Mikä on kansainvälinen ajokortti?

Kansainvälisen ajokortin sisällön ja ulkonäön määrittelevät kansainväliset tieliikennesopimukset. Suomessa valtioneuvosto on antanut kansainvälisten ajokorttien kirjoittamisoikeuden Autoliitolle mutta edellyttää, että ajo-oikeus on tarkistettava Traficomilta ennen korttien luovuttamista.

Perusteena on lyhyt turistimatka. Kukin valtio on määritellyt lainsäädännössään, millaisen ajokortin se hyväksyy. Jotkut maat rajoittavat sekä kansallisen että kansainvälisen ajokortin voimassaoloa erityisesti silloin, jos ulkomaille mennään muussa kuin turistimatkatarkoituksessa.

Maahanmuuttotapauksissa ota yhteyttä paikallisiin viranomaisiin ja tarkista heiltä, millainen ajokortti kyseisessä valtiossa vaaditaan. Monissa maissa on hankittava paikallinen ajokortti, jos niissä oleskellaan pitempään kuin 3 tai 6 kuukautta.

Tiedot perustuvat automatkailun kansainvälisen kattojärjestön FIA:n ajokorttitiedostoon ja annetaan sitoumuksetta, muutokset ovat mahdollisia.

Kansainvälisen ajokortin lisäksi myös oman kansallisen ajokortin on aina oltava mukana matkalla.

Kansainvälisen ajokortin hinta

Postitse tai muuten lähetettäessä asiakas maksaa lähetyskulut, kirjeen vakuuttamisen ja muut lisäpalvelut.

Emme vastaanota käteistä rahaa.

Kansainvälinen ajokorttiHintaVoimassa
1949-malli (Huom.! Sisältyy Premium-jäsenyyden hintaan.)35 €1 v
1968-malli45 €3 v
Postikulut9 €
Pikakäsittely28 €

Käsittelyaika

NORMAALI KÄSITTELY

• Jos valitset toimitustavaksi noudon Helsingistä Hämeentieltä, kortti on noudettavissa yhden viikon kuluttua tilauksesta. Esimerkki: kun jätät hakemuksen maanantaina, kortti on noudettavissa seuraavana maanantaina, mikäli viikolle ei osu juhlapyhiä.
  • Jos valitset toimitustavaksi postituksen, käsittelyaika on yksi viikko + mahdolliset postipäivät.
  • Myös toinen henkilö voi noutaa valmiin kansainvälisen ajokortin puolestasi nimelläsi, eikä siihen tarvita valtakirjaa.

PIKAKÄSITTELY

• Jos valitset pikakäsittelyn ja toimitustavaksi noudon Helsingistä Hämeentieltä, kortti on noudettavissa kolmen arkipäivän kuluttua.
  • Jos valitset pikakäsittelyn ja toimitustavaksi postituksen, käsittelyaika on 3 arkipäivää + mahdolliset postipäivät.
  • Pikakäsittelyn hinta koostuu lisäveloituksesta (28 €), mahdollisista postikuluista ja kortin hinnasta.

VALMISTUMISESTA EI TULE ERILLISTÄ ILMOITUSTA

• Kortin voimassaoloaika alkaa sen myöntämis-/kirjoituspäivästä. Korttia ei voida päivätä myöhempään ajankohtaan.

Miten kansainvälisen ajokortin saa?

KOLME ERI TAPAA

• Tilaa ajokortti Autoliiton kehittämällä sovelluksella, joka löytyy laitteesi sovelluskaupasta hakusanalla ”kansainvälinen ajokortti”.
  • Tilaa ajokortti postitse.
  • Tilaa ajokortti Autoliiton Helsingin toimistolla (Hämeentie 105 A).
Kansainvälinen ajokortti
  • Tilaa kansainvälinen ajokortti mobiilisovelluksella kotiisi helposti ja nopeasti.

1. Lataa sovellus joko App Storesta tai Google Play -kaupasta veloituksetta. Sovellus löytyy hakusanalla ”kansainvälinen ajokortti” ja toimii Android- ja iOS-ympäristöissä.
    2. Tarkista sovelluksesta, millaisen kortin matkasi kohdemaat hyväksyvät.
    3. Ota valokuva sovelluksessa. Kansainvälistä ajokorttia varten tarvitaan kunnollinen valokuva, katso mallikuva. Emme voi käyttää kuvia valokuvaamojen koodeilla. Huomioi kuvaa otettaessa seuraavat seikat:
      • taustan oltava valkoinen ja tasainen
      • taustalla EI SAA näkyä mitään muuta
      • tasainen valaistus
      • kuva suoraan edestä
      • neutraali ilme
      • värillinen tai mustavalkoinen kuva, joka on otettu 6 kuukauden sisällä
      • käytä toisen ottamaa kuvaa, EI selfieitä
    4. Maksa sovelluksessa.
    5. Valmis kortti lähetetään antamaasi osoitteeseen, tai voit vaihtoehtoisesti noutaa sen Helsingin toimistolta. Myös toinen henkilö voi noutaa valmiin kansainvälisen ajokortin puolestasi nimelläsi, eikä siihen tarvita valtakirjaa.

Voit maksaa ja tilata kansainvälisen ajokortin, kun sinulla on suomalainen ajokortti ja vakinainen asuinpaikkasi on Suomi.

1. Tarkista sivun alalaidan taulukon avulla, millaisen kortin matkasi kohdemaat hyväksyvät.
    2. Tarvitaan:
      • valokuva = passivalokuva: 1 kpl, mustavalkoinen tai värillinen, enintään 6 kuukautta vanha, koko maksimissaan 4 x 5 cm. Emme hyväksy muita kuvia. Ei sähköisiä kuvia.
      • valokopio voimassa olevan ajokortin molemmista puolista
      • hakemus (pdf)
    3. Maksa ajokortti AL-kaupassa
    4. Lähetä passivalokuva, valokopio ajokortista ja täytetty hakemus Autoliittoon:

Autoliitto
    AUTOMATKAILU
    Hämeentie 105 A
    00550 Helsinki

Valmis kortti lähetetään antamaasi osoitteeseen. Jos haluat valmiin kortin johonkin muuhun osoitteeseen kuin lähiosoitteeseesi, kirjoita toimitusosoite hakemuksen kohtaan ”Nimi ja toimitusosoite, jos eri kuin yllä”.

