Via Baltica - autoilijan muistilista

Oheisessa muistilistassa on esitelty täkeimmät säännöt ja määräykset. Tarkemmat tiedot löytyvät Autoillen Euroopassa -kirjasta sekä Autoliitton verkkosivujen Matkohteet -sivuilta.

Ajokortti

Suomalainen ajokortti kelpaa.

Ensiapulaukku, heijastinliivit ja palosammutin

Viro

• Ensiapulaukku ei ole pakollinen yksityiskäyttöön rekisteröidyissä autoissa.
  • Palosammutin on pakollinen ulkomailla rekisteröidyille ajoneuvoille vain, jos sammutin on pakollinen ajoneuvon rekisteröintimaan määräysten mukaan. Virossa rekisteröidyille ajoneuvoille pakollinen.
  • Heijastinliiviä on pakko käyttää silloin, kun ajoneuvosta astutaan ulos konerikon vuoksi pimeän aikana taajaman ulkopuolella. Koskee sekä kuljettajaa että matkustajia. Myös pimeällä liikkuvan jalankulkijan tulee käyttää heijastinta tai lamppua.

Latvia

• Ensiapulaukku ja palosammutin ovat pakollisia varusteita.
  • Polku- ja moottoripyöräilijöiden sekä muiden moottoriajoneuvojen kuljettajien samoin kuin matkustajien täytyy käyttää heijastinliiviä silloin, kun he liikkuvat tiellä yöllä tai huonolla näkyvyydellä. Poliisi voi antaa laiminlyönnistä varoituksen tai jopa sakon.

Liettua

• Ensiapulaukku ja palosammutin ovat pakollisia varusteita.
  • Heijastinliivi pakollinen varuste sekä autoilijoille että moottoripyöräilijöille ja käytettävä, jos astuu tielle konerikon tai onnettomuuden vuoksi.

Puola

• Ensiapulaukku ei ole pakollinen yksityiskäytössä olevissa ajoneuvoissa, mutta suositellaan.
  • Palosammutin on pakollinen varuste.
  • Heijastinliivi on pakollinen kaikille autossa oleville, jos he astuvat ulos autosta konerikon tai onnettomuuden vuoksi.

Eurooppalainen hätänumero

112 – toimii kaikissa Via Baltican maissa.

Kansallisuustunnus FIN

Rekisterikilvet, joissa on FIN-eurotunnus riittävät. Jos tällaisia kilpiä ei ole, tarvitaan edelleen FIN-tarra.

Valtakirja

Jos matkalle lähdetään toisen henkilön/yrityksen autolla, eli kuljettajan nimeä ei näy rekisteriotteessa omistajana eikä haltijana, pitää mukana olla monikielinen valtakirja. Sellaisen saa esimerkiksi Autoliitosta. Jos kyseessä on osamaksulla ostettu auto, omistajalta tulee pyytää kirjallinen maastavientilupa auton viemiseksi maan rajojen ulkopuolelle.

Vihreä kortti

Vihreä kortti on todiste voimassa olevasta suomalaisesta liikennevakuutuksesta, jonka saa omasta vakuutusyhtiöstä. Kortti ei ole pakollinen Via Baltican maissa, mutta ehdottoman suositeltava.

Kaskon tarkastus

Kaskon eli vapaaehtoisen autovakuutuksen voimassaolossa (eritoten varkausvakuutusosuudessa), voi olla rajoituksia ja/tai omavastuuosuutta on korotettu Venäjällä, Baltian maissa ja Puolassa. Vakuutusturva on ehdottomasti tarkastettava etukäteen omasta vakuutusyhtiöstä.

Matkavakuutus

Esimerkiksi potilaan Suomeen kuljetusta varten on syytä olla matkavakuutus (sekä matkustaja- että matkatavaravakuutus). Julkista sairaanhoitoa varten saa KELAsta tilaamalla Eurooppalaisen sairaanhoitokortin.

Majoitusvaihtoehtoja

Majoitusta löytyy Via Baltican varrelta ja muualtakin sopivin välimatkoin. Hintataso vaihtelee paljonkin. Puolan majoitustermejä: ”noclegi” ja ”pokoje” = yösija, gospodarstwo agroturystyczne = maatilamajoitus ja ”zajazd” = kestikievari.

Passi

Schengen-maiden välillä liikuttaessa ei ole rajatarkastuksia. Schengenin sopimukseen kuuluvat maat voivat kuitenkin tilapäisesti ottaa rajatarkastukset käyttöön kriisioloissa, terrorismiuhkan, pandemian tms. vuoksi. Matkustusasiakirjaksi riittää voimassaoleva suomalainen henkilökortti tai passi. Rajatarkastukset tehdään Schengen-alueiden ulkorajoilla maahan saavuttaessa ja poistuttaessa. Rajatarkastusten voimassaolon ja poikkeukset voi tarkastaa EU:n sivuilta.

Turvallisuus

Noudatettava tavanomaista varovaisuutta. Autoliitto suosittelee päivällä ajoa. Auto on paras pysäköidä valvotulle alueelle eikä auton sisätiloihin tule jättää mitään tavaroita näkyville. Rikostapauksista tulee aina tehdä ilmoitus paikalliselle poliisiasemalle ja pyytää ilmoituksesta kopio tai tapauksen käsittelynumero.

Talvirenkaat

Virossa, Latviassa ja Liettuassa on talvirengaspakko, ja nastarenkaat sallitaan. Sen sijaan Puolassa nastarenkaat on ehdottomasti kielletty.

Tiestö

Baltian maiden ja Puolan teiden taso vaihtelee. Via Baltica on melko hyvässä kunnossa. Muutenkin päätiet ovat kohtalaisia tai hyviä, mutta 15 % pääteistä (noin 260 km) on vuonna 2021 huonossa tai erittäin huonossa kunnossa. Maaseudulla tiet ovat enimmäkseen sorateitä, jotka saattavat olla todella huonossa kunnossa. Kaupungeissa katujen kunto on vaihteleva. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan teiden taso Latviassa oli sijalla 96 (maailman maita oli vertailussa 141). Liettuan tiestö oli sijalla 38 ja Viron sijaluku oli 41 (Suomen 19). Via Balticaa on kunnostettu moneen kertaan, eli matkan varrella on ollut mittaviakin tietöitä. Suurin urakka on ollut Via Baltican linjaus moottoritieksi Puolassa.

Tiemaksut

Viro

Virossa tavarankuljetukseen rakennetuilta yli 3 500 kiloa painavilta N2- ja N3-luokan ajoneuvoilta peritään tiemaksuja. Maksuja peritään kaikilla yleisillä teillä. Maksu ei koske retkeily- eikä matkailuautoja, jotka on rekisteröity M1-luokkaan, vaikka auton kokonaismassa ylittäisi 3 500 kg. Tienkäyttömaksua ei myöskään makseta, jos matkailuvaunua vedetään enintään 3 500 kg:n painoisella ajoneuvolla (ei vaikka ajoneuvo kuuluisi luokkaan N1) ja auton ja matkailuvaunun yhteenlaskettu kokonaismassa ylittää 3 500 kg. Tarkka luettelo maksupaikoista.

Latvia

Latviassa ei ole moottoriteitä eikä tiemaksuja henkilö- tai matkailuautoille.Tiemaksua peritään tavarankuljetukseen tarkoitetuilta kokonaismassaltaan yli 3 000 kilon painoisilta ajoneuvoilta tai yli 3 500 kilon painoisilta ajoneuvoyhdistelmiltä. Merkitystä ei ole sillä, onko auto rekisteröity yksityiskäyttöön vai ammattikäyttöön. Maksuvelvollisuus koskee ajoneuvoja, jotka on suunniteltu ja rakennettu tavarankuljetusliikennettä varten. Maksuvelvollisuus on olemassa riippumatta siitä, kuljetetaanko autolla tosiasiassa mitään tavaroita tai kuljetetaanko tavaroita ammattitarkoituksessa tai omaa tarkoitusta varten yksityisesti.
Verkkosivut englanninkielisine ohjeineen.

Liettua

Liettuassa Henkilö- ja matkailuautoille tai moottoripyörille ei ole tiemaksuja. Tiemaksua peritään A1-A18-teillä paketti-, kuorma- ja linja-autoilta (ajoneuvoluokilta M2, M3, N1, N2 ja N3). Merkitystä ei ole sillä, onko auto rekisteröity yksityiskäyttöön vai ammattikäyttöön. Maksuvelvollisuus koskee ajoneuvoja, jotka on suunniteltu ja rakennettu tavarankuljetusliikennettä varten. Maksuvelvollisuus on olemassa riippumatta siitä, kuljetetaanko autolla tosiasiassa mitään tavaroita tai kuljetetaanko tavaroita ammattitarkoituksessa tai omaa tarkoitusta varten yksityisesti. Elektronisen tarran voi ostaa mobiilisovelluksella tai verkon kautta tai Sales point of vignettes -merkityistä myyntipisteistä. Luettelo myyntipisteistä verkossa.

Puola

Puolassa moottoritiet ovat pääsääntöisesti maksullisia kaikille ajoneuvoille. Maksullisen tien liikennemerkissä on sana ”Platna”. Yksityisten ylläpitämillä teillä, eli A1-tiellä, A2-tiellä osuudella Konin-Swiecko ja A4-tiellä osuudella Krakova-Katowice, maksetaan kaikkien ajoneuvojen tiemaksut – kokonaismassasta riippumatta – joko käteisellä tai luottokuortilla. Myös eurot hyväksytään, mutta vaihtorahat palautetaan zloteina.

Elektroninen maksutapa e-TOLL

Valtion (GDDKiA) ylläpitämillä teillä A2 osuudella Konin-Strykow ja A4-tiellä osuudella Bielany Wroclawskie -Sosnica pitää alle 3,5 painoisten ajoneuvojen tiemaksut maksaa elektronisella maksutavalla e-TOLL. Tiemaksut suoritetaan joko e-TOLL-mobiilisovelluksella PL BILET, OBU-lähettimellä tai etäpaikannin lähettimellä ELS (eternal localization system). Mobiilisovellusta varten on rekisteröidyttävä järjestelmään. Alle 3,5 tonnin painoiset ajoneuvot voivat maksaa myös elektronisella lipukkeella (e-ticket), joita voi ostaa esimerkiksi huoltoasemilta – mitään lähetintä ei tarvita eikä myöskään ajoneuvon paikannustietoja tallenneta. Elektronista lipuketta varten tarvitaan ajoneuvon rekisteritunnus ja tieto siitä, millä tieosuudella aiotaan ajaa.

Lisätietoa e-TOLL-maksutavasta alle 3 500 kilon painoisille ajoneuvoille.
ADAC:n laatima kartta maksullisista teistä alle 3,5 tn ajoneuvoille (päivitetty 15.3.2022).

Kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin painoiset ajoneuvot

Valtion ylläpitämillä teillä (A2-tiellä osuudella Konin-Strykow ja A4-tiellä osuudella Bielany Wroclawskie – Sosnica) on yli 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille ja ajoneuvoyhdistelmille käytössä vain elektroninen maksujärjestelmä e-TOLL. Yhdistelmässä ei ole merkitystä sillä, mikä on vetoauton tai perävaunun kokonaismassa erikseen, vaan e-TOLL-maksujärjestelmää on käytettävä, jos yhdistelmän ajoneuvojen yhteenlaskettu kokonaismassa on yli 3,5 tonnia. Yksityisten ylläpitämillä teillä, eli A1-tiellä, A2-tiellä osuudella Konin-Swiecko ja A4-tiellä osuudella Krakova-Katowice, maksetaan kaikkien ajoneuvojen tiemaksut – kokonaismassasta riippumatta – joko käteisellä tai luottokuortilla.

