Valko-Venäjä

Automatkailijan Valko-Venäjä

Valko-Venäjän rajanaapurit ovat pohjoisessa Latvia ja Venäjä, luoteessa Liettua, lännessä Puola sekä etelässä Ukraina. Valko-Venäjän maasto on melko tasaista, ja suuri osa maaperästä on soita. Metsät peittävät noin 40 % maan pinta-alasta. Maassa on useita jokia ja noin 11 000 järveä. Maan suurin järvi on kalastajien suosima Narotš (noin 80 km2). Kolme suurinta jokea, Niemen, Pripet ja Dnepr, virtaavat koko maan halki. Niemen virtaa länteen päin kohti Itämerta, Pripet virtaa idän suuntaan kohti Dnepriä, ja Dnepr virtaa kohti Mustaamerta.
Valko-Venäjän korkein kohta on Dzjaržynskin mäen huippu (Dzyarzhynskaya Hara, 345 m). Maan matalin kohta on Niemenjoella (90 m). Talvet ovat kylmiä ja kesät viileitä ja kosteita. Maa sijaitsee mannerilmastovyöhykkeen ja meri-ilmastovyöhykkeen rajamailla.

Yleistietoa Valko-Venäjästä

Pinta-ala 207 595 km²
Asukasluku 9,5 milj.
Väestöntiheys 45,8 as. / km²
Valtakieli valko-venäjä (83%), venäjä (8,3%), vähemmistökieliä puola (3,1%), ukraina (1,7%)
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Minsk 1,9 milj.
Muita kaupunkeja Gomel 481 100 Vitebsk 342 000 Grodno 325 100

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

116 soitettaessa Valko-Venäjältä, +375 17 2339 111 soitettaessa ulkomailta. Palvelun tarjoaja on Valko-Venäjän autojärjestö BKA (Auto-Assistance). Apu on maksullista.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Autoliiton Plus- tai Premium-jäsenyys ei ole voimassa Bosnia ja Hertsegovinassa.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 102
  • Ambulanssi 103
  • Palokunta 101

Valko-Venäjälle paikallinen liikennevakuutus 1.6.2023 alkaen

Kaikki vihreä kortti -sopimuksen nojalla Valko-Venäjällä voimassa olleet liikennevakuutukset raukeavat 1.6.2023. Sen jälkeen suomalaisella liikennevakuutuksella ei voi enää matkustaa Valko-Venäjälle. Osa vakuutusyhtiöistä on lopettanut uusien vihreiden korttien myöntämisen näihin maihin jo aiemmin.

1.6.2023 alkaen vakuutus tulee ostaa valkovenäläiseltä vakuutusyhtiöltä rajanylityksen yhteydessä. Ulkoministeriö kehottaa välttämään kaikkea matkustamista Valko-Venäjälle. Lähde: Liikennevakuutuskeskus

Moottorin matkavinkit Valko-Venäjä

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Valko-Venäjä
  • Valko-Venäjän liikennesääntöjen mukaan täytyy liikenneonnettomuudessa osallisena olevan kuljettajan kirjata ylös onnettomuuden todistajien nimet ja osoitteet, tehdä ilmoitus poliisille ja odottaa kunnes poliisi tulee paikalle.

Liikenneonnettomuutta ei tarvitse ilmoittaa poliisille seuraavissa tilanteissa:

• onnettomuudesta aiheutuu vain aineellisia vahinkoja onnettomuudessa osallisina olleille ajoneuvoille
    • onnettomuudessa on osallisina vain kaksi ajoneuvoa
    • onnettomuusajoneuvoja kuljettaneilla henkilöillä on voimassa oleva ajo-oikeus kuljettamillensa ajoneuvoille
    • molemmilla ajoneuvoilla on voimassa olevat vastuuvakuutukset
    • onnettomuusvahingoista ei synny erimielisyyttä ja molemmat osapuolet kirjaavat vahingot vahinkoilmoituslomakkeelle
    • onnettomuudesta aiheutunut aineellinen vahinko ei ole kummankaan osapuolen arvioimana enemmän kuin 200 euron arvoinen (Valko-Venäjän ruplan virallisen vaihtokurssin mukaan)

Ennen poliisin paikalle tuloa pitää varmistaa, ettei onnettomuuteen liittyviä jälkiä hävitetä tai esineitä siirretä mihinkään. Tarvittaessa muuta liikennettä pitää ohjata onnettomuuspaikan ohi.