HUOM.! Tavallisina postitettujen kirjeiden saapuminen voi kestää jopa 1–2 viikkoa. Suosittelemme lähettämään hakemuksen ja liitteet pikakirjeenä.

Autoliitto tai Posti eivät vastaa tavallisina postitettujen kirjeiden saapumisesta perille.

• Voit asioida Autoliiton toimistolla Helsingissä (Hämeentie 105 A).
    Toinen henkilö voi tuoda hakemuksen sekä noutaa valmiin kortin puolestasi ilman valtakirjaa.

2. Tarvitaan:
      • valokuva = passivalokuva: 1 kpl, mustavalkoinen tai värillinen, enintään 6 kuukautta vanha, koko maksimissaan 4 x 5 cm. Emme hyväksy muita kuvia.
      • valokopio voimassa olevan ajokortin molemmista puolista (voidaan tarvittaessa kopioida Hämeentiellä)
      • hakemus (pdf)
    3. Maksa: pankkikortti, luottokortti ja Mobile Pay käyvät toimistollamme. Voit myös maksaa etukäteen AL-kaupassa. Emme vastaanota käteistä rahaa.
    4. Nouda valmis kortti Autoliiton toimistolta sen aukioloaikoina. Myös toinen henkilö voi noutaa valmiin kansainvälisen ajokortin puolestanne nimellänne, eikä siihen tarvita valtakirjaa. Huomioithan, että valmistumisesta ei tule erillistä ilmoitusta. Voimme tarvittaessa myös postittaa valmiin kortin antamaasi osoitteeseen.
  • Ahvenanmaalla on oma rekisteri, josta korttien voimassaolo tarkistetaan, ja tämän vuoksi kortit voidaan kirjoittaa ainoastaan Ahvenanmaalla.

Kansainvälistä ajokorttia haettaessa on oltava mukana:

• yksi passivalokuva
    • valokopio voimassa olevan ahvenanmaalaisen ajokortin molemmista puolista tai ahvenanmaalainen ajokortti
    • hakemus täytetään toimistolla osoitteessa: Axtours, Storagatan 14, Marieham

Toimitusaika

Kansainvälisen ajokortin käsittelyaika on kaksi viikkoa. Käsittelyaika alkaa siitä, kun hakemus on vastaanotettu toimistolla.

Hinta

1949-mallin kansainvälisen ajokortin hinta on 56 € (sisältää poliisin perimän suoritemaksun 14 €, Autoliiton osuuden 17 € sekä matkatoimiston palvelumaksun 25 €).

1968-mallin kansainvälisen ajokortin hinta on 66 € (sisältää poliisin perimän suoritemaksun 14 €, Autoliiton osuuden 25,50 € sekä matkatoimiston palvelumaksun 26,50 €).

Asiakas maksaa mahdolliset postituskulut.
    Maksut peritään ajokorttihakemusta jätettäessä.

Mistä kansainvälisen ajokortin saa Ahvenanmaalla?

Axtours.ax Ab
    Storagatan 14
    AX-22100 Mariehamn Åland

Telefon: +358 18 51213
    E-post: info@axtours.ax

Mikäli sinulla on kysymyksiä kansainvälisestä ajokortista, voit soittaa numeroon:
    09 7258 4400.

Kuka voi saada kansainvälisen ajokortin Suomesta?

Suomen ajokorttilain (386/2011) mukaan kansainvälisen ajokortin voi saada Suomesta henkilö, jolla on

• Suomessa myönnetty voimassa oleva ajokortti ja vakinainen asuinpaikka Suomessa
  • Suomessa myönnetty voimassa oleva ajokortti ja vakinainen asuinpaikka ulkomailla EU- tai ETA-valtion ulkopuolella
  • muussa EU- tai ETA-valtiossa myönnetty voimassa oleva ajokortti ja vakinainen asuinpaikka Suomessa (huom. pitkä käsittelyaika)

Yhteenveto mahdollisuuksista saada kansainvälinen ajokortti Autoliitosta

Ajokortti myönnettyVakinainen asuinpaikkaAjokortti voidaan kirjoittaa Autoliitossa
SuomessaSuomiKyllä
SuomessaUlkomailla muualla kuin EU-/ETA-valtiossa, kuten esim. Yhdysvallat, SingaporeKyllä
Muussa EU- tai ETA-valtiossaSuomiKyllä, käsittelyaika vähintään kaksi viikkoa
SuomessaEU-/ETA-valtiossa, kuten esim. Ruotsi, Tanska, Saksa, Hollanti, ViroEi, ota yhteys asuinmaasi viranomaisiin.

Vaihda suomalainen ajokortti paikalliseen ajokorttiin ja ano kansainvälinen ajokortti maasta, jossa asut.

EMME PALAUTA RAHOJA, JOS VAKINAINEN ASUINPAIKKASI ON EU-/ETA-VALTIOSSA.
Ulkomailla muualla kuin EU-/ETA-valtiossaSuomiEi, ota yhteys ajokortin myöntäneen maan viranomaisiin.

Usein kysytyt kysymykset

Täältä löydät kansainvälistä ajokorttia koskevat usein kysytyt kysymykset vastauksineen. Mikäli et löydä listasta vastausta kysymykseesi, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme lähettämällä sähköpostia osoitteeseen matkailu@autoliitto.fi tai soittamalla puhelinnumeroon 09 7258 4400.

• Mitä eroa on vuoden -49 ja vuoden -68 korteilla?

Kansainvälisiä ajokortteja voi Suomessa hankkia kahta mallia. Mallit on määritelty kansainvälisissä tieliikennesopimuksissa: Genevessä 1949 ja Wienissä 1968.

1) Kohdemaan lainsäädäntö ratkaisee, mikä kortti tarvitaan

Kukin valtio on määritellyt lainsäädännössään, millaisen ajokortin se hyväksyy. Jotkut maat rajoittavat sekä kansallisen että kansainvälisen ajokortin voimassaoloa erityisesti silloin, jos ulkomaille mennään muussa kuin turistimatkatarkoituksessa. Maahanmuuttotapauksissa on parasta ottaa yhteys paikallisiin viranomaisiin ja varmistaa heiltä, millaisella ajokortilla tulevassa kotimaassa saa autoilla.

2) Voimassaoloaika

1949 mallin mukainen kansainvälinen ajokortti on voimassa enintään yhden vuoden myöntämis-/leimauspäivästä. 1968 mallin mukainen kansainvälinen ajokortti on voimassa enintään 3 vuotta myöntämis-/leimauspäivästä. Kortin voimassaoloaika alkaa sen leimauspäivästä, sitä ei voida leimata myöhempään ajankohtaan.

