Ukraina

Pinta-ala 603 628 km²
Asukasluku 45,5 milj.
Väestöntiheys 75,5 as. / km²
Valtakieli ukraina (67%), vähemmistökieli venäjä 30%, muita vähemmistökieliä ovat ruteeni, valkovenäjä, krimintataari, bulgaria, turkki, unkari, puola
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Kiova 2,8 milj.
Muita kaupunkeja Harkova 1,4 milj. Odessa 1 milj,

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin 24/7: 0 800 5050 505/ALD Automotive, joka on yksi palvelun tarjoaja.

Tai AU International Service/Assist Ukraine, puh. +38 (0)44-251 28 11, sähköposti assist@assist-ukraine.com.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Autoliiton Plus- tai Premium-jäsenyys ei ole voimassa Ukrainassa.

Päivitetty 5/2023.

a.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 102
  • Ambulanssi 103
  • Palokunta 101
  • Yleinen hätänumero 112

Ajankohtaista sotatilan vuoksi

Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24.2.2022, ja maahan on julistettu sotatila. Ukrainan ilmatila on suljettu ja maarajat ja päätiet ovat ruuhkautuneet. Sotatila voi tarkoittaa muun muassa henkilökohtaisten asiakirjojen tarkistuksia, liikkumisrajoituksia ja rajoituksia tiedon levittämiselle ja medialle. Jos mahdollista, poistu maasta välittömästi.

Sodan vuoksi tilanne ja rajoitukset saattavat muuttua äkillisesti ja ennalta arvaamattomasti. Tietoa Ukrainan tilanteesta löydät edustuston verkkosivuilta https://finlandabroad.fi/web/ukr/etusivu ja Facebook-sivulta sekä seuraamalla paikallisviranomaisten ohjeita ja tiedotusta.

Moottorin matkavinkit Ukrainaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Ukraina
  • Vahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle pitää tehdä kolmen arkipäivän kuluessa onnettomuudesta. Ilmoituksessa on toimitettava kirjallisesti tiedot ajoneuvon sijainnista ja muun onnettomuudessa vaurioituneen omaisuuden sijainnista, vakuutetun osoite ja puhelinnumero.

Liikenneonnettomuudessa mukana olevat kuljettajat ja auton omistajat ovat velvollisia säilyttämään vaurioitunutta omaisuutta siinä muodossa kuin se oli onnettomuuden jälkeen niin kauan kuin vakuutusyhtiön määräämä asiantuntija (tai vahingontarkastaja) tarkastaa sen.

Lähde: https://ank.odessa.ua/en/legaladvice/new-rules-for-formalising-the-road-traffic-accident-and-cahnges-in-the-sphere-of-car-insurance/

• Liikenneonnettomuuden osapuolten tulee antaa toisilleen henkilötietonsa sekä tiedot liikennevakuutusyhtiöistään. Suositeltavaa on käyttää kansainvälistä vahinkoilmoitusta. Alankomaisen vakuutusyhtiön pitää antaa vastaus korvausasiassa kolmen kuukauden kuluessa vahinkoilmoituksen jättämisestä. Korvausvaatimukset vastapuolen liikennevakuutuksesta vanhenevat kolmen vuoden kuluttua onnettomuudesta. Muut vahingonkorvausvaatimukset vanhenevat viidessä vuodessa.

• Aiemmin ylimääräisen palvelurahan antaminen ei ollut kovin yleistä. Nykyään ravintoloissa ja baareissa on tapana antaa noin 10 % ylimääräistä. Takseissa voi pyöristää laskua hieman ylöspäin.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

• Teitä yhteensä: 172.400 km
    • Päällystettyjä teitä: 164.100 km
    • Moottoriteitä: n. 250 km

Pääteiden tunnuksessa on kirjain M, joka tulee ukrainan kielen sanasta ”Міжнародний” (= kansainvälinen). M-teiden verkosto kattaa koko maan, yhdistää kaikki tärkeimmät kaupungit ja on väylänä kansainvälisille rajanylityspaikoille. H-tunnuksella on merkitty kansalliset päätiet. Alueellisten teiden tunnus on kyrillisin aakkosin ’P’, latinalaisin aakkosin ’R’. Paikallisteiden tunnus on T.

Teiden kunto

Kaupunkien väliset liikenneyhteydet ovat sodan vuoksi puutteellisia, poikkeavia tai niitä ei ole. Valtaväylät ovat ruuhkautuneet ja matkustaminen maanteillä ei ole turvallista.

Teiden kunto vaihtelee ja huononee mitä kauemmas mennään pääkaupungista ja pääteistä.

Tiestö on osin vahingoittunut sodan vuoksi ja sotatilan vuoksi teillä on tarkastuspisteitä.

Lähteet: Ulkoministeriö ja Auswärtiges Amt