Romania

Automatkailijan Romania

Romaniassa on suunnilleen puolet pinta-alasta vuoristoa ja toinen puoli alavaa maastoa. Karpaattien vuoret hallitsevat maan keskiosaa. Yli 2 000 metriä korkeita vuoria on 14. Maan korkein huippu on Moldoveanu (2 544 m). Vuoristoalueiden ympärillä on Moldavian ja Transsylvanian tasangot sekä Pannonian ja Valakian arot.
Tonavajoki muodostaa suuren osan Romanian sekä Serbian ja Bulgarian välistä rajaa. Tonavan sivujoki Prut puolestaan on rajana Romanian ja Moldovan välillä. Tonava laskee Mustaanmereen, ja joen suistoalue (delta) on Euroopassa toiseksi suurin (5 800 km2) ja parhaiten luonnonvaraisena säilynyt. Suisto on Unescon luonnon monimuotoisuuskohteiden maailmanperintöluettelossa.

Yleistietoa Romaniasta

Pinta-ala 238 391 km²
Asukasluku 19,6 milj.
Väestöntiheys 80 as./km²
Valtakieli romania (suurimmat vähemmistökielet unkari ja vlax-romanikieli
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Bukarest 1,8 milj.
Muita kaupunkeja Iasi 263 400 Timisoara 303 700 Cluj-Napoca 309 100 Constanta 304 000

Apua ongelmatilanteissa

Puhelin: +40 21 222 2222 (24/h) / ACR. Apu on maksullista.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112

Moottorin matkavinkit Romaniaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Romania
  • Kaikki onnettomuudet tulee ilmoittaa poliisille. Jos ajoneuvossa on vaurioita, maasta poistuttaessa pitää olla mukana poliisiraportti. Jos kuljettaja on osapuolena liikenneonnettomuudessa, josta on aiheutunut omaisuusvahinko, mutta vahinkoa ei ole ilmoitettu poliisille, voi poliisi ottaa kuljettajan ajokortin haltuunsa enintään 90 vuorokaudeksi.

• Liikenneonnettomuuden jälkeen ulkomaalaisen autoilijan tulee tehdä ilmoitus vahingosta omalle vakuutusyhtiölleen ja mielellään myös Romanian vihreän kortin toimistolle (yhteystiedot löytyvät vihreästä kortista). Kansainvälinen vahinkoilmoituslomake on suositeltava.

• Hotellit: yleensä annetaan siivoojalle 4 leitä per päivä ja portieerille 2 leitä per matkalaukku.

Ravintolat: tapana on antaa tarjoilijalle 5-10 %:a laskun loppusummasta ja jos palvelu on todella ensiluokkaista, voi antaa jopa 15 %.

Takseissa on hyvä sopia matkan hinta etukäteen kyytiin noustessa ja pyöristää sitten loppusummaa hieman ylöspäin taksista poistuttaessa. Kolikoiden antamista pidetään loukkauksena.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 85 525 km
    Moottoriteitä: 866 km

Teiden luokittelu ja tunnukset:

• Moottoritie (autostradă) – opasteissa on vihreä väri, kirjain A ja yksi numero.
    • Moottoriliikennetie (drum rapid tai drum expres) – opasteväri punainen, kirjaimet DX ja yksi tai kaksi numeroa.
    • Kansallinen päätie (drum naţional) – opasteväri punainen, kirjaimet DN ja yksi tai kaksi numeroa.
    • Maakuntia yhdistävä alueellinen tie (drum judeţean) – opasteissa sininen väri, kirjaimet DJ ja kolme numeroa.
    • Paikallinen tie (drum comunal) – opasteissa keltainen väri, kirjaimet DC ja tienumero.

Teiden kunto

Päätieverkostoa parannetaan koko ajan, mutta varsinkin maaseudulla teiden huono kunto aiheuttaa yllätyksiä. Päällystämättömiä ja mukulakiviteitä on noin 26 800 km. Maaseudulla liikenteessä on myös hevosajoneuvoja.
    Maailman talousfoorumin mukaan Romanien tiet olivat vuonna 2019 maailman maiden paremmuusluokittelussa sijalla 118 (vertailussa mukana 141 maata).

Verkossa on kuvia teistä, jotka ovat vaarallisia, mutta joista esimerkiksi motoristit usein nauttivat. Kauniina reittinä pidetty Transfagaras-tie (7C) Fagaras-vuoristossa kulkee yli kahden kilometrin korkeudella ja on suljettu lokakuun lopusta kesäkuun puoliväliin. Transalpina-tie (67C) Parang-vuorten halki on avoinna toukokuun lopusta marraskuun loppuun. Öiseen aikaan ei saa ajaa kummallakaan tiellä.
    Internetissä on selkeä luettelo moottoriteiden rakennusaikatauluista.

• Bensiini = benzina
    • Diesel = motorina
    • Lyijytön = faia plumb
    • Jarrut = frâna
    • Jarruneste = lichid de frâna
    • Kytkin = ambreiaj
    • Tarkistaa = controla
    • Jäähdytysneste = antigel
    • Asentaja = mecanic
    • Öljy = ulei
    • Tyhjä akku = baterias-a terminat
    • Rengasrikko = pana de cauciuc
    • Sulake = siguranta
    • Kaasupoljin = accelerator
    • Virta = curent
    • Huoltoasema = statie de benzinâ/PECO
    • Vaihto = schimba
    • Vesi = apa
    • Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? = Unde pot goli toaleta chimica a rulotei?