3) Kortin kielet

1949 mallin ajokortin kielikäännökset ovat: arabia, englanti, espanja, hindi, japani, kiina, korea, portugali, ranska, ruotsi, thai ja venäjä.

1968 mallin ajokortin kielikäännökset ovat: arabia, englanti, espanja, hindi, kiina, korea, portugali, ranska, ruotsi, serbia, thai ja venäjä.

Kansainvälisen ajokortin lisäksi myös oma kansallinen ajokortti on aina oltava mukana matkalla.

Mikä ero on USA-liitteellä ja kansainvälisellä ajokortilla? Tarvitsenko molemmat?

Pelkästään Yhdysvaltoihin kirjoitettava USA-liite on englanninkielinen todiste suomalaisesta ajokortista, eikä USA-liitteeseen tule valokuvaa. Kansainvälisessä ajokortissa ajoneuvoluokat kerrotaan sanallisesti käännettyinä usealle eri kielelle ja kortissa on myös valokuva. Autonvuokrausyritykset voivat vaatia kansainvälisen ajokortin. Suosittelemme USA:han jompaakumpaa asiapaperia.

Miksi Autoliitto kirjoittaa kansainväliset ajokortit?

Autojärjestöjen oikeus myöntää kansainvälisiä ajokortteja perustuu kansainvälisiin tieliikennesopimuksiin.

Maailman ensimmäinen tieliikennesopimus (International Convention on Automobile Traffic) allekirjoitettiin Pariisissa 11.10.1909. Sopimuksessa määriteltiin mm. ensimmäiset neljä liikennemerkkiä. Ensimmäisen sopimuksen allekirjoittajamaat olivat: Itävalta, Belgia, Sveitsi, Saksa, Espanja, Ranska, Iso-Britannia, Kreikka, Unkari, Italia, Monaco, Montenegro, Alankomaat, Portugali, Venäjä, Romania, Ruotsi, Serbia ja USA. Suomi liittyi Autoklubin aloitteesta vuoden 1909 sopimukseen 27.3.1922. Vuoden 1909 tieliikennesopimusta täydennettiin Pariisissa vuonna 1926.

Autojärjestö FIA:n edeltäjäjärjestö AIACR (Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus) perustettiin jo 20.6.1904. AIACR:n perustajajärjestöjä olivat: Saksan autojärjestö, Ranskan autojärjestöt sekä Iso-Britannian, Alankomaiden, Belgian, Italian, Sveitsin, Espanjan, USA:n, Venäjän, Tanskan ja Portugalin autojärjestöt. AIACR:llä oli oikeudet kirjoittaa kansainvälisiä asiakirjoja.

Suomen Automobiili Klubi (AK) otettiin AIACR:n jäseneksi 20.6.1920. Jäsenyyden myötä AK sai oikeuden antaa kansainvälisiä lupatodistuksia. Suomessa valtioneuvosto myönsi AK:lle oikeuden antaa kansainvälisiä ajolupia 29.4.1922. AK kirjoitti ensimmäisen kansainvälisen ajokortin 1.5.1922.

Autojärjestöillä oli siis vahva vaikutus ensimmäisten tieliikennesopimusten ja -lakien sisältöön.

Suomessa ensimmäinen valtakunnallinen asetus automobiililiikenteestä annettiin lokakuun 14. päivänä 1922 (luettavissa pdf-muodossa internetissä täällä). Asetus tuli voimaan vuoden 1923 alusta. Seuraavat asetukset ovat peräisin vuosilta 1926, 1929, 1937 ja 1941. Vuodelta 1926 on laki moottoriajoneuvoliikenteestä (156/1926). Ensimmäinen tieliikennelaki saatiin vuonna 1957 (143/1957).

Toisen maailmansodan tuhojen jälkeen perustettiin YK vuonna 1945. YK:n alainen UNECE, joka on YK:n Euroopan talouskomissio, perustettiin vuonna 1947. UNECEen kuuluu 56 maata (nykyisiä EU-maita, muita Euroopan maita ja lisäksi USA sekä Kanada). Vuonna 1949 laadittiin ensimmäinen YK:n alainen tieliikennesopimus Genevessä. Vuoden 1949 tieliikennesopimus on ratifioitu Suomessa 20.2.1959.

1949 sopimuksen V luvussa otsikolla ”Kansainvälisessä liikenteessä olevien moottoriajoneuvojen kuljettajat” 24. artiklan 3. momentissa sanotaan: ”Kansainvälisen ajokortin antaa kuljettajan osoitettua kelpoisuutensa, sinetillään tai leimallaan varustettuna, sopimusvaltion tai jonkin sen alueen asianomainen viranomainen tai tähän valtuutettu järjestö – –”.

UNECE laati seuraavan tieliikennesopimuksen Wienissä vuonna 1968. Suomi ratifioi vuoden 1968 tieliikennesopimuksen vuonna 1986. Suomennetussa versiossa sanotaan näin: ”Ajokorttien kelpoisuus.

1. Sopimuspuolten tulee hyväksyä:
    . . .

c) kansainväliset ajokortit, jotka ovat tämän yleissopimuksen 7 liitteen määräysten mukaiset, ajokorttiin merkittyihin luokkiin kuuluvan ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttaviksi alueellaan edellyttäen, että ajokortti on jatkuvasti voimassa ja että sen on antanut jokin toinen sopimuspuoli tai sen osa tai jonkin sopimuspuolen tähän tehtävään valtuuttama yhdistys.

Wienin sopimuksen uusimman, eli vuonna 2006 muutetun artiklan 41 mukaan edellä oleva kohta kuuluu seuraavasti:

”2. (a) Sopimuspuolten tulee tunnustaa:

(i) kansalliset ajokortit, jotka ovat tämän yleissopimuksen 6 liitteen määräysten mukaiset;

(ii) kansainväliset ajokortit, jotka ovat tämän yleissopimuksen 7 liitteen määräysten mukaiset, edellyttäen että niiden kanssa esitetään vastaava kansallinen ajokortti, korttien luokkiin kuuluvan ajoneuvon kuljettamiseen niiden alueilla edellyttäen, että kortit ovat voimassa ja että ne on antanut toinen sopimuspuoli tai sen osa tai sopimuspuolen tai sen osan siihen valtuuttama organisaatio.

