Automatkailijan Venäjä

Venäjä

Automatkailijan Venäjä

Venäjä, jonka pinta-ala on 17 miljoonaa neliökilometriä, on pinta-alaltaan maailman suurin valtio. Se ulottuu kahteen maanosaan: neljännes Venäjästä on Euroopassa, kolme neljännestä Aasiassa. Venäjällä on 9 aikavyöhykettä. Pinnanmuodoiltaan ja luonnoltaan maa on monipuolinen. Euroopan puoleista osaa hallitsevat laajat tasangot, pohjoisen kasvillisuus on havumetsää, etelässä on aroa, ja jäämerta lähestyttäessä on tundraa.

Venäjän suurimmat vuoristot ovat Kaukasus (johon kuuluu Euroopan korkein paikka Elbrus 5 642 m), Altai ja Ural, jotka pohjois-eteläsuuntaisena erottavat Venäjän Euroopan ja Aasian puoleiset osat toisistaan ja jakavat samalla Euraasian mantereen. Siperian korkein vuori on Beluha (4 506 m). Maan sadastatuhannesta joesta kuuluisin ja samalla Euroopan pisin joki on Volga. Joki alkaa Moskovan länsipuolelta ja laskee noin 3 700 kilometrin päässä maailman suurimpaan järveen, Kaspianmereen. Maailman syvin järvi on Baikal (1 741 m), johon laskee 336 jokea.

Automatkailijan Venäjä

Yleistietoa Venäjästä

Pinta-ala 17 075 400 km²
Asukasluku 144,5 milj.
Väestöntiheys 8,4 as. / km²
Valtakieli venäjä
Hallitusmuoto Liittovaltio
Pääkaupunki Moskova 12,4 milj.
Muita kaupunkeja Pietari 4,7 milj. Novosibirsk 1,4 milj. Nizhni Novgorod 1,3 milj.

Apua ongelmatilanteissa

Hätänumerot

Pietarissa puhelinpalvelu matkailijoille 24 h: +7 800 30 30 555 matkapuhelimesta,

Moskovassa puhelinpalvelu 24 h: + 7 495 122 011.

Tiepalvelu

Puhelin: +8 800 250 72 62/RAMK, päivystää ympäri vuorokauden. Verkkosivut, joilla tietoa englanniksi: https://www.ruamc.ru/en.

Päivitetty 3/2024

 

Tärkeät yhteystiedot

  • Poliisi 02 lankapuhelimesta
  • Ambulanssi 03 lankapuhelimesta
  • Palokunta 01 lankapuhelimesta
  • Yleinen hätänumero 112 (myös matkapuhelimesta)

Venäjälle paikallinen liikennevakuutus 1.6.2023 alkaen

Kaikki vihreä kortti -sopimuksen nojalla Venäjällä voimassa olleet liikennevakuutukset raukeavat 1.6.2023. Sen jälkeen suomalaisella liikennevakuutuksella ei voi enää matkustaa Venäjälle. Osa vakuutusyhtiöistä on lopettanut uusien vihreiden korttien myöntämisen näihin maihin jo aiemmin.

1.6.2023 alkaen vakuutus tulee ostaa venäläiseltä vakuutusyhtiöltä rajanylityksen yhteydessä. Ulkoministeriö kehottaa välttämään kaikkea matkustamista Venäjälle. Lähde: Liikennevakuutuskeskus

Moottorin matkavinkit Venäjälle

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla. 

Moottori.fi
Automatkailijan Venäjä
  • Kaikissa vahinkotilanteissa on kutsuttava poliisi paikalle, eikä ajoneuvoja saa liikuttaa vahinkopaikalla ennen poliisin tuloa. Poliisilta on pyydettävä tämän laatima vahinkoasiakirja vakuutusyhtiölle tehtävän vahinkoilmoituksen liitteeksi.

  • Kaikki vihreä kortti -sopimuksen nojalla Venäjällä voimassa olleet liikennevakuutukset raukeavat 1.6.2023. Sen jälkeen suomalaisella liikennevakuutuksella ei voi enää matkustaa Venäjälle. Osa vakuutusyhtiöistä on lopettanut uusien vihreiden korttien myöntämisen näihin maihin jo aiemmin.

    1.6.2023 alkaen vakuutus tulee ostaa venäläiseltä vakuutusyhtiöltä rajanylityksen yhteydessä. Ulkoministeriö kehottaa välttämään kaikkea matkustamista Venäjälle ja Valko-Venäjälle. Lähde: Liikennevakuutuskeskus

    Kaikkien Venäjällä sattuneiden liikennevahinkojen selvittely tapahtuu Venäjällä. Jos vahingon aiheuttaa venäläinen ajoneuvo, selvittelyn ja korvaukset hoitaa venäläisen ajoneuvon vakuutusyhtiö. Suomalaisen ajoneuvon ollessa syyllinen vahingonkäsittelyprosessin koordinoi Venäjän vihreä kortti -toimisto Moskovassa, puh. +7 495 6412 787. Korvaukset määräytyvät aina Venäjän lainsäädännön ja vakuutusehtojen mukaisesti. Ajoneuvon vahingot pitää arvioida välittömästi.

    On syytä ottaa valokuvia ja/tai videoita sekä tilanteesta eli risteyksestä, ajoneuvojen ajosuunnista tms. sekä lähikuvia ajoneuvojen vaurioista. Lisäksi valokuvat ajoneuvojen rekisterikilvistä, ajokorteista ja vakuutuspapereista ovat myös hyödyllisiä.

    Jos kyseessä on vain pienehkö omaisuusvahinko ja osapuolet ovat yhtä mieltä syyllisyydestä, he voivat täyttää vahinkoilmoituksen (Извещение о дорожно-транспортном происшествии) soittamatta poliisille. Poliisilaitokselle pitää kuitenkin mennä viemään vahinkoilmoituspaperit. Venäjän lain mukaan tällöin on kyse yksinkertaistetusta vahingon ilmoittamismenettelystä (”Европротокол”). Vakuutusyhtiö maksaa käytettäessä tätä menettelyä käytettäessä vahingoittuneen ajoneuvon vakuutuskorvauksia korkeintaan 50 000 ruplaa. Jos kuitenkin on valokuvia tai videoita onnettomuustilanteesta sekä todiste GPS-koordinaateista, jotka näyttävät ajoneuvojen sijainnin onnettomuudessa, voi korvaus olla enintään 400.000 ruplaa.
    Lähde: https://autoins.ru/en/evroprotokol/

    Liikennevakuutuskeskuksen verkkosivuilta voi ladata kansainvälisen vahinkoilmoituslomakkeen suomeksi, englanniksi tai venäjäksi: www.lvk.fi

    Liikennevakuutuskeskuksen sivuilla (Liikennevahinko Venäjällä) on hyvät ohjeet tilanteista, joissa suomalainen kuljettaja on joko syyllinen tai syytön onnettomuuteen.

    On hyvä muistaa, että  Venäjällä vahinkoon syyllinen on velvollinen korvaamaan henkilökohtaisesti aiheuttamansa vahingon vahingonkärsineelle. Näin ollen Venäjän lakisääteisten korvausmäärien ylittävistä omaisuus- ja henkilövahingoista voi joutua henkilökohtaiseen korvausvastuuseen.

  • Juomarahan antaminen on harvinaista muualla paitsi suurissa kaupungeissa ja turistikohteissa. Ravintoloissa palvelumaksua ei lisätä laskuun. Asiakas voi antaa 10 %:a laskun summasta, jos palvelu on ollut hyvää. Pikkurahojen jättämistä pöydälle pidetään epäkohteliaana, joten tippi pitää antaa tarjoilijalle henkilökohtaisesti.

    Takseissa matkan hinta sovitaan yleensä ennen liikkeellelähtöä eivätkä kuljettajat odota saavansa ylimääräistä.

  • Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

    Yleisiä teitä: 1 529 373 km
    Päällystettyjä teitä: 927 721 km
    Avtodorin ylläpitämiä moottoriteitä ja moottoriliikenneteitä: 3.722 km
    Avtodorin ylläpitämiä luokan I pikateitä: 2.785 km

    Teillä on seuraavat tunnukset (kirjaimet eivät näy liikenneopasteissa):

    • ”Magistral”, M = moottoritie. M1-M11 ovat pääteitä, jotka lähtevät Moskovasta.
    • ”Doroga nacional’nogo znacenija”, A = kansallinen eli liittovaltiotason päätie
    • ”Doroga respublikanskogo znacenija”, R (kyrillinen kirjain P) = tasavallan sisäinen tie
    • Paikallistiet, N (kyrillinen kirjan H)

    Luettelo tärkeimmistä teistä verkossa: https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_federal_highways

    Teiden kunto

    Maan länsiosassa eli Pietarin, Moskovan ja Kaukasuksen alueilla on kattava tiestö, koska 80 % venäläisistä asuu näillä alueilla.

