Rajatarkastukset EU-maiden rajoilla

Normaalisti ei ole tullitarkastuksia. Rajapoliisi voi kuitenkin satunnaisesti tehdä henkilöllisyystarkastuksia matkailijoille. Terrorismiuhan ja covid 19 -pandemian vuoksi on rajatarkastukset osittain otettu uudelleen käyttöön, ainakin satunnaisesti. Rajatarkastusten voimassaolon ja poikkeukset eri maiden osalta voi tarkastaa EU:n sivuilta .

Muutamia vinkkejä Saksassa autoilevalle

Mobiilimaksaminen yleistyy Saksassa hitaasti

Maksuvälineinä esimerkiksi tavallisissa ruokakaupoissa käyvät käteinen tai saksalainen pankkikortti, suuret tavaratalot hyväksyvät myös yleisimmät luottokortit. Muuten maksuvälineiden hyväksymiskäytäntö on vaihtelevaa. Muun muassa monet ravintolat hyväksyvät vain käteismaksun.

Maksulliset tiet

Henkilö- ja matkailuautoilta ei peritä tiemaksuja. Saksassa on ollut raskaan liikenteen elektroninen maksujärjestelmä (Lkw-Maut) vuodesta 2005 lähtien. Toll Collect GmbH ylläpitää kuorma-autojen satelliittiavusteista tiemaksujärjestelmää. Maksut koskevat kaikkia yli 7,5 tonnin painoisia saksalaisia sekä ulkomaisia kuorma-autoja. Mitään väliä ei ole sillä, onko kuorma-auto rekisteröity yritys- vai yksityiskäyttöön, onko kyseessä yksityisajo tai kuljetetaanko autolla mitään tavaraa. Tietullin maksamista valvotaan kameroin.

Ympäristövyöhykkeet

Mikäli aikoo ajaa ympäristövyöhykkeille, on Saksan päästömerkkiasetuksen mukaan autoihin hankittava tarra (Umweltplakette tai Feinstaubplakette), josta näkyy ajoneuvon päästöluokka. Vuonna 1993 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt bensiinikäyttöiset autot ja vuonna 2006 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset henkilöautot saavat vihreän tarran. Vanhemmatkin dieselautot voivat saada ”paremman” tarran, mikäli autoon on asennettu hiukkassuodatin. Ympäristövyöhykkeen alkaminen viitoitetaan ajokiellon liikennemerkillä.

Jos auto on niin vanha, ettei se saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä (Umwelt Zone). Ympäristövyöhykkeille saa nykyään ajaa vain autolla, jossa on vihreä tarra (poikkeus Neu-Ulm, jossa kelpaa vielä keltainen tarra). Lisätietoa täältä.

Ajokielto ei koske moottoripyöriä, yli 30-vuotiaita museorekisterissä olevia autoja eikä ajoneuvoja, joita ajaa vaikeasti vammainen tai joissa kuljetetaan vaikeasti vammaista. Saksassa on vuonna 2021 yhteensä 57 ympäristövyöhykettä. Lisätietoa täältä.

Tarran voi ostaa joistain Saksan rekisteröintitoimistosta tai katsastustoimipaikoilta (esim. TÜV, Dekra, GTÜ). Tarran voi ostaa etukäteen Autoliitolta, hinta on jäsenelle 17,30 euroa ja ei-jäsenelle 22,70. Tarralla on vähintään neljän viikon toimitusaika plus postipäivät. Lisätietoa ja hakuohjeet AL-kaupasta.

Rangaistus ilman päästötarraa kielletyille vyöhykkeille ajamisesta tai alueilla pysäköimisestä on 80 euroa.

Ajokieltoja dieselautoille

Hampuri otti ensimmäisenä kaupunkina ajokiellot käyttöön muutamalla kadulla 1.6.2018. Ajokiellot koskevat noin 600 metrin osuutta Max-Brauer-Alleella sekä noin 1,7 km:n osuutta Stresemannstraßella (vain kuorma-autoille). Max-Brauer-Alleella kielto koskee sekä kuorma-autoja että dieselhenkilöautoja, jotka eivät täytä normin Euro 6 vaatimuksia. Valvontaa tehdään pistokokein. Rangaistusmaksu 25–75 €.

Hampurin jälkeen päätöksiä dieselautojen ajokielloista on tehty seuraavissa kaupungeissa:

-Berliini 1.11.2019 alkaen seuraavilla kaduilla: Leipziger Straße, Brückenstraße, Reinhardtstraße, Alt-Moabit, Friedrichstraße, Stromstraße, Hermannstraße, Silbersteinstraße
-Bonn (ei vielä astunut voimaan)
-Darmstadt 1.6.2019 alkaen, kadut Hügelstraße ja Heinrichstraße
-Stuttgart 1.1.2019 alkaen koko Umweltzonen eli ympäristövyöhykkeen alueella

Stuttgartissa kielto koskee koko kaupunkialuetta ja autoja, jotka eivät täytä vähintään Euro 4 -normia. Luettelo eri kaupunkien ajokieltoalueista kasvaa lähiaikoina.

Saksan tietyöt

Tietyöt ovat merkittävä syy ruuhkiin. Tietyökohteista ja töiden kestosta löytää tietoa Saksan tieliikenneviraston verkkosivuilta osoitteesta Baustelleninformationssystem des Bundes und der Länder. Lisätietoa täältä.

Tällä sivulla esillä olevalta Saksan kartalta voi suurentaa haluamansa alueen ja poimia sieltä halutun tietyökohteen. Selityksenä saa tiedon, millä kohdalla töitä tehdään. Valitsemalla kohdan ”mehr” saa esille enemmän tietoja, mm. tietyömaan pituuden ja millä välillä tietyökohde sijaitsee. Sana ”Vollsperrung” tarkoittaa, että tie on täysin suljettu liikenteeltä.

Pelastusväylä

Autoilijoiden pitää muodostaa niin sanottu pelastusväylä (Rettungsgasse) hälytysajoneuvoille moottoriteillä ja moottoriliikenneteillä heti, kun liikenne ruuhkautuu. Pelastusväylä tulee muodostaa siten, että vasemmalla ajokaistalla ajavat siirtyvät niin kauas vasemmalle kuin mahdollista ja oikeanpuoleisella ajokaistalla ajavat siirtyvät niin pitkälle oikealle kuin mahdollista. Jos tiellä on samaan ajosuuntaan enemmän kuin 2 kaistaa, pitää kaikkein vasemmanpuoleisimman kaistan käyttäjien siirtyä mahdollisimman kauas vasemmalle ja muita kaistoja käyttävien pitää siirtyä omalla ajokaistallaan niin pitkälle oikealle kuin mahdollista. Noudattamatta jättämisestä saa 240 euron sakon, 2 rangaistuspistettä ja 1 kk ajokieltoa.

Hyvä muistaa Ranskassa matkaillessa

Tiemaksut

Lähes kaikilla moottoriteillä peritään tiemaksuja. Maksullisen tien viitoituksessa on sana ”péage”. Maksu voi olla kolmessa eri kohtaa: a) sisäänajoliittymässä, b) poistumisliittymässä ja c) moottoritien tai tieyhtiön vaihtuessa toiseksi. Moottoritiemaksut määräytyvät viiden eri ajoneuvoluokan mukaan. Lisätietoa täältä.

Tiemaksut voidaan maksaa maksupaikoilla (Péage) käteisellä ja Visa, Eurocard, Mastercard ja Carte Bleue (CB) luottokorteilla. Maksupisteessä voi olla itsepalveluautomaatti (”cb”) tai henkilö kassalla.  Elektroninen maksujärjestelmä (Télèpéage) edellyttää Liber-t-sopimusta. Sopimuksen voi tehdä verkossa ja tilata samalla lähettimen osoitteessa. Tiemaksut peritään käytön mukaan luottokortilta. Lähetin kelpaa myös Espanjan, Portugalin ja Italian maksullisilla teillä. Télépéage-maksukaistat tunnistaa maksupaikoilla ”t”-kirjaintunnuksista.

Ympäristövyöhykkeet

Ranskan kaupungeissa ja departementeissa on kahdenlaisia ympäristövyöhykkeitä, pysyviä ja tilapäisiä.

Pysyvät vyöhykkeet = ZCR (Zone à Circulation Restreinte) tai ZFE (Zone à Faibles Émissions)
Tilapäiset vyöhykkeet = ZPA (Zone de Protection de l’Air). Vuoden 2020 jälkeen useille ZCR-vyöhykkeille on annettu uusi nimitys ZFE. Nämä rajoitukset voidaan ottaa käyttöön lyhyellä varoituksella, jos ilmanlaatu vaatii toimenpiteitä. Tällaisesta tilanteesta ilmoitetaan paikan päällä mm. elektronisin info-opastein.

Vyöhykkeitä on tällä hetkellä Pariisissa, Grenoblessa, Lillessä, Toulousessa, Lyonissa, Marseillesissa, Rennesissä, Strasbourgissa ja Toulousessa.

Kaupunkien lisäksi ilmansuojeluvyöhykkeitä on myös useissa departementeissa, joissa vyöhykkeiden nimitys on ZPAd, Zone de Protection de l’Air départementale.

Rajoitukset koskevat myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. Väärästä päästömerkistä tai merkin puuttumisesta seuraa henkilöautolle 68 euron rangaistusmaksu.

Internetissä on kartta, jolle ajorajoitusalueet on merkitty. Katso täältä.

Päästömerkin hinta on Ranskan ympäristöministeriöllä 4,51 euroa, sis. postituskulut, ja se on tilattavissa vain internetin kautta, sivuilta.

Toimitusaika on enintään 10 päivää.

Polkupyörien kuljetus Ranskassa

Kuorma ei saa olla leveämpi kuin 2,55 metriä. Jos kuorma ylittää ajoneuvon korin sivusuunnassa, pitää se merkitä pimeän aikana ja muutoin huonolla näkyvyydellä punaisin lampuin ja/tai heijastimin ajoneuvon takaosassa. Jos kuorma ylittää ajoneuvon korin pituuden takana enintään yhdellä metrillä, kuormaa ei tarvitse merkitä, mutta ajoneuvon takavalojen pitää näkyä esteettä. Jos kuorma ylittää ajoneuvon korin takana 1-3 metriä, pitää kuorma merkitä punaisella heijastimella ja pimeällä punaisella valolla, jonka pitää näkyä vähintään 150 metrin etäisyydelle.

Huoltoasemat

Huoltoasema on ranskaksi ”station de service” ja polttoaine on ”carburant”.

Suuret supermarketit myyvät usein polttoainetta edullisemmin kuin huoltoasemat. Maassa on runsaasti automaattiasemia, joilla voi maksaa luottokortilla. Joillain automaateilla järjestelmä ottaa tililtä ikään kuin maksutakuuna 100 tai 150 euroa, kun on kyse henkilöautosta. Yleensä takuumaksu palautuu tilille heti, joskus vasta kuukauden päästä.

Tarrat raskaisiin ajoneuvoihin

Raskaisiin ajoneuvoihin on laitettava tarrat varoittamaan kuolleesta kulmasta. Määräys on tullut voimaan 1.1.2021. Kokonaismassaltaan yli 3.500 kiloa painaviin ajoneuvoihin, myös matkailuautoihin. Varoitustarrat, joissa lukee ”Attention – ANGLES MORTS”, on liimattava ajoneuvon molempiin kylkiin sekä taakse.
Ajoneuvoyhdistelmään, jossa vetoajoneuvo ja/tai perävaunu on kokonaismassaltaan yli 3.500 kilon painoinen. Tarrat pitää liimata tällaisen yhdistelmän siihen ajoneuvoon, joka ylittää tuon 3.500 kilon rajan (tai molempiin, jos molemmat ylittävät tuon painorajan). Velvoite koskee myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. Tarrojen tarkoitus on varoittaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kuolleesta kulmasta. Tarran voi hankkia Ranskan rajan lähellä olevilta huoltoasemilta tai verkon kautta.

