Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch

AL-Sport

jari saarentaus

Autoliiton AL-Sport autourheilutoiminta

Liikenteen ympäristöpäästöt ja niihin vaikuttaminen koskevat myös autourheilua ja sitä kautta AL-Sport toimintaa.

Suomalainen autourheilu on vahvaa ja hyvissä voimissa. ”Televisiosta tutut” maailmantähdet pitävät Suomikuvan kirkkaana. Laaja harrastajajoukko ja hyvä taustatyö takaavat sen, että maastamme löytyy ja kasvaa mestareita. Autoliitto ry on mukana kehittämässä maamme autourheilutoimintaa AL-Sport toiminnan kautta. AKK-Motorsport ry on autourheilun kattojärjestö maassamme. Autoliiton vastuulla Suomessa harrastettavista autourheilulajeista ovat AutoSlalom, EcoRun (taloudellisuusajo) ja Tasanopeusajo. Toimintaa johtaa ja valvoo AL-Sport –toimikunta.

Kaikkien AL-Sport lajien kohdalta sekä kilpailun järjestäjät että kilpailijat asioivat AKK -Motorsportin asemesta Autoliiton kanssa. Lajien kehitys ja sääntötyö kuuluvat AL-Sport –toimikunnalle kuten myös kilpailukalenterien laadinta.

Autoliitto myöntää kilpailuluvat ja kilpailijalisenssit hallinnoimiensa lajien kilpailuihin, mutta myös AKK:n myöntämillä kilpailijalisensseillä on oikeus osallistua. AL-Sport lajien kilpailulupia voivat anoa joko Autoliiton osastot tai AKK-Motorsportin jäsenseurat.

Vuosittain järjestettävät AL-Sport päivät kokoavat koko autoliittolaisen autourheiluväen sekä muiden autourheilua Suomessa tuottavien tahojen edustajat yhteiseen tapaamiseen.

AutoSlalom - kilpailusarja kantaa nimeä AL-Sport Slalom Cup. Sarjaan kuuluu 4 – 5 osakilpailua.

Taloudellisuusajossa ajetaan kotimaista EcoRun cupia. Kisoja järjestetään vuosittain 4-5 kappaletta.

Tasanopeusajoja pääsee myös harrastamaan cup-kisoissa.

Autoliiton osasto AKK -Motorsportin:n jäsenseurana

Suomessa autourheilua koordinoi AKK - Motorsport ry. Osa Autoliiton osastoista on myös AKK -Motorsportin jäsenseuroja. Näin oman osastonsa kautta on Autoliiton jäsenillä mahdollisuus osallistua monipuoliseen ja laajaan autourheilutoimintaan joko toimitsijana tai kilpailijana. Tällöin (AKK jäsenseura / ja muu kuin al-sport laji) mm kilpailijalisenssiasiointi tapahtuu AKK-Motorsportin ohjeiden ja sääntöjen mukaan. Autourheilutapahtumat toteutetaan maassamme edelleen pitkälti talkooväen voimin.

Lisätietoja: Taina Kytäjä-Roimu, taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi. tai puhelin 09-725 84 423

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: