Unkari

Automatkailijan Unkari

Hieman yli puolet Unkarin maa-alasta on alavaa hieman kumpuilevaa tasankoa, joka kuuluu Pannonian tasankoalueeseen. Lännessä on Pieni alanko, ja kaakossa on Suuri alanko, jonka korkein kohta on 183 metriä merenpinnan yläpuolella.

Transdanubiassa on matalia vuoria. Alppien kaikkein itäisin osa (Alpokalja) ulottuu juuri ja juuri tälle alueelle. Transdanubian keskiosassa on Transdanubian Keskivuoristo, ja etelässä ovat Mecsek- ja Villányvuoret. Transdanubian korkein huippu on Írott-kő (882 m). Koko maan korkein huippu Kékes (1 014 m) sijaitsee Karpaateilla.

Tonava (Duna) jakaa Unkarin kahteen osaan. Muita suuria jokia ovat Tisza ja Dráva. Unkarin ja Keski-Euroopan suurin järvi on Balaton. Hévízjärvi on maailman suurin järvi, jossa on kuumia lähteitä

Yleistietoa Unkarista

Pinta-ala 93 030 km²
Asukasluku 9,8 milj.
Väestöntiheys 108 as. / km²
Valtakieli unkari
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Budapest 1,7 milj.
Muita kaupunkeja Debrecen 207 200 Miskolc 169 200

Apua ongelmatilanteissa

Hätänumerot

Moottoriteiden varsilla on hätäpuhelimia kahden kilometrin välein. Nappia painamalla saa yhteyden hätäkeskukseen.

Tiepalvelu

Puhelin: 188 tai +36 1 345 1744 / MAK. Palvelua ympäri vuorokauden. Apu on maksullista. Maassa on myös muita palveluntarjoajia.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 107 tai 112
  • Ambulanssi 104 tai 112
  • Palokunta 105 tai 112

Unkari tiemaksujen hinnat ovat nousseet

Viranomaiset tarkistavat ajoneuvojen maksut elektronisesti kameravalvonnan avulla ja tutkivat ajoneuvon rekisteröintitunnuksen, maksetun maksuluokan ja sähköisen tiemaksun voimassaolon. Kyseessä on tien laiton käyttö, jos on laiminlyönyt maksun tai maksu ei ole vielä/enää voimassa. Tällöin on maksettava jälkimaksua, jonka suuruus vaihtelee ajoneuvoluokan mukaan. Esimerkiksi D1-luokan jälkimaksu on 18 750 forinttia, kun suorittaa jälkimaksun 60 päivän kuluessa, ja 74 970 forinttia, mikäli maksaa myöhemmin kuin 60 vuorokauden sisällä.

Vielä ankarampi jälkimaksu laittomasta tien käytöstä seuraa, jos vinjetissä on alempi eli väärä ajoneuvoluokka tai ajoneuvon rekisteri- tai kansallistunnus on väärä. Tällöin jälkimaksu on D1-luokan ajoneuvolle 65 580 HUF (jos suoritetaan 60 vrk:n kuluessa) ja 262 320 HUF (maksettaessa 60 vrk:n mentyä umpeen).

Moottorin matkavinkit Unkariin

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Unkari
  • Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, täytyy poliisi kutsua paikalle tai mennä itse lähimmälle poliisiasemalle tekemään ilmoitus. Poliisi laatii vahinkoraportin, joka on vaadittaessa esitettävä maasta poistuttaessa.

• On välttämätöntä käyttää kansainvälistä vahinkoilmoitusta ja täyttää se huolellisesti.

Ajoneuvojen omaisuusvahingot on ilmoitettava vakuutusyhtiölle 30 vuorokauden kuluessa.

Jos onnettomuuden syyllinen osapuoli on unkarilainen, hänen vakuutusyhtiönsä on velvollinen hoitamaan vakuutuskäsittelyn. Vakuutuskäsittelyä varten tarvitaan syyllisyyden kirjallinen tunnustaminen tai poliisin antama lausunto.

Jos ulkomaalainen on syyllinen onnettomuuteen, jossa toisena osapuolena on unkarilainen, täytyy vahinko ilmoittaa Unkarin vakuutusyhtiöiden keskusliitolle (MABISZ), puhelin +36 1 802 8400, sähköposti info@mabisz.hu ja verkkosivut www.mabisz.hu.

• Ravintolat: pitää antaa vähintään 10 %:a laskun summasta ja enemmänkin, jos palvelu on ollut erittäin hyvää. Jos ei anna yhtään ylimääräistä, asiakkaan tulkitaan olleen tyytymätön.

Hotellit: palvelurahan antaminen portieerille tai kerrospalvelijalle on suotavaa.

Taksit: kuljettajalle annetaan yleensä 10 %:a ylimääräistä, jos matka on pitkä, mutta lyhyillä matkoilla riittää pyöristäminen lähimpään sopivaan forinttiin (esim. taksimaksu 7,50 HUF, tippi 0,50 HUF).

Tapana on myös antaa hieman palvelurahaa yleisten WC-tilojen valvojille.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 188 551 km, joista 76 000 on päällystettyjä
    Pää- ja kansallisteitä: 30 128 km
    Moottoriteitä: 1 723 km

Moottoritie = autópálya, lyhenne M ja moottoriliikennetie = autóút, lyhenteenä myös M. Liikennemerkeissä on sininen väri.
    Kansalliset ensimmäisen luokan päätiet (Elsődrendű főút), on viitoitettu numeroin 1–8. Toisen luokan kansallisten teiden (Másodrendű főút) numerot ovat 10–89. Ensimmäisen ja toisen luokan teiden liikennemerkeissä on vihreä väri.
    Lisäksi on paikallisteitä (Helyi út), tienviitat ovat 3- tai 4-numeroisia.

Teiden kunto

Päätiet ovat melko hyvässä kunnossa, mutta viime vuosina teiden taso on heikentynyt.
    Maaseudun pienet tiet voivat olla kapeita, huonosti valaistuja ja tien pinnassa voi olla vaurioita. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 paremmuusluokituksen mukaan Unkarin tiet olivat sijalla 69 vertailtujen 141 maan joukossa.