Voiko autoni lähettää tietoja ihan itse? Kenelle? Millaista tietoa?
Miten tämä koskee minua?
Mistä My Car My Data  -kampanjassa on kyse?
Mitkä ovat tavoitteet?
Miten annan tai kiellän pääsyn ajoneuvotietoihini?
Koskevatko nykyiset tietosuojalait ajoneuvotietoja?
Entä muut palveluntarjoajat?
Miksi ajoneuvonomistajien pitäisi voida valita ajoneuvojensa palveluntarjoajat?
Mikä on tilanne tänään?
Kuka tukee My Car My Data  -kampanjaa?

Voiko autoni lähettää tietoja ihan itse? Kenelle? Millaista tietoa?

Jos autossasi ilmenee ongelma, soitat nykyään korjaamoosi ja annat sinne tiedot, jotka sinulla on.

Ajoneuvot muuttuvat kuitenkin yhä älykkäämmiksi. Monet mallit pystyvät jo ryhmittämään ja lähettämään tietoja autostasi käsin. Ajoneuvo siirtää ne suojattujen verkkojen kautta ja voi varmistaa nopeamman ja tehokkaamman avun. Tiepalvelupartio voi tuoda oikean varaosan ja ohjelmiston autosi korjaamiseen.

Tällaiseen yhteydenpitoon pystyvä auto (verkottunut auto, connected car) voi lähettää tietoja muustakin kuin rikkoutumisesta ja voi helpottaa ajamista varoittamalla ennen kuin vika ilmenee, neuvomalla muuttamaan reittiä liikennetilanteen mukaan ja monella muulla tavalla.

Ylös

Miten tämä koskee minua?

Et ehkä tiedä, kuinka paljon tietoja voidaan jäljittää ja miten niitä voidaan lopulta käyttää.

Verkottuvuutta tarjoavat ajoneuvovalmistajat jäljittävät ja siirtävät ajoneuvostasi monenlaista tietoa, joka voi kertoa paljon autosi tilasta ja esimerkiksi ajotyylistäsi. Valmistajien liiketoimintamalli perustuu siihen, että ne hallitsevat yksin tuota tiedon virtaa ja voivat ohjata huollon ja korjaukset omille valikoiduille palveluntarjoajilleen.

Kun ostat verkottuneen auton, kauppaan kuuluu usein ehto, jolla hyväksytään tietojesi siirto ajoneuvovalmistajan omaan verkkoon. Sen seurauksena:

  • et välttämättä tiedä, milloin autosi siirtää tietoja tai miten tietojasi käytetään
  • et ehkä pääse irti sopimuksesta palvelupolitiikan muuttuessa, ja jos torjut ehdot, voit menettää kaikki palvelut
  • sinulta voidaan vaatia maksua palveluista, joita et halua
  • korjauslaskusi voivat olla isommat

Ylös

Mistä My Car My Data  -kampanjassa on kyse?

My Car My Data  -kampanjassa on kyse kuluttajien tietoisuuden lisäämisessä, verkottuvuutta koskevan tiedon antamisesta ja sen varmistamisesta, että he tietävät oikeutensa.

  • Sinulla pitäisi olla oikeus valita ja vaihtaa palveluntarjoajasi sekä valita oikeat tuotteet ja palvelutaso tarpeidesi mukaan.
  • Sinulla pitäisi olla oikeus valita avoimilla markkinoilla kilpailevista palveluntarjoajista ja valtuuttaa kuka tahansa valitsemasi palveluntarjoaja käyttämään ajoneuvosi tietoja ja niihin liittyviä toiminnallisuuksia avoimen, suojatun telematiikka-alustan kautta.

Ylös

Mitkä ovat tavoitteet?

Mielestämme ajoneuvotietojen hallinta kuuluu ajoneuvon omistajalle. Tämä tarkoittaa, että verkotetuille autopalveluille on luotava turvalliset jälkimarkkinat. Se merkitsee:

  • että kuluttajille ilmoitetaan tietojen siirroista ja heiltä tarvitaan tietoinen suostumus siihen, mitä tietoja jaetaan ja miten niitä käytetään
  • että tarjolla on valikoima hyväksyttyjä palveluja luotettavilta palveluntarjoajilta
  • että autossasi on avoin standardoitu ja suojattu tietoalusta, jota voivat käyttää useat palveluntarjoajat

Ylös

Miten annan tai kiellän pääsyn ajoneuvotietoihini?

Jos ajoneuvosi on verkottunut, sinulta pyydetään yleensä allekirjoitusta puitesopimukseen, jolla valmistaja saa pääsyn ajoneuvotietoihisi. Siihen liittyy usein hyödyllisiä mahdollisuuksia, kuten GPS-ohjaus, ja siihen niputetaan lisäpalveluja. Nykyisessä järjestelmässä voit vain lähettää tietosi ajoneuvovalmistajalle tai peruuttaa tilauksesi kokonaan. Vielä ei ole selvää, tarkoittaako tilauksen peruuttaminen sitä, että ajoneuvo lakkaa lähettämästä tietoja.

Toisin kuin matkapuhelinta käyttäessäsi, sinulle ei kerrota, milloin tietoja kerätään ja lähetetään.

Ylös

Koskevatko nykyiset tietosuojalait ajoneuvotietoja?

Ihmisten oikeuksien suojaamiseksi tietosuojalainsäädäntö asettaa tietyt säännöt tietojen käsittelylle ja joitakin sääntöjä henkilötietojen käsittelylle. Sen perusperiaatteet ovat:

  • Läpinäkyvyys - ihmisten pitää tietää, milloin ja miten tietoja käsitellään, ja suostumus käsittelyyn tai käsittelyn tarpeellisuus pitää varmistaa
  • Lainmukainen käyttötarkoitus
  • Suhteellisuus - henkilötietoja voi käsitellä vain sopivalla ja asiaankuuluvalla tavalla eikä liiallisesti suhteessa tarkoituksiin, joita varten niitä kerätään

Olosuhteet ovat muuttuneet suuresti siitä, kun eurooppalainen lainsäädäntö tuli voimaan 90-luvun alussa. Tietojen – muun muassa ajoneuvoista tulevien telemaattisten tietojen – määrän eksponentiaalinen kasvu tarkoittaa, että lainsäädäntöä on aika tarkistaa perusteellisesti. Ajatus suostumuksesta ja läpinäkyvyydestä on keskeinen kiihkeissä keskusteluissa, joita tästä aiheesta käydään EU:n elimissä.

Ylös

Entä muut palveluntarjoajat?

Koska vain ajoneuvovalmistajilla on suora pääsy ajoneuvotietoihin, muiden palveluntarjoajien on maksettava ajoneuvovalmistajalle pääsystä niihin ja kehitettävä palveluja jokaiselle ajoneuvomerkille, mikä nostaa kehityskustannuksia. Lisäksi itsenäisistä korjaamoista tulee täysin riippuvaisia ajoneuvovalmistajan liiketoimintamalleista.

Näin kuluttajat joutuvat monopolimarkkinoille vailla valtaa käyttää tietojaan parhaalla tavalla tai valvoa sitä, kuka näkee mitäkin tietoja. Myös hinnoittelun osalta he ovat ajoneuvovalmistajan vallassa.

Ylös

Miksi ajoneuvonomistajien pitäisi voida valita ajoneuvojensa palveluntarjoajat?

Tieto on uutta valuuttaa. Vaikka käyttäjät eivät ehkä enää ujostele tietojen jakamista, me ajattelemme, että heidän pitäisi saada siitä mahdollisimman paljon hyötyä. Sallimalla eri palveluntarjoajien kilpailla lisäarvon tarjoamisessa verkotettuun autoon me kannustamme innovaatioihin ja varmistamme, että autoilijat voivat valita vapaasti minkä tahansa sovelluksen, jonka haluavat ajoneuvonsa elinkaaren aikana – ja pääsevät siitä eroon milloin tahansa niin haluavat. Monopolitilanteessa ainoa palveluntarjoaja voisi sanella, mitä palveluja voidaan tarjota ja mihin hintaan. Jokaisen asentamasi sovelluksen täytyisi tulla joko valmistajalta tai sen valitsemalta alihankkijalta.

Ylös

Mikä on tilanne tänään?

Vuoteen 2018 mennessä kaikkiin uusiin autoihin tulee eCall-ominaisuus, joka kutsuu automaattisesti apua kolarin sattuessa. Samaa teknologiaa voitaisiin periaatteessa käyttää muiden verkotettujen autopalvelujen tarjoamiseen. EU-komission on vuoteen 2017 mennessä päätettävä, tuleeko tuosta tietoliikennejärjestelmästä suojattu ja suljettu, vain valmistajien hallinnassa oleva, vai suojattu ja avoin, jolloin palveluntarjoajia voi olla useita.

Tämän takia tarvitsemme tukeasi nyt sen varmistamiseksi, että turvallisuustekniikka, jonka ostat seuraavan ajoneuvosi mukana, antaa sinulle myös mahdollisuuden käyttää verkotettuja palveluja sinun ehdoillasi.

Ylös

Kuka tukee My Car My Data  -kampanjaa?

My Car My Data -kampanjan on käynnistänyt FIA Alue I, Brysselissä toimiva kuluttajajärjestö, joka edustaa 111 autojärjestöä ja niiden 38 miljoonaa jäsentä kautta Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan. Kansainvälinen autoliitto FIA edustaa noiden jäsenten etuja autoilijoina, julkisen liikenteen käyttäjinä, jalankulkijoina ja matkailijoina. FIA:n ensisijainen tavoite on varmistaa turvallinen, kohtuuhintainen, kestävä ja tehokas liikkuvuus. Nämä tavoitteet mielessään FIA Alue I keskittyy työssään tieturvallisuuteen, kuluttajansuojeluun, ympäristönsuojeluun ja kestävän autoilun edistämiseen. www.fiaregion1.com

FIA:n lisäksi Euroopan eri autojärjestöt, kuten Autoliitto, tukevat kampanjaa.

Ylös