Alkoholitesteri autossa

Ajoneuvossa on oltava lain mukaan pakollisena varusteena alkoholitesteri/alkometri. Alkoholitesterin puuttumisesta ei sakoteta. Kertakäyttöisiä testereitä (ethylotests à usage unique) voi Ranskassa ostaa apteekeista tai moottoriteiden liikenneasemilta.

Tiepalvelu

Moottoriteiden varsilla on 2 km välein oransseja hätäpuhelimia, joista voi tarvittaessa soittaa joko poliisille tai paikalliseen tiepalveluun. Ranskan hallitus määrää moottoriteiden avustusmaksut ja avustusten tarjoajat. Lisätietoa ja hinnat löydät täältä.

Kun apua tarvitaan Ranskassa moottoritiellä, ja soittaa apua matkapuhelimella, pitää ensin selvittää tarkka paikka. Sitten pitää soittaa Ranskan poliisille numeroon 17 (englantia ei välttämättä puhuta). Vasta tämän jälkeen saa hinausapua moottoritielle.

Ranskan moottoriteillä, Autoliiton Plus- tai Premium -jäsenen on itse tilattava apu tienvarren SOS-puhelimesta. Tämä on poikkeuksellista, sillä normaalisti Plus- tai Premium -jäsenen tulee soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- tai Premium -jäseneksi.  Jäsenen on kuitenkin soitettava myös AL-palvelukeskukseen heti kun tilanne sen sallii, jotta tapaus voidaan perustaa ja mahdolliset korvaukset hinauksesta asiakkaalle hyvittää.

Espanjassa muistettavaa

Varoituskolmio ja hätävilkut

Vuoden 2021 alusta käyttöön on otettu uusien liikennesääntöjen perusteella irrallinen patterilla toimiva ja magneetilla varustettu varoitusvalaisin (luz de emergencia V-16), joka tulee laittaa auton katolle silloin, kun esimerkiksi auto pysähtyy teknisen vian vuoksi tien reunaan. Varoituskolmiota saa edelleen käyttää vaihtoehtoisesti vuoden 2025 loppuun asti. Rangaistus varoituskolmion tai -valaisimen käyttämättä jättämisestä on enimmillään 200 euroa. Varoitusvalaisimia myy verkossa: Help Flash, lisätietoa täällä.
Auton hätävilkkuja tulee käyttää, jos liikenne hidastuu äkillisesti esimerkiksi onnettomuuden tai ruuhkan vuoksi.

Tiemaksut

Tiemaksut voi maksaa käteisellä tai luottokortilla. Espanjassa on myös käytössä elektroninen maksusysteemi (Via T tai Telepeaje), jota varten on ostettava lähetin, joka mahdollistaa tietullien läpi ajamisen pysähtymättä. Lähettimen voi hankkia internetin kautta ranskalaiselta Bip&Go-yritykseltä ja lähetin on käytettävissä myös Ranskassa, Portugalissa ja Italiassa. Lisätiedot ja tilaukset sivuilla.

Lisätietoa sivuilta ViaTAsetaAutopistas sekä sivuilta Seitt

Madridissa tilapäinen ympäristövyöhyke

M30-kehämoottoritien sisään jäävästä kaupunkialueesta tulee väliaikainen ympäristövyöhyke, jos typenoksidien päästöt nousevat niin, että ne aiheuttavat ilmansaastehälytyksen. Ensin alennetaan enimmäisnopeus 70 km:iin tunnissa.  Jos ilma ei puhdistu, kielletään ajaminen sekä pysäköinti tietyillä pysäköintipaikoilla ajoneuvoilta, joissa ei ole Espanjan Distintivo Ambiental -päästömerkkiä. Jos ilman laatu ei parane 5 päivän kuluttua, ympäristövyöhyke laajennetaan koskemaan koko Madridin kaupungin aluetta. Hälytys julkaistaan kaikissa julkisissa tiedotusvälineissä ja digitaalisilla näyttötauluilla. Rangaistus edellä kerrottujen ajorajoitusten laiminlyönnistä: 90 euroa.

