Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch

AL-Sport

jari saarentaus

Autoliiton AL-Sport autourheilutoiminta

Autoliitto ry on mukana kehittämässä maamme autourheilutoimintaa AL-Sport toiminnan kautta.

Suomalainen autourheilu on vahvaa ja hyvissä voimissa.  Laaja harrastajajoukko ja hyvä taustatyö takaavat sen, että maastamme löytyy huippukuljettajia. AKK-Motorsport ry on autourheilun kattojärjestö maassamme. Autoliiton vastuulla Suomessa harrastettavista autourheilulajeista ovat AutoSlalom, EcoRun (taloudellisuusajo) ja Tasanopeusajo. Toimintaa johtaa ja valvoo AL-Sport –toimikunta. AKK-Motorsport ry:n ja Autoliiton kesken on allekirjoitettu yhteistyösopimus, jonka tuloksena yllä mainittujen kolmen autourheilulajin hallinnointi siirtyi Autoliitolle 1.1.2008 lähtien.

Kaikkien AL-Sport lajien kohdalta sekä kilpailun järjestäjät että kilpailijat asioivat AKK -Motorsportin asemesta Autoliiton kanssa. Lajien kehitys ja sääntötyö kuuluvat AL-Sport –toimikunnalle kuten myös kilpailukalenterien laadinta.

Autoliitto myöntää kilpailuluvat ja kilpailijalisenssit hallinnoimiensa lajien kilpailuihin, mutta myös AKK:n myöntämillä kilpailijalisensseillä on oikeus osallistua. AL-Sport lajien kilpailulupia voivat anoa joko Autoliiton osastot tai AKK-Motorsportin jäsenseurat.

Vuosittain järjestettävät AL-Sport päivät kokoavat koko autoliittolaisen autourheiluväen sekä muiden autourheilua Suomessa tuottavien tahojen edustajat yhteiseen tapaamiseen.

AutoSlalom - kilpailusarja kantaa nimeä AL-Sport Slalom Cup. Sarjaan kuuluu 4  osakilpailua.

Taloudellisuusajossa ajetaan sekä kotimaista EcoRun cupia (3-4 kilpailua) että Pohjois-Euroopan NEZ-kilpailuja.

Tasanopeudessa ajetaan myös AL Sport Cup  sekä kisataan Historic rallien yhteydessä Historic Regularityssä.

Autoliiton osasto AKK -Motorsportin:n jäsenseurana

Suomessa autourheilua koordinoi AKK - Motorsport ry. Osa Autoliiton osastoista on myös AKK -Motorsportin jäsenseuroja. Näin oman osastonsa kautta on Autoliiton jäsenillä mahdollisuus osallistua monipuoliseen ja laajaan autourheilutoimintaan joko toimitsijana tai kilpailijana. Tällöin (AKK jäsenseura / ja muu kuin al-sport laji) mm kilpailijalisenssiasiointi tapahtuu AKK-Motorsportin ohjeiden ja sääntöjen mukaan.

Lisätietoja: Taina Kytäjä-Roimu, taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi. tai puhelin 09-725 84 423