Liikenneonnettomuuteen osallinen henkilö ei saa poistua paikalta eikä siirtää ajoneuvoaan tai muitakaan onnettomuudessa mukana olleita esineitä. Onnettomuusosapuolet eivät myöskään saa nauttia alkoholia tai huumaavia aineita eikä psyyken lääkkeitä ennen kuin poliisi on selvittänyt osapuolten päihteettömyyden.

Lähde: Valko-Venäjän liikennesäännöt, http://pdd.by/pdd/en/p6/

Valko-Venäjän vihreän kortin toimistolla on seuraavat ohjeet.

Vahinkoilmoituksen voi tehdä ilman poliisin (valtion ajoneuvoliikennettä valvovan viranomaisen) paikalle tuloa joko laatimalla tapahtuneesta sähköisen ilmoituksen tai paperilomakkeelle kirjatun ilmoituksen. Sähköinen vahinkoilmoitus otettiin käyttöön vuonna 2020.

On kuitenkin syytä ottaa huomioon seuraavat seikat:

• jos kolmansien osapuolten omaisuudelle tai ihmisten hengelle ja terveydelle aiheutuu vahinkoa, on tarpeen kutsua liikennepoliisi;
    • jos onnettomuuteen oli osallisena sellainen ajoneuvo, joka ei ollut liikkeessä (esimerkiksi auto oli pysäköity), ajoneuvon omistajalla ei tarvitse olla ajokorttia;
    • asiakirja, joka vahvistaa ajoneuvon omistajien ottaneen pakollisen vastuuvakuutuksen, on vakuutustodistus;
    • jos vahingon syyn ja vahingon suuruuden määrittämisestä syntyy erimielisyyttä, tulee kutsua liikennepoliisi.

LÄHDE: http://www.btib.org/dtp-bez-gai/

• Valko-Venäjän vakuutusedustaja on velvoitettu lähettämään vahinkotarkastajan tutkimaan vahingot 1–4 työpäivän kuluessa siitä päivästä, jona vahinkoilmoitus on saapunut vakuutusyhtiölle.

Yhteystiedot ja onnettomuuden korvaushakemusten jättöpaikka:

Belarusian Transport Insurance Bureau
    Minsk, 29 Pritytskogo str.,

Puhelin: +375 17 209 85 18, 209 85 19, 209 85 20
    Verkkosivut: http://btib.org/english/contacts/

Lisätietoa vakuutusmuodollisuuksista kansainvälisen vihreän kortin toimiston (Council of Bureaux) sivuilta: https://www.cobx.org/sites/default/files/cob_file_folder/extranet/GCB-Compendium-BY.pdf

• Juomarahan antaminen on täysin vapaaehtoista.

Ravintolalaskuihin ei lisätä palvelumaksuja. Erinomaisesta palvelusta voi jättää 5 % juomarahaa.

Taksinkuljettajat tai hotellien henkilökunta eivät odota saavansa juomarahaa, mutta ilahtuvat, jos saavat hieman ylimääräistä.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Tieverkoston pituus: 94 797 km

Valko-Venäjän tieverkkoon kuuluu 13 nelikaistaista pikatietä (Valkoven. Магістралі, ven. Магистрали – ”Magistrali”), jotka on numeroitu M-tunnuksella: M1 – M14.

Teiden kunto

Maassa on viime vuosina parannettu valtatieverkostoa. Päätiet (luokan ”A” tiet) sekä pääkaupunkialueen tiet ovat melko hyvässä kunnossa. Maaseudulla B-luokan teiden laatu vaihtelee ja liikennemerkkejä on niukasti. Teiden varsilla on kontrollipisteitä, joiden kohdalla autoilija voidaan pysäyttää ja kuljettajan pitää esittää ajoneuvon sekä omat asiapaperit.