    Varsinkin syrjäseuduilla tiet ovat huonossa kunnossa. Liikenneonnettomuuksia on runsaasti.

    Nuijamaan ja Viipurin välille suunniteltu uusi tie on toistaiseksi pantu jäihin. Sen sijaan tie A 121 Pietarista Käkisalmen ja Lahdenpohjan kautta Sortavalaan on uudistettu ja tieltä on yhdystie Parikkalan rajanylitysasemalle, joka on tarkoitus avata 2024.

    Karjalan tasavallassa teiden kunto on pääteitä lukuun ottamatta usein huono. Teiden kunnossapito on puutteellista, joten keli voi helposti yllättää suomalaisautoilijan.

    Murmanskissa talviaikaan lumisade ja teiden tukkeutuminen aiheuttavat ruuhkia ja kolareita. Jotkut tiet voidaan sulkea kokonaan sääolojen takia. Nikkeli–Murmansk-tie voi olla poikki Jäämereltä tielle puhaltavan tuulen ja tielle kertyvän lumen takia. Tuolloin autoilija voi ajaa sisämaassa olevan Prirechnyn tien kautta. Tiet ovat suurimmaksi osaksi päällystettyjä, mutta osittain erittäin huonokuntoisia ja kuoppaisia.

    Monet tiet Siperiassa ja kauempana idässä ovat vain rajoitetusti ajokelpoisia. Trans-Siberian Highway on hyvässä kunnossa.
    Siperiassa sijaitseva Amur-Jakutsk-tie A360 (”Lena Highway”) on päällystetty vuonna 2014. Tieltä puuttuu edelleen silta Lena-joen yli. Putin on hyväksynyt sillan rakentamisen ja suunnitelman mukaan sillan pitäisi olla valmis vuonna 2025.

    Tie R (kyrillinen P) 504 (Kolyma Highway), joka yhdistää Magadanin ja Jakutskin, on vaativa tie. Talvella alueella on -50 asteen pakkasia. Jotkut seikkailumotoristit ovat onnistuneet ajamaan ns. vanhan kesätien kautta (Old Summer Road Route).

    Maailman suurimmaksi maantieseikkailuksi mainittu BAM-tie Baikal-järven pohjoispuolella on 4 300 km:n pituinen tie, joka kulkee reittiä Komsomolsk – Fevralsk – Tynda, Severobaikalsk – Ust Kut – Bratsk ja takaisin kohti Transsiperian rautatielinjaa Taishetin lähellä. Harva moottoripyöräilijä on ajanut BAM-tien kokonaan.

    Pietarin ja Moskovan välinen moottoritie M11 on valmis muutoin paitsi Tverin kohdalla pitää vielä ajaa vanhalle M10-tielle. M11-tie on 4- (paikoin jopa 6-) kaistainen moottoritie.

    M4-moottoritietä parannetaan ja tielle rakennetaan uusia ohitusteitä. Mustallemerelle kaavaillaan moottoritietä Dzugban ja Sotšin välille. Vielä kunnianhimoisempi tavoite on yhteistyössä Kiinan Belt & Road initiative -projektin myötä suunniteltu ”Meridian”eli Venäjän ja Kiinan välinen moottoritie, jolle tulee pituutta noin 8 400 km (tästä noin 2 000 km Venäjällä).

    Lähteet: Trade.gov (14.11.2020) ja Wikipedia

    • Bensiini = бензин
    • Diesel = диэелъное топливо, ДИ́ЗЕЛЬ
    • Lyijytön = не  этилированнњй бензин
    • Jarrut = тормоза
    • Jarruneste =  тормоз  жидкость
    • Kytkin = сцепление
    • Tarkistaa = проверять
    • Jäähdytysneste = атифриз
    • Asentaja = автомеханик
    • Öljy = масло
    • Tyhjä akku = раэряженный аккумулатор
    • Rengasrikko = прокол
    • Sulake = пробка
    • Kaasupoljin = педал газа
    • Virta = электрицеский ток
    • Huoltoasema = станция техобслуживания
    • Vaihto = заменит
    • Vesi = вода