Madridin keskustan ympäristövyöhykkeeseen kuuluvat seuraavat kaupunginosat: Palacio, Embajadores, Cortes, Justicia, Universidad ja Sol. Lisätietoa täältä.

Barcelonassa Rondi de Daltin (B-20) ja Ronda Litoralin (B-10) -kehäteiden väliin jäävä kaupunkialue on ympäristövyöhyke. Lue lisää täältä.

Varoituskyltit

Jos matkailuautolla tai -vaunulla kuljetetaan polkupyöriä ajoneuvon perässä, korin reunan ylittävä kuorma on merkittävä nelikulmaisella varoituskyltillä, jonka koko on 50 x 50 cm. Kyltissä on oltava vinoraidoitus heijastavalla punaisella ja valkoisella värillä. Kylttejä myydään Espanjassa autotarvikeliikkeissä sekä joillain huoltoasemilla, saatavilla myös joistain suomalaisista karavaanarien tarvikeliikkeistä.

Jos ajoneuvoyhdistelmän pituus on yli 12 m, pitää perävaunun perään laittaa varoituskyltti (1,30 m x 25 cm tai 1,13 m x 20 cm) tai kaksi pienempää kylttiä (à 50 x 25 cm tai 56,5 cm x 20 cm). Kyltin väri on keltainen ja kyltissä on punainen reunus. Kyltissä pitää olla merkintä standardista ECE70 tai ECE70.01. Lähde: Caravan Club, lue lisää täältä.

Vaadittavat asiapaperit Euroopan matkalla

-Passi tai henkilötodistus: EU-Schengen-maissa matkustusasiakirjaksi tarvitaan voimassa oleva passi tai henkilökortti. Asiapapereiden kadotessa, tulee aina tehdä ilmoitus poliisille.
-Vakuutukset ja vihreä kortti: Varmistettava vakuutusten voimassaolo omasta vakuutusyhtiöstä ja sieltä tilattava myös vireä kortti.

Eurooppalainen sairaanhoitokortti: tilataan KELAsta.
Paperinen rekisteröintitodistus: Osa I on oltava mukana. Sen voi tilata Traficomin Oma asiointi-palvelusta.

Valtakirja: Tarvitaan, jos matkalle lähdetään osamaksulla ostetun tai toisen henkilön/yrityksen autolla, eli kuljettajan nimeä ei näy rekisteröintitodistuksessa omistajana eikä haltijana.

Automatkailijan varusteet

Ensiapulaukku: Ei pakollinen varuste henkilöautossa Saksassa (pakollinen saksalaisautoissa), Ranskassa tai Espanjassa

Palosammutin: Ei pakollinen varuste henkilöautossa Saksassa, Ranskassa tai Espanjassa

Heijastinliivi: Saksassa ei ole pakollinen varuste ulkomailla rekisteröidyille ajoneuvoille. Ranskassa se on pakollinen varuste kaikissa ajoneuvoissa, joissa on 2 pyörää tai enemmän. Liivin puuttumisesta voi saada sakkoa jopa 750 euroa, tai 90 euroa, jos maksaa nopeasti. Ajoneuvon seisahdettua tielle liiviä on pakko käyttää kaikkina vuorokaudenaikoina, kaikenlaisissa näkyvyysolosuhteissa. Espanjassa taajaman ulkopuolella ajoradalle tai tienpenkalle pysähtyneen auton kuljettajan sekä matkustajien on astuessaan ulos autosta käytettävä heijastinliiviä, joka näkyy 150 metrin etäisyydelle. Liivin tulee täyttää EU-normin EN471 vaatimukset. Ei koske moottoripyöräilijöitä.