kytäjä-Roimu, taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi.

Materiaalipankki

AL-Sport palkitseminen

• AL-Sport-liittopäivillä Jyväskylässä julkistettiin AL-Sportin vuoden 2022 autourheilija, toimitsija ja ratatuomari.

Vuoden 2022 AL-Sport autourheilija
    Vuonna 2022 kaikkiaan neljä Suomenmestaruutta voittanut ( Rallisprint SM ja Ralli SM) Autoliiton kummikuljettajana usean vuoden menestyksekkäästi edustanut  Henri Hokkala ( AL-Jyväskylän osasto) palkittiin Vuoden 2022 autourheilijana.

Vuoden 2022 AL-Sport toimitsija
    AL-Jyväskylän osaston Sami Nummelin valittiin vuoden 2022 toimitsijaksi. Hän on ollut aktiivisena toimitsijana lukuisissa rallikilpailuissa niin lähettäjänä, aikatarkastusasemalla kuin purkuhommissakin.

Vuoden 2022 ratatuomari ja Kallen Malja-kiertopalkinnon saaja
    Vuoden ratatuomariksi nimettiin edesmennyt RaimoRuohonen (AL-Helsingin seudun osasto). Hän oli pitkän linjan puurtaja ja aina valmis ratatuomarin moninaisiin tehtäviin. Huomionosoitus luovutettiin Jyväskylässä hänen tyttärelleen.

Yhteistoimintakerhot

• Autoliitto ry:hyn  kuuluu jäseninä myös yhteistoimintakerhoja, jotka ovat  pääsääntöisesti autourheiluseuroja. Seurat ovat Autoliiton lisäksi myös AKK Motorsport ry:n jäseniä. Yhteistoimintakerhojen jäsenet harrastavat autourheilua omassa seurassaan.

Perusteet kerhon / seuran / yhdistyksen Autoliitto – jäsenyydelle:

Rekisteröity tai rekisteröimätön kerho, seura tai yhdistys voi liittyä Autoliitto ry:n yhteistoimintakerhoksi seuraavin perustein:

• Kerholla on nimetty johtokunta /hallitus, jonka jäsenistä vähintään yksi on Autoliiton henkilöjäsen.
    • Kerholla on pankkiyhteys
    • Kerholla on yhteystiedot
    • Kerhon toimintaperiaatteet ovat linjassa Autoliitto ry:n sääntöjen pykälä 2:n kanssa.
    • Kerhon jäsenten ei tarvitse olla Autoliiton jäseniä
    • Seuran tulee olla AKK- Motorsport ry:n jäsenseura.

Yhteistoimintakerhon vuotuinen Autoliiton jäsenmaksu on 60 euroa, joka sisältää:

• Kaksi  Moottorin vuosikertaa
    • Yhden Autoliiton järjestämän esityksen seuran tilaisuudessa. Esityksen aihe, ajankohta ja toteuttaja sovitaan tapauskohtaisesti yhteisesti Autoliiton edustajan ja seuran edustajan kesken.

Lisätietoja: Autoliitto ry, järjestöpäällikkö, Taina Kytäjä-Roimu, etunimi.sukunimi(at)autoliitto.fi