Suomessa valtioneuvosto on antanut kansainvälisten ajokorttien kirjoitusoikeuden autojärjestölle, eli nykyiselle Autoliitolle. Autoliitosta haettavan kansainvälisen ajokortin hinta laski ja kortin haku sujuvoitui vuoden 2016 alusta lukien, jolloin Autoliitto aloitti yhteistyön Liikenteen turvallisuusviraston Traficomin kanssa. Traficom vahvistaa kansainvälisen ajokortin Autoliiton pyynnöstä.

Eli YK:n koordinoimien kansainvälisten tieliikennesopimusten mukaan yhä edelleen autojärjestöillä on oikeus antaa kansainvälisiä ajokortteja. Antaminen on laajempi käsite kuin kirjoittaminen ja tästä syystä monissa maissa autojärjestöt pystyvät myöntämään kansainväliset ajokortit ilman viranomaisen tarkistustoimenpiteitä.

• Voiko alle 18-vuotias saada kansainvälisen ajokortin?

19.1.2013 voimaan astuneessa Suomen ajokorttilaissa (386/2011) kerrotaan, ettei kansainvälistä ajokorttia myönnetä alle 18-vuotiaalle.

98 §
    Kansainvälinen ajokortti

Tämän lain 60 §:n 1 momentissa tarkoitetun tieliikennettä koskevan Wienissä tai Genevessä tehdyn yleissopimuksen mukainen kansainvälinen ajokortti voidaan antaa henkilölle:

1) jolla on Suomessa tai muussa EU- tai ETA-valtiossa annettu voimassa oleva ajokortti

2) joka on täyttänyt 18 vuotta

3) jolla on vakinainen asuinpaikka Suomessa tai, jos hänellä on suomalainen ajokortti, hänen vakinainen asuinpaikkansa on ulkomailla muussa kuin EU- tai ETA-valtiossa.

Voiko mopokortin tai traktorikortin haltija saada kansainvälisen ajokortin?

Autoliitto ei voi kirjoittaa tai leimata kansainvälistä ajokorttia ajoneuvoluokille AM (tai M), T tai LT. Perusteluna on se, ettei Geneven tai Wienin tieliikennesopimuksissa mainita mopojen tai traktoreiden ajo-oikeuksia lainkaan.

Mopoluokka AM on EU:n ajokorttidirektiivin (2006/126/EY) mukainen kaikissa EU-valtioissa yhteneväinen ajo-oikeusluokka. Mutta siis vain EU-valtioissa – ei muualla.

Traktorikortin haltija ei voi saada kansainvälistä ajokorttia. T- ja LT-luokat ovat puhtaasti kansallisia luokkia, näin sanoo Suomen ajokorttilain 7. §: ”T- ja LT-luokka ovat voimassa vain Suomessa.”

Voiko toinen henkilö anoa kansainvälistä ajokorttia puolestani ja hakea kortin esimerkiksi valtakirjan avulla?

Kyllä voi. Hakemuksen jättämiseen ja valmiin kansainvälisen ajokortin noutamiseen ei tarvita valtakirjaa.

Voiko Autoliitto lähettää kansainvälisen ajokortin myös ulkomaille?

Kyllä, postikulut ovat alkaen kolme euroa. Otathan huomioon postin kulun vaatiman ajan.

Mikäli haluat toimituksen kirjattuna kirjeenä tai kuriirikuljetuksena, olethan yhteydessä Autoliittoon, 09 7258 4458. Kirjaus ja kuriiripalveluiden maksut maksaa asiakas.

Milloin kansainvälinen ajokorttini on valmis?

Emme ilmoita erikseen noudettavien korttien valmistumisesta. Voit tiedustella kortin valmistumista lähettämällä sähköpostia osoitteeseen matkailu@autoliitto.fi tai soittamalla Autoliittoon numeroon 09 7258 4458.

Voinko saada kopion voimassa olevasta kansainvälisestä ajokortista, kun korttini on hävinnyt?

Kansainvälisestä ajokortista ei voi saada kopiota. Mikäli ajokortti on hävinnyt, tulee Autoliittoon lähettää uusi hakemus, ajokorttikopio ja valokuva sekä suorittaa maksu uudelleen.

Pitääkö minun hankkia uusi kansainvälinen ajokortti, koska kansallisen ajokorttini luokka muuttui?

Kansallisen ajokortin ajoluokka muuttui ABC:sta AB:hen. Kansainvälisessä ajokortissa se on vielä ABC. Tulisiko minun hankkia uusi kansainvälinen ajokortti?

Kyllä. Kansainvälisen ja suomalaisen ajokortin pitäisi vastata toisiaan, eli sinun tulee hakea uutta kansainvälistä ajokorttia uudella suomalaisella ajokortilla.

Kansallisen ajokortin ajoluokka muuttui AB:sta C:hen. Voitteko lisätä C-luokan kansainväliseen ajokorttiin?

Voit tulla käymään tai lähettää kansainvälisen ajokorttisi sekä kopion uudesta suomalaisesta ajokortistasi Autoliiton toimistolle, niin lisäämme uuden luokan kansainväliseen ajokorttiisi.

Saanko kansainvälisen ajokortin vuodeksi, vaikka suomalainen ajokorttini on voimassa alle vuoden?

Et saa, sillä kansainvälisen ajokortin voimassaolo umpeutuu samana päivänä kuin suomalaisen ajokortinkin voimassaolo.

Mitä pitää tehdä, kun nimi on muuttunut varsinaisessa ajokortissa?

Kun nimi on muuttunut varsinaisessa ajokortissa, voi tilata Traficomilta kaksoiskappaleen. Kansainvälinen ajokortti tehdään esittämästäsi ajokortista, eli nimenmuutos tulee tehdä ensin varsinaiseen ajokorttiin ja vasta sen jälkeen anoa kansainvälinen ajokortti. Jos kansainvälinen ajokortti on vanhalla nimellä, pitää kortin uusimisesta maksaa normaali kortin hinta.

Asun Ruotsissa ja minulla on suomalainen ajokortti. Miten saan kansainvälisen ajokortin?

Koska vakituinen asuinpaikkasi ei ole Suomessa, emme voi kirjoittaa sinulle kansainvälistä ajokorttia. Ruotsi ei myönnä kansainvälistä ajokorttia muissa maissa myönnetyille ajokorteille, joten ainoa tapa saada kansainvälinen ajokortti on vaihtaa suomalainen ajokortti ruotsalaiseen ja hakea kansainvälistä ajokorttia Ruotsista.

