Huijausviestejä Autoliiton nimissä
Lue lisää »
Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.
Kreikka muodostuu Manner-Kreikasta ja noin 1 400 saaresta, joista 227 on asuttuja. Maasto on vaihtelevaa, maassa on korkeita vuoria ja erittäin rikkonainen rantaviiva, jota on yhteensä noin 15 000 kilometriä.
Toiseksi suurin saari on Euboia, jota usein pidetään osana Manner-Kreikkaa. Korintin kannas yhdistää Peloponnesoksen niemimaan Manner-Kreikan pohjoisosaan. Maastosta 80 % on vuoria tai mäkiä, joten maa on yksi Euroopan vuoristoisimmista. Historialtaan merkittävällä Olympus-vuorella oleva Mytikas on maan korkein huippu (2 917 m). Kreikan länsiosassa on järviä ja kosteikkoja. Maan pohjoisosassa Albanian rajalla on Pindus-vuorijono, jonka korkein huippu on Smolikas (2 637 m). Koillis-Kreikassa on myös vuoristojono, Rhodope-vuoret, jotka levittäytyvät Itä-Makedonian maakunnan ja Traakian alueelle. Tällä seudulla on tiheitä ikimetsiä.
Saaret muodostavat viidenneksen koko maan pinta-alasta. Suurin osa saarista sijaitsee lähellä toisiaan Egeanmerellä Kreikan ja Turkin välillä. Joonianmerellä saaret sen sijaan ovat enemmän hajallaan. Suurin Kreikan saarista on Kreeta.
Yleistietoa Kreikasta |
|
---|---|
Pinta-ala | 131 957 km² Manner-Kreikka |
Asukasluku | 10,8 milj. as. |
Väestöntiheys | 81 as./km² |
Valtakieli | kreikka |
Hallitusmuoto | tasavalta |
Pääkaupunki | Ateena 3,1 milj. as. (metropoli), Ateenan kaupunki 745 000 as. |
Muita kaupunkeja | Thessaloniki 970 800 as. Patras 214 500 as. Heraklion 173 400 as. |
Useita palvelun tarjoajia, katso lisätietoa: https://gr.kompass.com (Motor vehicle breakdown recovery services). Apu on maksullista.
Waze-sovelluksessa on SOS-painike, jonka kautta voi pyytää tiepalvelua.
Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- tai ePremium-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Puhelinnumero löytyy jäsenkortista.
Päivitetty 4/2024.
Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.
Täyssähköautojen ja plug-in-hybridien akkuihin sovelletaan latausrajoituksia Kreikan lautoilla. Toisin sanoen useimmat lautat eivät enää ota vastaan täyteen ladattuja sähköautoja.
Huhtikuusta 2024 lähtien voimassa ollutta uutta asetusta sovelletaan jo suurimmissa kreikkalaisissa laivayhtiöissä. Turvallisuussyistä sähköautojen akkujen varaustaso saa olla enintään 40 prosenttia.
ADAC:n uutisessa mainitaan myös LPG-autot ja maakaasuautot. Niiden tankeissa ei saa olla Kreikkaan liikennöivillä autolautoilla kuin 50 % tankin kokonaiskapasiteetista.
ADAC varoittaa myös, ettei Kreikassa toistaiseksi ole kovin paljon julkisia latausasemia. Edelleen ADAC kirjoittaa, ettei ole viitteitä siitä, että sähköautot syttyisivät herkemmin palamaan kuin polttomoottoriautot. Toisaalta ADAC myöntää, että sähkö- ja polttomoottoriautot palavat täysin eri tavalla ja että laivavarustamoiden henkilökuntaa pitäisi kouluttaa tällaisten uusien vaaratilanteiden varalta.
Linkki ADAC-uutiseen.
Pienen otannan perusteella näyttäisi siltä, että Kreikka on ainut maa, jonka laivavarustamot ovat lähteneet rajoituslinjalle.
Lähde: ADAC
Jos onnettomuudesta aiheutuu vain aineellisia vahinkoja, poliisi ei laadi onnettomuusraporttia. Tästä huolimatta on hyvä soittaa lähimmälle poliisiasemalle ja kertoa vahingosta.
Jos on kyse henkilövahingoista, pitää pysähtyä, antaa apua sekä soittaa poliisille. Tämän ohjeen laiminlyönnistä voi seurata kolmen vuoden vapausrangaistus.
Mikäli syyllisen ajoneuvon kuljettaja ei pysty todistamaan, että ajoneuvolla on voimassa oleva vakuutus, poliisi ottaa ajoneuvon haltuunsa. Ajoneuvo palautetaan viiden päivän kuluttua, jollei oikeus päätä, että ajoneuvo pitää takavarikoida. Tällainen päätös on mahdollinen, mikäli katsotaan, että onnettomuuden uhri saa tätä kautta korvauksen vahingoistaan.
Onnettomuustilanteessa on tärkeää, että syytön osapuoli kokoaa todisteita, joilla hän voi näyttää vastapuolen aiheuttaneen vahingon. Kannattaa ottaa valokuvia, pyytää tekniseltä asiantuntijalta vahinkotarkastuspöytäkirja ja merkitä muistiin mahdolliset paikalla olleet todistajat.
Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja tai suuria aineellisia vahinkoja, on suositeltavaa hoitaa vakuutusmuodollisuuksia asianajajan kanssa, koska vahingot käsitellään usein oikeudessa. Vahingonkorvausvaatimukset vanhenevat Kreikassa yleensä kolmen vuoden kuluttua.
Jos ravintolalaskussa ei ole palvelumaksua, on tapana antaa 5–10 %:a juomarahaa. Jos palvelumaksu sisältyy laskuun, annetaan silti yleensä vähän ylimääräistä merkkinä tyytyväisyydestä palveluun. Rahan voi jättää pöydälle tai antaa suoraan tarjoilijalle. Joissain ravintoloissa ravintolan omistaja ei anna henkilökunnan pitää tippejä, joten voi olla viisasta tiedustella asiaa tarjoilijalta.
Hotelleissa voi siivoojalle jättää yhden euron tai kaksi per päivä, mikäli on tyytyväinen siisteyteen.
Takseille ei yleensä anneta juomarahaa, mutta summa pyöristetään ylöspäin tasarahaan.
Yleisiä teitä: 117 000 km
Moottoriteitä: 2 320 km
Moottoriteillä on vihreät opasteet ja tunnuksena A + tien numero.
Moottoriliikenneteiden opasteet ovat sinisiä ja teillä on vain numero, ei kirjaintunnusta.
Suurimmilla osalla teistä (noin 107 000 km) on kova päällyste. Moottoritieverkosto on melko uusi ja moottoriteiden taso on hyvä. Maaseudun pienet tiet varsinkin vuoristossa saattavat olla huonokuntoisia.
Maailman talousfoorumin vuoden 2019 (uudempaa ei ole pandemian vuoksi) teiden laatua koskevassa vertailussa Kreikan tiet ovat Euroopan 40 maan joukossa sijalla 19 (Suomi sijalla 10).
Internetissä on Dangerousroads-sivustolla monia Kreikan teitä, joista osa on maisemallisesti tosi kauniita, mutta jotka saattavat olla haasteellisia ajettavia.