Kartta, jolle on merkitty tieosuudet yli 3,5 tn ajoneuvoille

Tiemaksut suoritetaan joko e-TOLL-mobiilisovelluksella, OBU-lähettimellä tai etäpaikannin lähettimellä ELS (eternal localization system). e-TOLL-sopimusta varten on rekisteröidyttävä järjestelmään joko verkon kautta tai paikallisen e-TOLL-asiakaspalvelupisteen kautta. Rekisteröintiohjeet verkossa.

Tiepalvelu

Autoliiton Plus-sekä Premium jäsen soittaa kaikista mainituista maista Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium jäseneksi.

Tietyöt

Tietoa tietyökohteista ja muista liikennettä haittaavista seikoista löytyy verkosta: Viro (liikluspiirangud), LatviaLiettua ja Puola (vain puolaksi: Serwis dla kierowców -Lista utrudnień)

Ulkoministeriön matkustustiedotteet

Ulkoministeriö julkaisee matkustustiedotteita, jotka ovat suositusluontoisia. Matkustustiedotteet sisältävät pitkäkestoista tietoa maan yleisestä turvallisuustilanteesta. Tieto on tarkoitettu matkustajan oman päätöksenteon tueksi. Tiedotteita julkaistaan niistä maista, joissa Suomella on edustusto tai joista edustustot muuten pystyvät hankkimaan luotettavaa tietoa. Lisätietoa matkustustiedotteista

Miten vakuutukset ovat voimassa Via Balticalla?

Suomalainen liikennevakuutus on voimassa kaikissa ns. Green Card (eli vihreän kortin) –järjestelmään liittyneissä maissa.

Euroopan maat ovat kaikki mukana tässä sopimuksessa. Poikkeuksena on Kosovo, jossa vihreä kortti ei ole voimassa, eli siellä on hankittava sikäläinen vakuutus.

Tallinna-Varsova-reitin maat, eli Viro, Latvia, Liettua ja Puola, ovat EU- sekä ETA-maita, mikä tarkoittaa sitä, että liikennevakuutus on voimassa näissä maissa paremman korvaavuuden periaatteen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa liikennevakuutetun ajoneuvon muussa ETA-maassa aiheuttama vahinko korvataan Suomen liikennevakuutuslain mukaan, ellei vahinkomaan lainsäädäntö edellytä parempaa turvaa.
ETA-maiden ulkopuolisissa vihreän kortin maissa vakuutuskorvaukset määräytyvät aina vahingon tapahtumamaan määräysten mukaisesti.

Todisteeksi voimassaolevasta liikennevakuutuksesta otetaan mukaan vihreä kortti, joka pitää pyytää omasta vakuutusyhtiöstä. Vakuutusyhtiö voi periä palvelu- tai vastaavan maksun vihreän kortin myöntämisestä. Vihreä kortti ei ole pakollinen Baltian maissa tai Puolassa, mutta on suositeltavaa ottaa kortti mukaan aina, kun matkustaa ajoneuvolla Pohjoismaiden ulkopuolelle. Kortti auttaa onnettomuustilanteen selvittelyä.

Vapaaehtoisessa autovakuutuksessa, eli kaskossa, saattaa olla rajoituksia Itä-Euroopan maissa. Useimmiten varkausosaa on rajoitettu. Ehdot vaihtelevat yhtiö- ja asiakaskohtaisesti, joten jokaisen on syytä selvittää vakuutusturva omasta vakuutusyhtiöstään.

FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta tekee vertailuja vakuutusten sisällöistä sekä voimassaolosta.