• Saako suomalaisella ajokortilla ajaa Ruotsissa tai muualla EU-/ETA-valtioissa?

Kyllä saa. Periaate toisissa EU-maissa annettujen ajokorttien tunnustamisesta on yksi EU:n ajokorttidirektiivin perusperiaatteista.

Muualla annetun ulkomaisen ajokortin hyväksyminen perustuu kansainvälisiin tieliikennesopimuksiin. Niin sanotun ajokorttishoppailun ja autoverotuksen kiertämisen estämiseksi on kuitenkin eräitä rajoituksia.

Ulkomailta Suomeen muuttavan henkilön on kahden vuoden kuluessa vaihdettava ajokorttinsa suomalaiseen ajokorttiin (Ajokorttilaki 60 §). Ajokorttilain 59 § koskee EU- tai ETA-maissa annettuja ajokortteja, eikä niitä tarvitse vaihtaa suomalaiseen ajokorttiin. Autoverolain 31 §:n mukaan Suomessa pysyvästi asuva henkilö ei kansallisuudesta ja ajokortista riippumatta saa Suomessa ajaa ulkomailla rekisteröityä henkilöautoa.

Esimerkiksi Ruotsissa saa ajaa suomalaisella tai muussa tahansa muussa EU-/ETA-valtiossa annetulla ajokortilla edellyttäen, että

• ajokortti on voimassa ajokortin myöntäneessä maassa ja
    • ajokorttia ei ole vaihdettu ruotsalaiseen ajokorttiin.

Lähde: Transportstyrelsen

Ruotsissa ei ole Suomen kaltaista autoveroa. Ruotsissa saa jopa maahan väliaikaisesti toisesta EU-valtiosta tuotua autoa tilapäisesti tai satunnaisesti ajaa tai lainata sellainen henkilö, jolla on pysyvä asuinpaikka Ruotsissa. Ajo ei saa kuitenkaan olla säännöllistä eikä jatkuvaa. Ruotsissakaan ei saa EU:n ulkopuolelta väliaikaisesti Ruotsiin tuotua autoa ajaa sellainen henkilö, jolla on asuinpaikka Ruotsissa (paitsi jos auton omistaja on mukana auton kyydissä tai kyseessä on hätätilanne).

Olen vuokraamassa autoa Euroopassa. Tarvitsenko kansainvälisen ajokortin?

EU-maissa myönnetyt ajokortit ovat ajokorttidirektiivin nojalla voimassa toisissa EU-maissa. Autonvuokrausyritykset voivat kuitenkin määrittää omia sääntöjään, joten tarkastathan ajokortin tarpeellisuuden suoraan autovuokraamosta.

Kuinka kauan voin ajaa kansainvälisellä ajokortilla/suomalaisella ajokortilla? Olen muuttamassa ulkomaille.

Autoliiton maakohtaisten tietojen perusteena on lyhyt, yleensä alle 3 kuukauden pituinen turistimatka. Maahanmuuttotapauksissa ota yhteyttä paikallisiin viranomaisiin ja tarkasta heiltä, millaisella ajokortilla maassa saa autoilla. Monissa maissa on hankittava paikallinen ajokortti, jos maassa oleskellaan pitempään kuin 3 tai 6 kuukautta.

Kelpaako mopokortti Thaimaassa?

Mopokortti, samoin kuin traktorikorttikin, on kansallinen kortti, eli se ei oikeuta ajamaan ulkomailla. Poikkeuksena tästä on mopokortin voimassaolo EU- tai ETA-maissa, jota koskeva pykälä on muutettu Suomessa vuonna 2000. Suomalaisella AM-luokan mopokortilla saa ajaa vain Suomessa tai muissa EU-/ETA-maissa.

Thaimaa on ratifioinut 1.5.2021 Wienin tieliikennesopimuksen. Thaimaa on ratifioidessaan 1968 tieliikennesopimuksen tehnyt sellaisen varauman, että se katsoo kaikki mopedit moottoripyöriksi. Tästä syystä Thaimaassa mopon ajoa varten vaaditaan aina moottoripyöräluokan ajokortti, pienimpiä ajokkeja varten vähintään siis A1-luokan ajokortti.

M- tai AM-luokan ajo-oikeutta ei ole mahdollista merkitä Geneven tai Wienin tieliikennesopimuksen mallien mukaisiin kansainvälisiin ajokortteihin. Wienin tieliikennesopimusta uudistettiin vuonna 2006, jolloin sekä kansallisen että kansainvälisen ajokortin mallia muutettiin. Mutta tässä uudistetun mallisessakin, 29.3.2011 jälkeen käytössä olevassa kansainvälisessä ajokortissa on vain seuraavat luokat: A, A1, B, B1, C, C1, D, D1, BE, CE, C1E, DE ja D1E.

Lue lisää Thaimaan ajokorttimääräyksistä.

• Mistä saa virallisen käännöksen ajokortista?

Virallisena käännöksenä pidetään virallisen kääntäjän tutkinnon suorittaneen henkilön tekemää käännöstä. Jos tällainen on tarpeen, Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton kautta voi hakea kääntäjiä aihepiirin (esim. todistukset) tai kielten mukaan, katso lisää täältä.

Jos ihan näin virallista käännöstä ei tarvita, voisi kansainvälinen ajokortti Autoliitosta tulla halvemmaksi ratkaisuksi.

Kansainvälinen ajokortti on joko Geneven tai Wienin tieliikennesopimuksen mukainen monikielinen käännös kansallisesta ajokortista. Tieliikennesopimusten mukaan kv-ajokortissa on oltava ajokortin tiedot ainakin seuraavilla kielillä: ranska, englanti, venäjä ja espanja. Suomen valtio on näiden lisäksi valinnut arabian, kiinan, ruotsin, portugalin, hindin, korean ja thain kielen kv-ajokorttiin. Lisäksi 1949-mallissa on japanin kieli ja 1968-mallissa serbian kieli. Eli 25 tai 35 eurolla saa siis käännöksen jo 13 kielelle. Sen sijaan käännöstoimistot veloittavat todistuksista ja sen kaltaisista dokumenteista yli 100 euroa.

Missä kansainvälistä ajokorttia tarvitaan? Maakohtainen luettelo

Hakijan vastuulla on tarkistaa, kumpi kansainvälisen ajokortin malli kohdemaahan tarvitaan. Jos kohdemaassa hyväksytään sekä vuoden 1949 että vuoden 1968 kansainvälinen ajokortti, saa kyseiseen maahan myöntää vain jälkimmäisen. Tämä ohjeistus perustuu YK:n sääntöihin (esim. Thaimaa).

