Espanja

Päivitetty 29.8.2023

Espanja muodostaa suuren osan Iberian niemimaasta. Maahan kuuluvat myös Baleaarien saaret Välimerellä, Kanarian saaret Atlantin valtamerellä sekä pienet erillisalueet Marokossa (Ceuta ja Melilla). Pohjoisessa Ranskan rajalla on Pyreneiden vuoristo. Pyreneiden korkein kohta on Aneto (3 404 m). Maan keskiosien tasanko ”meseta” muuttuu vuoristoksi Madridin pohjoispuolella (Sierra Guadarrama) sekä Madridin länsipuolella (Sierra de Gredos). Etelässä Grenadassa sijaitseva vuoristo Sierra Nevada on Välimeren rannikon suuntainen. Sierra Nevadassa on manner-Espanjan korkein huippu, Mulhacén (3 482 m). Teide Teneriffalla on Espanjan korkein vuori (3 718 m). Vuoristoalueilta saavat alkunsa maan isoimmat joet, kuten Tagus, Ebro, Duero, Guadiana ja Guadalquivir.

Yleistietoa Espanjasta

Pinta-ala 504 645km²
Asukasluku 46,7 milj.
Väestöntiheys 92 as./km²
Valtakieli espanja (muita kieliä katalaani, calicia, baski, oksitaani)
Hallitusmuoto parlamentaarinen kuningaskunta
Pääkaupunki Madrid 3,2 milj. as.
Muita kaupunkeja Barcelona 1,6 milj. as. Valencia 814 000 as. Sevilla 703 000 as.

Apua ongelmatilanteissa

Hätänumerot

Yleinen hätänumero 112

Poliisi 092

Guardia Civil 062

Ambulanssi 061 (112)

Palokunta 080

Guardia Civil on puolisotilaallinen santarmiorganisaatio, jonka toimialueeseen kuuluu mm. rajavyöhykkeiden ja moottoriteiden valvonta.

Tiepalvelu

+ 34 900 242 242 Reial Automobil Club de Catalunya (RACC) (apu maksullista). Käytettävissä myös RACC Assistance -mobiilisovellus.

+ 34 900 112 222 Real Automóvil Club de España (RACE) (apu maksullista)

Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen/ePlus- tai ePremium jäsen  soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- tai Premium-jäsen/ePlus- tai ePremium jäseniksi.

Päivitetty 8/2023

Tärkeät yhteystiedot

• Yleinen hätänumero 112
  • Poliisi 092
  • Guardia Civil 062
  • Ambulanssi 061 (112)
  • Palokunta 080

Moottorin matkavinkit Espanjaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Espanja
  • Pieniä henkilövahinkoja ei tarvitse ilmoittaa viranomaisille tai pelastuspalvelulle. Ennen autosta ulos astumista pitää pukea heijastinliivi.

• Liikenneonnettomuuden osapuolten tulee antaa henkilötietonsa, jos niitä kysytään. Vahinkoilmoitus (mieluiten kansainvälinen) pitää täyttää ja molempien osapuolien tulee allekirjoittaa se. Jos liikenneonnettomuuden toinen osapuoli kieltäytyy antamasta henkilötietojaan, pitää paikalle kutsua viranomainen, joko “Policia Municipal” tai “Guardia Civil”.

Jos tilanne sallii, on hyvä ottaa valokuvia tapahtumapaikalta ja ajoneuvoista.

• Juomarahapakkoa ei ole eikä maassa ole tippausperinnettä. Ravintoloiden ruokalistassa voi olla merkintä palvelurahasta (servicio incluido). Jos mainintaa ei ole (servicio no incluido), ja palvelu on ollut hyvää, voi jättää juomarahaa (5–10 %). Yleensä vaihtorahakolikot jätetään pöydälle. Takseille annetaan ylimääräistä vain, jos kuljettaja auttaa matkatavaroiden kanssa tai palvelee muuten erityisellä tavalla. Hotelleissa juomarahaa voi antaa euron tai pari huonepalvelulle sekä jättää hieman palvelurahaa huonesiistijöille.

• Tiestö

Yleisiä teitä: 683 175 km
    Moottori- ja pikateitä: 17 109 km

Maan tiestöllä on kaksi ylläpitäjää: joko liikenneministeriö (Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana) tai paikalliset tieviranomaiset.

Kaikilla teillä on numero, jonka edessä on tunnuksena tien tyypistä kirjain:

AP = Autopistas de peaje, eli maksulliset moottoritiet (tienumeroissa sininen tausta)
    M = moottoritie tai moottoriliikennetie (tienumeroissa sininen tausta)

CL = ykkösluokan alueelliset tiet (tienumeroissa oranssi tausta)
    A = toisen luokan alueelliset tiet (tienumerossa vihreä tausta)

CA = kolmannen luokan alueelliset tiet (tienumeroissa keltainen tausta)
    E = Eurooppa-tiet (tienumeroissa vihreä tausta)

N = Nacional, eli kansalliset tiet (tienumeroissa punainen tausta)
    Lisätietoa verkossa.

Paikallisten tieviranomaisten ylläpitämillä ilmaisilla moottoriteillä, moottoriliikenneteillä ja pienemmillä teillä tienumerointi vaihtelee alueen mukaan.

Teiden kunto

Kaikki kansallistiet ja muut matkailullisesti tärkeät tiet ovat hyvässä kunnossa.  Maailman talousfoorumin vuoden 2023 raportin mukaan Espanjan tiet ovat kunnoltaan 10. parhaimmat koko maailmassa (vertailussa mukana 144 valtiota).
    Asturian ja Cantabrian alueella voidaan jotkut solatiet sulkea liikenteeltä talvella lumentulon vuoksi. Samoin Pyreneillä tunneli Bielsasta Ranskaan, Aragnouetiin.