Santtu Suutarinen

Santtu Suutarinen on 20-vuotias alahärmäläinen, joka edustaa Autoliitto Härmän osastoa. Santtu on kilpaillut jokamiesluokassa vuodesta 2018 alkaen, ja menestystäkin on ihan mukavasti tullut etenkin nuorten luokassa, josta parhaimpina saavutuksina henkilökohtainen SM-pronssi vuodelta 2019 ja SM-kulta vuodelta 2021. Yleisessä luokassa kahteen edelliseen kilpailukauteen on mahtunut lukuisia finaalipaikkoja. Vuonna 2022 10. sija SM-kisoissa ja 6. sija JM SM-liiga kisassa. Kausi 2023 on ollut Santulla kilpailuiden suhteen hieman hiljaisempi, sillä hän on ollut suorittamassa varusmiespalvelusta.
Tulevalla kilpailukaudella hänellä on tavoitteena ajaa mahdollisimman monta ”isoa kisaa”, ja menestystä hän lähtee hakemaan finaalipaikkojen merkeissä.

Santun menoa voi seurata Santun kummikuskisivuilta ja somekanavista:
facebookista: SuloS Team
instagramista: @sulosmotors

Santun kausi 2022

Olen 18-vuotias lukiolainen Alahärmästä. Edustan autoliitto Härmän osastoa, jonka alla olen kilpaillut jokamiesluokan nuorten luokassa vuodesta 2018 alkaen. Palkintokaapista löytyy lukuisia pienempien kilpailujen voittoja, finaalipaikkoja sekä suurimpina saavutuksina henkilökohtainen SM-pronssi vuodelta 2019 ja SM-kulta vuodelta 2021. Tulevalla kilpailukaudella tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon ajokokemusta yleisestä luokasta sekä saada finaalipaikkoja.

BlingFactory JM SM

Santtu ajoi vaiherikkaassa kisassa upeasti sijalle 10 kaikkiaan 170:sta osallistujasta.

XXXI Asfalttikunkku 29.4-1.5

Vappua vietettiin Kemoran moottoriradalla vaihtelevassa säässä. Santtu ajoi yleisessä luokassa laina-autolla. Lauantaina edessä oli karsinta.
– Alkuerä meni olosuhteisiin nähden hyvin. Kakkossija ja suoraan sunnuntaille. Ajoin ensimmäiset metrit tällä kyseisellä autolla, kun kävin aamulla puntarissa. En myöskään ole juuri päässyt rataa ajamaan kunnolla ympäri, joten sekin on vähän vielä uusi.

Sunnuntaiaamu aloitettiin jälleen alkuerillä, joista tuloksena oli oman lähdön kolmas sija. Keräilyissä tuli neljäs sija, jolla pääsi ensimmäisiin välieriin. Välierässä ajot päättyivät kaatoon. Olosuhteet oli haastavat. Välillä satoi vettä ja välillä taas paistoi aurinko. Aamun alkuerässä rata oli vielä kuiva, ja siinä olikin hyvää kilvanajoa kilpakumppaneiden kanssa. Keräilyissä alkoi satamaan vettä ja ajaminen vaikeni huomattavasti. Siitä kuitenkin pääsin vielä jatkoon.

– Välierässä sain hyvän lähdön ja olin toisena ensimmäisen kierroksen. Sitten kuitenkin sattui ajovirhe, jonka seurauksena tuli pieni osuma kilpakumppaniin. Ajauduin hiekalle ja tuli kaato. Kerran katon kautta ympäri, ei sen pahemmin.

22.KUPLA-Kuhmut 16.-17.4.

Kilpailukausi aloitettiin Kokemäen Risten radalla 16.4. Parin koronasta johtuneen välivuoden jälkeen oli hienoa avata kevätkausi perinteisillä Kupla-Kuhmuilla Kokemäellä. Auto ei ollut ihan mieleinen ajaa testeissä, mutta sen eteen tehtiin töitä vielä paljon kisaa edeltävällä viikolla.

– Harmillisesti ajot päättyivät jo heti lauantain alkuerässä moottoririkkoon. Toiselle kierrokselle lähdettäessä kuului vain pamahdus ja savua tuli runsaasti ohjaamoon. Konetilassa syttyi tulipalo, mutta se sammui nopeasti. Pellin alle katsottaessa kuitenkin paljastui täystuho, mikä merkitsi katsojaksi siirtymistä.