Albania

Automatkailijan Albania

Maa on 335 km pitkä pohjois-eteläsuunnassa ja 150 km leveä itä-länsisuunnassa. Albanialla on 362 km merenrantaa Adrian- ja Joonianmeren rannoilla. Maasta noin 70 % on vuoristoa. Maan korkein vuori Korab (2.753 m) sijaitsee Diberin provinssin alueella. Kolme suurinta ja syvintä järveä ovat osittain Albanian puolella ja osin naapurimaiden puolella. Pohjoisessa on Shkoderin järvi, josta osa kuuluu Montenegroon. Ohridin järvi sijaitsee Kaakkois-Albaniassa ja osa järvestä on Makedonian puolella. Ohridin järvi on syvimmillään 289 metriä ja järvellä on ainutlaatuinen eläimistö ja kasvisto. Järvi kuuluu Unescon suojelukohteisiin. Kolmasosa Albanian pinta-alasta on metsää.

Yleistietoa Albaniasta

Pinta-ala 28 748km²
Asukasluku 2,8 milj.
Väestöntiheys 98,5 as./km²
Valtakieli albania (vähemmistökieliä mm. kreikka ja makedonia)
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Tirana 421 000 as.
Muita kaupunkeja Berat 125 000 as. Durres 115 000 as. Vlora 79 900 as. Girokastra 43 000 as.

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin:

• +355 69 283 3936 (ARA24)
  • +355 69 2132 150 (Albania Assistance)
  • +355 67 204 0003 (Roadside Assistance &Towing service Albania)

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Autoliiton Plus- tai Premium-jäsenyys ei ole voimassa Albaniassa.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 129
  • Ambulanssi 127
  • Palokunta 128
  • Yleinen hätänumero 112

Moottorin matkavinkit Albaniaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Albania
  • Poliisille on tehtävä ilmoitus liikennevahingosta. Onnettomuuspaikalta ei saa poistua ennen poliisin tuloa. Jos tilapäisesti maahan tuotu ajoneuvo vahingoittuu, täytyy vahingosta saada poliisiraportti, joka mahdollisesti pitää näyttää rajavalvojille maasta poistuttaessa. Jos kyseessä on alle 30.000 ALL arvoiset materiaaliset vahingot, poliisin laatimaa onnettomuusraporttia ei tarvita vaan eurooppalaisen vahinkoilmoituksen täyttäminen ja toimittaminen vakuutusyhtiölle riittää.

• Liikenneonnettomuudet pitää ilmoittaa omalle liikennevakuutusyhtiölle.

• Perinteisesti ylimääräisen rahan antaminen ei ole ollut tyypillistä, mutta kansainvälisten matkailijoiden myötä tapa on yleistynyt, erityisesti kaupungeissa. Ravintoloissa on tapana antaa noin 10 % laskun summasta. Hotelleissa ja takseissa voi halutessaan pyöristää summan ylös päin osoittaakseen tyytyväisyyttään hyvästä palvelusta.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: noin 18 300 km
    Moottori- ja valtateitä: noin 1 100 km

Tiet viitoitetaan seuraavasti:

Moottoritie (Rrugë Autostradale)

Tasokkain tietyyppi. Viitoitus: vihreä pohja, valkoisella kirjain A ja numero.

Valtatie (Rrugë Shtetërore)

Päätiet, jotka yhdistävät suurimpia kaupunkeja. Viitoitus: sininen pohja, valkoisella kirjaimet SH ja tien numero.

Seututie (Rrugë Rrethi)

Alemman tason tiet, jotka yhdistävät eri alueita. Viitoitus: sininen pohja, valkoisella kirjaimet Rr ja tien numero.

Kantatie (Rrugë Komunale)

Alimman tason tiet, joita on pääasiassa harvaan asutuilla seuduilla. Viitoitus: valkoinen pohja, mustalla kirjain K ja tien numero.

Teiden kunto

Teiden taso on vaihteleva. Päätiet ovat päällystettyjä ja yleensä hyvin rakennettuja, erityisesti maan kaakkoisosassa. Pohjoisessa on huonoimmat tiet. Sivuteillä ajamiseen tarvitaan usein nelivetoajoneuvoa. Monet vuoristotiet ovat talvisin ja rankkojen sadekuurojen jälkeen melko pitkän aikaa ajokelvottomia. Halvalla asfaltilla päällystetyt tiet ovat liukkaita sateella.