Barcelonan ja Madridin ympäristövyöhykkeet | Autoliitto

Barcelonan ja Madridin ympäristövyöhykkeet

Barcelonan ympäristövyöhyke ”low-emission zone” on 95 km2 suuruinen alue ja kattaa Barcelonan keskusta-alueen sekä ympäröiviä kuntia. Myös Madridissa rajoitetaan autoilua. Kaupungissa on neljä erilaista liikennettä rajoittavaa järjestelmää.

Barcelonan ympäristövyöhyke kattaa Barcelona-cityn (Zona de Bajas Emisiones Intrarrondas) sekä ympäröiviä kuntia (Zona de Bajas Emisiones del Ámbito 40). Myös ulkomailla rekisteröityjä autoja koskevat ajorajoitukset ovat voimassa ma-pe klo 7-20 mutta vain silloin, kun NO2-päästöt ovat suuria. Kun päästöt ylittävät tietyn rajan, ilmoitetaan ajorajoituksista tiedotusvälineissä ja internetissä.

Ajokiellot koskevat autoja, joissa ei ole DGT:n ympäristötarraa – tällaisia autoja ovat:

-Bensiinikäyttöiset ennen vuotta 2000 rekisteröidyt henkilöautot (päästöluokka huonompi kuin Euro 4)
-Dieselkäyttöiset ennen vuotta 2006 rekisteröidyt henkilöautot (päästöluokka huonompi kuin Euro 3)
-Ennen 1.10.1994 rekisteröidyt pakettiautot (päästöluokka huonompi kuin Euro 1).
-Ennen vuotta 2003 rekisteröidyt mopot ja moottoripyörät

Vuoden 2020 alusta alkaen rajoitukset ovat voimassa ma-pe 7-20 päästötilanteesta riippumatta.

Ympäristötarrojen käyttöä autoissa ei vaadita minkään lain mukaan, mutta tarrat helpottavat valvontaa. Ajorajoitusten noudattamista valvotaan kameroilla. Barcelonassa 5 euron hintaisen tarran voi hankkia postitoimistoista, mutta toistaiseksi vain Espanjassa rekisteröidyille ajoneuvoille.

Lisätietoa: http://ajuntament.barcelona.cat/qualitataire/en/preguntes-frequents

Madridin kaupungissa neljä erilaista liikennettä rajoittavaa järjestelmää ovat ympäristövyöhykkeet (zona de bajas emisiones, ZBE), vain alueen asukkaille sallitut alueet eli APR (Área de Prioridad Residencial), hätätilajärjestelmä ja ajoneuvoon painoon liittyvät rajoitukset. APR-alueet järjestetään uudelleen isoksi lähes koko keskustan kattavaksi APR Central Madrid-alueeksi. Aluetta koskevat säännöt astuvat voimaan helmikuussa 2019.  Grand Via -kadusta tahdotaan tehdä autoton kesään 2019 mennessä. APR-alueelle saavat ajaa vain asukkaat, laiminlyönnistä rangaistus 90 euroa.

Hätätilajärjestelmällä liikennettä rajoitetaan seuraavasti:

vuoropäivinä saa ajaa parilliseen ja parittomaan numeroon päättyvällä rekisterinumerolla
Raskaan liikenteen rajoitukset astuvat voimaan tietyillä kaduilla.

Hätätilajärjestelmään kuuluu neljä erilaista skenaariota vallitsevien haitallisten NO2-päästöjen mukaan vaihdellen: Päästöjä hillitään (prevention), jos mitattu arvo on ≥180 μg/m3; jos NO2-määrä on ≥200 μg/m3 kahdella mittausasemalla samalla alueella, tulee varoitus (notice) ja hätätilahälytys (alert) seuraa, jos NO2-arvo on saman alueen kolmella mittausasemalla >400 μg/m3 kolmen peräkkäisen tunnin aikana.

Espanjassa on saatavilla neljä erilaista ympäristötarraa (Distintivo ambiental), joita kaupungit voivat halutessaan käyttää. Tarrojen käyttö on vapaaehtoista, mutta tarra helpottaa valvontaa. Tarran voi toistaiseksi hankkia vain Espanjassa rekisteröidyille ajoneuvoille tietyistä postitoimistoista.
Lisätietoa ja kuvat tarroista: www.dgt.es/es/seguridad-vial/distintivo-ambiental/index.shtml

Ajorajoitusten noudattamista valvotaan kameroilla.

Oheinen linkki sisältää kartat Madridin APR-vyöhykkeistä. Keltaisella värillä merkityillä kaduilla saa ajaa rajoituksitta: