Huijausviestejä Autoliiton nimissä
Lue lisää »
Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.
Thaimaa jakautuu 76 provinssiin. Lännessä maan rajoina ovat Myanmar ja Intian valtameri, etelässä ja kaakossa Malesia ja Siaminlahti, idässä Kamputsea ja koillisessa sekä pohjoisessa Laos. Thaimaan keskiosia hallitsee Chao Phraya -joki. Myös Mekongjoki on elintärkeä. Maan kaakkoisosassa on Koratin ylänköalue, joka sijaitsee keskimäärin 200 metriä merenpinnan yläpuolella. Alueelta on tehty dinosauruslöytöjä, jotka on koottu Khon Kaenin museoon. Ylänköalue on lähes hedelmätöntä maata. Ylängön pinta-ala on noin kolmannes koko Thaimaan pinta-alasta.
Yleistietoa Thaimaasta |
|
---|---|
Pinta-ala | 513 120 km² |
Asukasluku | 69,95 milj. |
Väestöntiheys | 132,1 as./km² |
Valtakieli | thai |
Hallitusmuoto | edustuksellinen tasavalta, perustuslaillinen kuningaskunta |
Pääkaupunki | Bangkok 14,565,547 as. (metropolialue) |
Muita kaupunkeja | Nonthaburi 270,609 as, Nakhon Ratchasima 174,332 as. |
Thaimaa ratifioi 1.5.2021 Wienin tieliikennesopimuksen, joka tarkoittaa sitä, että Thaimaa hyväksyy 1968-tieliikennesopimuksen mukaisen, 3 vuotta voimassa olevan ajokortin. Kun sekä Suomi, että Thaimaa ovat allekirjoittaneet molemmat (1949 ja 1968) sopimukset, YK:n ohjeistuksen mukaan maahan kirjoitetaan 1968 tieliikennesopimuksen mukainen kortti (voimassa kolme vuotta).
Wienin tieliikennesopimusta uudistettiin vuonna 2006 muun muassa siten, että kansainväliseen ajokorttiin lisättiin ajoneuvoluokkia kuvaavat symbolit. Täten 1968 mallin mukainen kansainvälinen ajokortti on ajo-oikeusmerkinnöiltään lähempänä EU:n ajokorttidirektiivissä mainittuja ajoneuvoluokkia sekä siten myös Suomen ajokorttilain mukaisia ajo-oikeuksia kuin mitä on 1949 tieliikennesopimuksen mallin mukainen kansainvälinen ajokortti.
Päivitetty 11/2023
Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.
Mopoluokka AM on EU:n ajokorttidirektiivin (2006/126/EY) mukainen kaikissa EU-valtioissa yhteneväinen ajo-oikeusluokka.
Suomalaisella AM-luokan mopokortilla saa ajaa vain Suomessa tai toisissa EU-/ETA-maissa, ei muissa maissa.
Autoliitto ei voi kirjoittaa kansainvälistä ajokorttia ajoneuvoluokille AM (tai M), T tai LT, sillä Geneven tai Wienin tieliikennesopimuksien mallien mukaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä ajokorteissa ei ole mopojen tai traktoreiden ajo-oikeuksia lainkaan.
Thaimaa on ratifioinut 1.5.2021 Wienin tieliikennesopimuksen. Thaimaa on ratifioidessaan 1968 tieliikennesopimuksen tehnyt sellaisen varauman, että se katsoo kaikki mopedit moottoripyöriksi. Tästä syystä Thaimaassa mopon ajoa varten vaaditaan aina moottoripyöräluokan ajokortti, pienimpiä ajokkeja varten vähintään siis A1-luokan ajokortti.
A1-ajokortti riittää alle 125 ccm moottoripyöräskootterille.
Useimmat ulkomailla vuokrattavat skootterit ovat moottoripyöräskoottereita. Moottoripyöräskootteria varten tarvitaan A1-, A2- tai A-luokan ajokortti (jos kuutioita on 125). Mikäli kuutiotilavuus on 150 ccm, tarvitaan A2- tai A-luokan ajokortti. Yli 500-kuutioiselle skootterille tarvitaan ajo-oikeus A.
Kaikille näille luokille (siis A1, A2 ja A) on mahdollista hankkia kansainvälinen ajokortti.
Geneven (1949) tai Wienin (1968) tieliikennesopimusten kansainvälisten ajokorttien lomakkeissa ei ole ajo-oikeusluokkaa AM (tai M). Tästä syystä M- tai AM- ajo-oikeusluokkaa ei voida merkitä 1949 tai 1968 mallin mukaisiin kansainvälisiin ajokortteihin.
Wienin tieliikennesopimusta uudistettiin vuonna 2006, jolloin sekä kansallisen että kansainvälisen ajokortin mallia muutettiin. Mutta tässä uudistetun mallisessakin, 29.3.2011 jälkeen käytössä olevassa, kansainvälisessä ajokortissa on vain seuraavat luokat: A, A1, B, B1, C, C1, D, D1, BE, CE, C1E, DE ja D1E.
