Väsymys vaanii juhannusliikenteessä

19.6.2023, klo 13.35

Ajokunnosta huolehtiminen, matkan järkevä tauottaminen ja auton aktiivisten turvavarusteiden pitäminen päällä ovat avaimet turvalliseen juhannusliikenteeseen.

Jokainen varmasti tietää, että alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on vaarallista ja kiellettyä. Ajaminen on kiellettyä myös ajokunnon ollessa alentunut jostain muusta syystä, kuten väsymyksen takia. Valoisina kesäiltoina, ja erityisesti juhannuksena, valvotaan pitkään, mikä on omiaan lisäämään väsymystä. Rattiin tulisi kuitenkin hypätä vain hyvin levänneenä.

Tunnista väsymys

Väsymys voi hiipiä vaivihkaa ajon aikana, joten kuljettajan tulisi tunnistaa väsymyksen ensioireet ajoissa. Usein kuljettaja koittaa taistella väsymystä vastaan, jotta matka etenisi, eikä halua myöntää matkaseurueelle, että nyt olisi tauon paikka.

”Tästä syystä myös matkustajien olisi tärkeää kiinnittää huomiota kuljettajan vireystilaan. Mikäli kuskin olemuksessa ja ajamisessa alkaa olla havaittavissa väsymyksen merkkejä, on komennettava kuljettaja tauolle”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Haukottelu on selvä väsymyksen merkki. Tauko tulisi pitää mahdollisimman pian sen jälkeen, kun kuljettaja alkaa haukotella. Haukottelua seuraa usein silmien siristely. Monesti väsynyt kuljettaja pyrkii myös peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista, kuten haromalla hiuksiaan.

Väsyneenä suoran ajolinjan säilyttäminen on vaikeaa. Auto vaeltelee kaistan reunalta toiselle ja korjausliikkeet saattavat olla hyvinkin nopeita ja kulmikkaita. Jossain vaiheessa kuljettajan silmät alkavat lupsahdella kiinni. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hän jo torkahtelee lyhyitä hetkiä. Siitä ei ole enää pitkä matka varsinaiseen nukahtamiseen.

Tauot ovat tärkeitä

Matkan aikataulu tulisi suunnitella niin, että myös tauoille on aikaa. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä.

”Tukevan ja rasvaisen aterian syöminen juuri ennen ajoon lähtöä tai matkan aikana lisää nukahtamisen riskiä. Kannattaakin syödä mieluummin jotain kevyttä, pieniä määriä kerrallaan, useita kertoja matkan aikana”, Vesalainen ohjeistaa.

Varusteet parantavat turvallisuutta

Helle imee voimat ihmisestä ja lisää väsymystä. Toimiva, säännöllisesti huollettu ilmastointilaite onkin tärkeä turvallisuusvaruste, sillä mukavan viileä ilma autossa auttaa pysymään virkeänä.

”Autosta ei kannata kuitenkaan tehdä jääkaappia, vaikka se hetkellisesti kuumassa kelissä hyvältä tuntuisikin. Noin 21–22 astetta on hyvä ja viihtyisä sisälämpötila autoon. Liian kylmässä autossa saa helposti kesäflunssan”, Vesalainen sanoo.

Uudemmissa autoissa olevat kaista-avustimet ovat myös hyvä turvavaruste. Kaista-avustin tunnistaa tiemerkintöjä tuulilasiin asennetulla kameralla ja auttaa pitämään auton omalla kaistalla. Järjestelmä vähentää olennaisesti ulosajon tai kohtaamisonnettomuuden riskiä kuljettajan huomion herpaantuessa nukahtamisen, sairauskohtauksen tai jonkin muun syyn vuoksi.

”Jotta järjestelmä toimisi suunnitellulla tavalla, pitää sen olla päälle kytkettynä. Normaaliajossa avustimen ei ole tarkoitus antaa ohjata autoa vaan se on edelleen kuljettajan tehtävä. Näin ollen esimerkiksi viestien kirjoittaminen tai somen selaaminen ajon aikana ovat siis ehdottomasti kiellettyjä”, Vesalainen painottaa.

Kaista-avustimen toiminta

skip_embed

Videon näyttämiseen vaaditaan, että hyväksyt sivuston evästeet.