Jos jossain maassa hyväksytään, maahan suositellaan tai maassa on pakollinen useampi malli, riittää sinne YKSI kansainvälinen ajokortti. On mahdollista, että joku maa ilmoittaa hyväksyvänsä tietyn sopimusvuoden mukaisen kansainvälisen ajokortin, vaikka se ei ole allekirjoittanut kyseisen vuoden tieliikennesopimusta.

TÄRKEÄÄ! Autovuokraamot voivat asettaa omia, näistä lainsäädännön tiedoista poikkeavia ajokorttiehtojaan.

EU-maissa myönnetyt ajokortit ovat ajokorttidirektiivin nojalla voimassa toisissa EU-maissa. Joissakin Euroopan maissa kansainvälistä ajokorttia suositellaan.

MAA19491968LISÄTIEDOT
AfganistanPakollinenEi kelpaa
AlankomaatHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

AlbaniaHyväksytäänHyväksytäänEU-mallinen ajokortti hyväksytään.

AlgeriaPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
AngolaPakollinenEi kelpaa
Anguilla (Brit.)HyväksytäänHyväksytäänSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle viranomaiselle toimenpiteitä varten. EU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
AntiguaHyväksytäänHyväksytäänSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle viranomaiselle toimenpiteitä varten. EU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
Antillit (Alankomaat)SuositeltavaEi kelpaaks. Curacao
ArabiemiirikunnatPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
ArgentiinaSuositeltavaSuositeltava
ArmeniaHyväksytäänPakollinen1949 ja 1968 kv ajokortit kelpaavat Armeniassa.

Kun Armeniassa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
Aruba (Alankomaat)SuositeltavaSuositeltava
AustraliaPakollinenPakollinenKansallinen ajokortti ja virallinen englanninkielinen käännös TAI kansainvälinen ajokortti, on pakollinen kaikissa muissa osavaltioissa, paitsi Queenslandissa. Osavaltiokohtaiset tiedot täältä! Voit valita kumman kortin haluat.
AzerbaidzanEi kelpaaPakollinen
Azorit (Portugali)HyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
BahamaSuositeltavaEi kelpaa
BahrainPakollinenPakollinenSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle viranomaiselle toimenpiteitä varten. EU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään. Voit valita kumman kortin haluat.
BangladeshPakollinenEi kelpaa
BarbadosHyväksytäänEi kelpaaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle viranomaiselle toimenpiteitä varten. EU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
BelgiaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

BelizeSuositeltavaEi kelpaaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle viranomaiselle toimenpiteitä varten. Paikallinen ajokortti on hankittava mikäli oleskelu kestää yli 3 kuukautta.
BeninSuositeltavaSuositeltava
BermudaEi kelpaaEi kelpaaAuton ajamista varten on hankittava paikallinen ajolupa.
BhutanPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
BoliviaPakollinenEi kelpaa
Bonaire (Alankomaat)HyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
Bosnia ja HertsegovinaSuositeltavaSuositeltavaKansainvälistä ajokorttia ei ehkä kysytä missään, mutta siitä voi olla hyötyä esim. kolaritilanteessa.
TÄRKEÄÄ! Autovuokraamot voivat asettaa omia, näistä lainsäädännön tiedoista poikkeavia ajokorttiehtojaan.
BotswanaPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
Bouvet'nsaari (Norja)HyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
BrasiliaEi kelpaaPakollinen
BruneiSuositeltavaEi kelpaaUlkomaalaisilla ajokorteilla saa ajaa max. 90 vuorokautta. Ajokortti on esitettävä paikalliselle viranomaiselle toimenpiteitä varten.
BulgariaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

Burkina FasoPakollinenEi kelpaa
BurundiSuositeltavaEi kelpaa
CaymansaaretSuositeltavaSuositeltavaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle viranomaiselle toimenpiteitä varten.
ChilePakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
CookinsaaretEi kelpaaEi kelpaaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten. Auton ajamista varten on hankittava paikallinen ajolupa.
Costa RicaSuositeltavaSuositeltava
Curacao (Antillit, Alankomaat)SuositeltavaEi kelpaa
DahomeySuositeltavaSuositeltavaks. Benin
DjiboutiSuositeltavaSuositeltava
DominicaEi kelpaaEi kelpaaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle viranomaiselle toimenpiteitä varten. Auton ajamista varten on hankittava paikallinen ajolupa.
Dominikaaninen tasavaltaSuositeltavaSuositeltava90 päivän jälkeen 1949 tai 1968 kortti on pakollinen.
EcuadorSuositeltavaSuositeltava
EgyptiPakollinenPakollinen6 kuukauden jälkeen hankittava paikallinen ajokortti. Voit valita kumman kortin haluat.
El SalvadorSuositeltavaSuositeltava90 päivän jälkeen on hankittava paikallinen ajokortti.
EritreaPakollinenEi kelpaa
EspanjaHyväksytäänEi kelpaaEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

Etelä-AfrikkaSuositeltavaSuositeltavaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään todennäköisesti, muutoin tarvitaan kansainvälinen ajokortti. Autonvuokrauksen yhteydessä kansainvälinen ajokortti saattaa olla pakollinen vakuutusten takia.
Kun Etelä-Afrikassa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
EtiopiaEi kelpaaEi kelpaaAuton ajamista varten on hankittava paikallinen ajolupa. Suomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
FalklandinsaaretHyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
FidziPakollinenEi kelpaa
FilippiinitPakollinenPakollinen90 päivän jälkeen hankittava paikallinen ajolupa. Kun Filippiineillä hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
Färsaaret (Tanska)HyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
GabonSuositeltavaSuositeltavaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään todennäköisesti.
GambiaPakollinenPakollinenSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten. Voit valita kumman kortin haluat.
GeorgiaSuositeltavaSuositeltavaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään todennäköisesti.
GhanaSuositeltavaSuositeltavaSuomalainen ajokortti hyväksytään todennäköisesti.
Gibraltar (Brit.)HyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
GrenadaSuositeltavaEi kelpaaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
GrönlantiHyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
Guadaloupe (Ranska)SuositeltavaSuositeltava
GuatemalaSuositeltavaEi kelpaa
GuernseySuositeltavaEi kelpaa
GuineaHyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään todennäköisesti.
Guinea-BissauSuositeltavaSuositeltavaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
GuyanaSuositeltavaSuositeltavaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
HaitiPakollinenEi kelpaa
HondurasSuositeltavaSuositeltava
HongkongSuositeltavaSuositeltava
IndonesiaPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
IntiaPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
IrakPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
IranPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
IrlantiHyväksytäänEi kelpaaEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

Pohjois-Irlannissa kelpaa 1968.
IslantiHyväksytäänEi kelpaaEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

Iso-BritanniaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

IsraelSuositeltavaSuositeltavaKun Israelissa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
ItaliaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

ItävaltaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

JamaikaHyväksytäänEi kelpaa
Jan Mayen (Norja)HyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
JapaniPakollinenEi kelpaaEI HYVÄKSYTÄ 3-vuoden korttia.