Wienin tieliikennesopimusta ollaan uudistamassa, ja on mahdollista, että jonkun vuoden kuluttua AM-luokka otetaan mukaan 1968 mallin mukaiseen kansainväliseen ajokorttiin. Uudistusprosessi on kuitenkin raskas ja kestää vuosia.
Valitettavasti ei ole mahdollista myöntää suomalaiselle BM-ajokortille kansainvälistä ajokorttia mopon ajoa varten Thaimaassa.
Tähän on useampia syitä:
1) M-luokan ajo-oikeus oli EU-maissa vain kansallinen ajo-oikeus silloisen ajokorttidirektiivin 91/439/ETY mukaan vuoteen 1998 asti. Suomessa mopokortti otettiin käyttöön 1.1.2000.
Kansallinen luokka M otettiin käyttöön 1.1.2000. Kansallinen luokka tarkoittaa ajo-oikeutta vain Suomessa. Ennen kyseistä päivää (siis ennen 1.1.2000) 15 vuotta täyttäneillä on edelleen vielä tänäkin päivänä oikeus ajaa mopoa (lukuun ottamatta kevyitä nelipyöriä) ilman ajokorttia.
Uusi, nykyään voimassa oleva ajokorttidirektiivi 2006/126/EY sisältää luokan AM. Suomen ajokorttilaki, joka tuli voimaan Suomessa 19.1.2013, on laadittu pitkälti tämän ajokorttidirektiivin pohjalta. 19.1.2013 jälkeen Suomessa myönnettyihin mopokortteihin on merkitty kansallisin koodein luokkaa AM varten suoritettu mopon ajokoe (käsittelykoe) ja kevyiden nelipyörien ajokoe (koodit AM/120 tai AM/121). Koska AM-luokka on määritelty ajokorttidirektiivissä, on se kaikissa EU-maissa voimassa oleva ajoluokka.
2) AM-luokan ajo-oikeus ei ole voimassa muissa maissa ulkomailla, koska M- tai AM-luokan ajo-oikeutta ei merkitä Geneven tai Wienin tieliikennesopimuksen mallien mukaisiin kansallisiin tai kansainvälisiin ajokortteihin.
Wienin tieliikennesopimusta uudistettiin vuonna 2006, jolloin sekä kansallisen että kansainvälisen ajokortin mallia muutettiin. Mutta tässä uudistetun mallisessakin, 29.3.2011 jälkeen käytössä olevassa, kansainvälisessä ajokortissa on vain seuraavat luokat:
A, A1, B, B1, C, C1, D, D1, BE, CE, C1E, DE ja D1E.
2) B-luokan sisältämä oikeus ajaa mopoa. Vaikka B-luokkaan sisältyy Suomessa AM/120- ja AM/121-luokkien ajo-oikeudet, ei tällä ole merkitys Thaimaan osalta, koska M- tai AM-luokan ajo-oikeutta ei ole mahdollista merkitä Geneven tai Wienin tieliikennesopimuksen mallien mukaisiin kansainvälisiin ajokortteihin. Lisäksi, kuten sanottu, AM-luokan ajo-oikeus on voimassa vain EU-maissa, ei muissa maissa EU:n ulkopuolella.
3) Thaimaan oma tulkinta mopoista. Thaimaa on ratifioinut 1.5.2021 Wienin tieliikennesopimuksen. Thaimaa on ratifioidessaan 1968 tieliikennesopimuksen tehnyt sellaisen varauman, että se katsoo kaikki mopedit moottoripyöriksi. Tästä syystä Thaimaassa mopon ajoa varten vaaditaan aina moottoripyöräluokan ajokortti, pienimpiä ajokkeja varten vähintään siis A1-luokan ajokortti.
Moposkootteri on mopo, jonka moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho on enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Mopon suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 km/t.
Monet valmistajat tekevät samanlaisesta skootterirungosta mopoversion ja moottoripyöräversion.
Useimmat ulkomailla vuokrattavat skootterit ovat moottoripyöräskoottereita. Moottoripyöräskootteria varten tarvitaan A1-, A2- tai A-luokan ajokortti (jos kuutioita on 125). Mikäli kuutiotilavuus on 150 ccm, tarvitaan A2- tai A-luokan ajokortti. Yli 500-kuutioiselle skootterille tarvitaan ajo-oikeus A.
Kaikille näille luokille (siis A1, A2 ja A) on mahdollista hankkia kansainvälinen ajokortti.
Jos Thaimassa oleskelu kestää yli 3 kuukautta, on thaimaalainen ajokortti pakollinen.
Ei voi. Tämä perustuu voimassa olevan ajokorttilain 29.4.2011/386 pykälään 98.