Jos ulkomaalaisella henkilöllä on Japanin asukasrekisteröinti (Residence Card), hän saa käyttää kansainvälistä ajokorttia enintään 12 kuukauden ajan laskettuna siitä päivästä, kun hän on tullut ensi kertaa Japaniin. Jos 12 kuukautta on tullut täyteen, ja ulkomaalainen aikoo hankkia uuden kansainvälisen ajokortin, pitää hänen olla vähintään 3 kuukautta poissa Japanista. Kolmen kuukauden jälkeen ulkomaalainen voi Japaniin palattuaan käyttää uutta kansainvälistä ajokorttia seuraavat 12 kuukautta. Japanilaisviranomaiset kuitenkin suosittelevat mieluummin hankkimaan japanilaisen ajokortin, mikäli oleskelu maassa kestää yli vuoden.
JemenEi kelpaaPakollinenSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
JerseyHyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
JordaniaPakollinenPakollinenVoimassa vain ulkomaille rekisteröidyillä autoilla tai jordanialaisella vuokra-autolla ajettaessa. Ajo kielletty muilla Jordanian kilvissä olevilla autoilla. Voit valita kumman kortin haluat.
KambodzaPakollinenEi kelpaa
KamerunSuositeltavaSuositeltava
KanadaSuositeltavaSuositeltavaSaskatchewanissa kansainvälinen ajokortti on pakollinen.

Northwest Territoriesin alueella ei kelpaa vuoden 1968 mallin mukainen kansainvälinen ajokortti.
Kap VerdeSuositeltavaSuositeltava
KazakstanSuositeltavaSuositeltava
KeniaPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
Keski-Afrikan tasavaltaPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
KiinaEi kelpaaEi kelpaaAuton ajamista varten on hankittava paikallinen ajolupa. Kansainvälinen ajokortti voi helpottaa hakemista.
KirgisiaSuositeltavaSuositeltavaKun Kirgisiassa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
KiribatiPakollinenPakollinenKansainvälinen ajokortti on voimassa 14 vuorokautta. Tämän jälkeen suomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten. Voit valita kumman kortin haluat.
KolumbiaSuositeltavaEi kelpaa
KomoritPakollinenEi kelpaa
Kongo, demokr. tasavaltaPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
Kongo, tasavaltaPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
Korea, tasavaltaPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
KreikkaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

KroatiaEi kelpaaHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

KuubaSuositeltavaSuositeltavaKun Kuubassa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
KuwaitPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
KyprosHyväksytäänEi kelpaaEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

LaosPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
LatviaEi kelpaaHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

LesothoSuositeltavaSuositeltava6 kuukauden jälkeen on hankittava paikallinen ajokortti.
LibanonPakollinenPakollinenSuomalainen ajokortti on esitettävä paikalliselle viranomaiselle toimenpiteitä varten, mikäli kansainvälistä ajokorttia ei ole. Voit valita kumman kortin haluat.
LiberiaSuositeltavaSuositeltavaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
LibyaSuositeltavaEi kelpaa
LiettuaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

LuxemburgHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

MacaoPakollinenEi kelpaaKansainvälisellä ajokortilla voi ajaa 14 vuorokauden ajan.
MadagaskarSuositeltavaSuositeltava
MalawiHyväksytäänEi kelpaaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään todennäköisesti.
MalesiaHyväksytäänEi kelpaaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään todennäköisesti.

Autonvuokrauksen yhteydessä kansainvälistä ajokorttia saatetaan vaatia.
MaliSuositeltavaSuositeltava
MaltaHyväksytäänEi kelpaaEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

Mansaari (Brit.)HyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
MarokkoSuositeltavaSuositeltavaKun Marokossa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
MarshallinsaaretSuositeltavaEi kelpaa
MartiniqueSuositeltavaSuositeltava
MauritaniaSuositeltavaSuositeltava
MauritiusSuositeltavaEi kelpaaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
MeksikoSuositeltavaSuositeltava
MiquelonSuositeltavaSuositeltava
MoldovaEi kelpaaSuositeltavaKansainvälistä ajokorttia ei ehkä kysytä missään, mutta siitä voi olla hyötyä esim. kolaritilanteessa.
MonacoHyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
MongoliaEi kelpaaPakollinen
MontenegroSuositeltavaSuositeltavaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
Montserrat (Brit.)Ei kelpaaEi kelpaaAuton ajamista varten on hankittava paikallinen ajolupa.
MosambikSuositeltavaSuositeltava
MyanmarPakollinenPakollinenSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten. Voit valita kumman kortin haluat.
NamibiaSuositeltavaSuositeltava
Neitsytsaaret (USA)Ei kelpaaEi kelpaaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten. Auton ajamista varten on hankittava paikallinen ajolupa.
NepalPakollinenEi kelpaaSuomalainen/kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten. Kansainvälisellä ajokortilla voi ajaa 15 vuorokautta.
NicaraguaSuositeltavaSuositeltavaSuomalaisella/kansainvälisellä ajokortilla voi ajaa 30 vuorokautta.
NigerSuositeltavaSuositeltavaKun Nigerissä hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
NigeriaPakollinenEi kelpaa
NorjaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

NorsunluurannikkoPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
OmanSuositeltavaSuositeltava
PakistanPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
PalauSuositeltavaSuositeltava30 päivän jälkeen pakollinen.
PanamaSuositeltavaSuositeltava
Papua-Uusi-GuineaSuositeltavaEi kelpaa
ParaguaySuositeltavaSuositeltava
PeruSuositeltavaSuositeltavaKun Perussa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
Pohjois-MakedoniaHyväksytäänHyväksytäänKansainvälistä ajokorttia ei ehkä kysytä missään, mutta siitä voi olla hyötyä esim. kolaritilanteessa.
PortugaliHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

Puerto Rico (USA)HyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
PuolaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

Päiväntasaajan GuineaPakollinenEi kelpaa
QatarPakollinenPakollinenSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten. Voit valita kumman kortin haluat.
RanskaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

Ranskan Guayana (Ranska)SuositeltavaSuositeltavaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
Ranskan PolynesiaSuositeltavaSuositeltavaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
RomaniaHyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
RuandaPakollinenEi kelpaa
RuotsiHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

RéunionSuositeltavaSuositeltavaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
Saint Kitts ja NevisEi kelpaaEi kelpaaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
Saint LuciaSuositeltavaEi kelpaaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
Saint Vincent ja GrenadiinitEi kelpaaEi kelpaaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
Saint-Pierre ja Miquelon (Ranska)HyväksytäänHyväksytäänEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
SaksaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

SalomonsaaretEi kelpaaEi kelpaaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
SambiaSuositeltavaEi kelpaa
SamoaPakollinenEi kelpaaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
San MarinoHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

Saudi-ArabiaSuositeltavaSuositeltava
SenegalSuositeltavaSuositeltavaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään todennäköisesti. Kun Senegalissa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
SerbiaSuositeltavaSuositeltavaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
SeychellitSuositeltavaSuositeltava
Sierra LeonePakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
SingaporePakollinenPakollinenEi tarvita, mikäli kansallinen ajokortti on englanninkielinen.

Suomalaiset ajokortit eivät ole englanninkielisiä.

Voit valita kumman kortin haluat.
SlovakiaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

SloveniaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

SomaliaPakollinenPakollinenSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten. Voit valita kumman kortin haluat.
Sri LankaPakollinenPakollinenSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle autojärjestölle, Automobile Association of Ceylon (AAC), toimenpiteitä varten. Voit valita kumman kortin haluat.
St. ChistopherEi kelpaaEi kelpaaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
SudanPakollinenPakollinenSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle viranomaiselle toimenpiteitä varten. Voit valita kumman kortin haluat.
SuomiHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

SurinamePakollinenEi kelpaaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
SveitsiHyväksytäänHyväksytään
SwazimaaPakollinenEi kelpaa
SyyriaPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
São Tomé ja PríncipePakollinenEi kelpaa
TadzikistanEi kelpaaPakollinen
TahitiSuositeltavaSuositeltavaEU-mallin mukainen ajokortti hyväksytään.
TaiwanPakollinenEi kelpaa
TansaniaSuositeltavaSuositeltavaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
TanskaHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

ThaimaaHyväksytäänPakollinen1949 ja 1968 kv ajokortit kelpaavat Thaimaassa.

Kun Thaimaassa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.

Jos Thaimaassa oleskelu kestää yli 3 kuukautta, on thaimaalainen ajokortti pakollinen. Mopokortista Thaimaassa https://www.autoliitto.fi/automatkailu/thaimaa/
TimorPakollinenPakollinenVoit valita kumman kortin haluat.
TogoSuositeltavaSuositeltava
Trinidad ja TobagoSuositeltavaSuositeltavaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle autojärjestölle (AA) toimenpiteitä varten.
Trinidad & Tobago Automobile Association (TTAA)
#8, Francis Road, Maraval
Port of Spain
Trinidad & Tobago, W.I.
Office: 1 (868) 232-0987
Office Whatsapp: 1 (868) 299-2421
TšekkiHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

TshadSuositeltavaSuositeltava
TunisiaSuositeltavaSuositeltavaKun Tunisiassa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
TurkkiSuositeltavaSuositeltavaKansainvälistä ajokorttia ei ehkä kysytä missään, mutta siitä voi olla hyötyä esim. kolaritilanteessa.
Kun Turkissa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.

TurkmenistanEi kelpaaPakollinen
Turks- ja Caicossaaret (Brit.)SuositeltavaSuositeltavaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
UgandaSuositeltavaEi kelpaa
UkrainaSuositeltavaSuositeltavaKansainvälistä ajokorttia ei ehkä kysytä missään, mutta siitä voi olla hyötyä esim. kolaritilanteessa
UnkariHyväksytäänHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

UruguaySuositeltavaSuositeltavaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle viranomaiselle toimenpiteitä varten.
Uusi-Kaledonia (Ranska)SuositeltavaSuositeltava
Uusi-SeelantiPakollinenPakollinenEi tarvita, mikäli kansallinen ajokortti on englanninkielinen. Suomalaiset ajokortit eivät ole englanninkielisiä. Voit valita kumman kortin haluat.
UzbekistanEi kelpaaPakollinen
Valko-VenäjäSuositeltavaSuositeltavaKansainvälistä ajokorttia ei ehkä kysytä missään, mutta siitä voi olla hyötyä esim. kolaritilanteessa
VatikaaniHyväksytäänHyväksytäänEU-maiden ajokortit hyväksytään.
VenezuelaSuositeltavaEi kelpaa
VenäjäSuositeltavaSuositeltavaKansainvälistä ajokorttia ei tarvita, mikäli kortista on mukana virallinen käännös venäjäksi. Kun Venäjällä hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
VietnamEi kelpaaPakollinenKun Vietnamissa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
ViroEi kelpaaHyväksytäänEi pakollinen. EU-mallinen ajokortti hyväksytään.

WindwardsaaretSuositeltavaEi kelpaaSuomalainen / kansainvälinen ajokortti on esitettävä paikalliselle poliisille toimenpiteitä varten.
Yhdistyneet ArabiemiirikunnatPakollinenPakollinenKun Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.
YhdysvallatSuositeltavaEi kelpaaEI HYVÄKSYTÄ 3-vuoden korttia.

Eri osavaltioissa on omat lakinsa ja niiden perusteella myös jokaisella yksittäisellä osavaltiolla on omat tulkintansa siitä, millaisin ehdoin ulkomaalaisilla ajokorteilla saa ajaa kyseisen osavaltion alueella.

Jotkut autonvuokrausyhtiöt saattavat vaatia kansainvälistä ajokorttia. Myös onnettomuustilanteissa tai poliisin pysäyttäessä saatetaan kysyä kv-ajokorttia.
ZimbabweSuositeltavaSuositeltavaKun Zimbabwessa hyväksytään molemmat ajokortit, kirjoitamme maahan ainoastaan 1968 kv ajokortin.