Lauantaina vietetään Auton Päivää jo 27. kerran

31.8.2023, klo 10.44

Vuotuisen Auton Päivän tarkoituksena herättää keskustelua auton käytön ja tieliikenteen merkityksestä. Autoliiton edunvalvonnan yhtenä painopisteenä on tiestön kunnossapito. Huonokuntoiset tiet pidentävät matka-aikoja, lisäävät päästöjä ja heikentävät liikenneturvallisuutta.

Autoliiton järjestämää Auton Päivää vietetään tulevana lauantaina 2.9.2023 jo 27. kerran. Autoliiton paikallisosastot järjestävät Auton Päivänä eri puolilla Suomea koko perheen tapahtumia, joissa pääsee tutustumaan Autoliiton sekä erilaisten yhteistyökumppanien, kuten Suomen Punaisen Ristin toimintaan. Yhteistyökumppaneiden kanssa toteutettavissa tapahtumissa liikenneturvallisuus, autoilu ja liikkuminen ylipäänsä ovat eri tavoin esillä. Mikkelin Auton Päivän tapahtumassa oman puheenvuoronsa pitävät muun muassa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sekä Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Auton Päivän perimmäisenä tarkoituksena on nostaa keskusteluun autoilun ja tieliikenteen merkitys pitkien etäisyyksien Suomessa. Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia sekä henkilö- että tavaraliikenteestä.

”Tiestö on Suomen verisuonisto. Jokainen tietää, mitä tapahtuu, jos suonet menevät tukkoon tai niiden toiminta muuten häiriintyy”, Pasi Nieminen toteaa.

Jos esimerkiksi nopeudet alenisivat kymmenellä prosentilla kaikilla teillä, joilla nopeusrajoitus on 60 km/h tai enemmän, suomalaisten matka-ajat pitenisivät vuodessa yli 24 000 työvuodella. Se tarkoittaa kesimääräisenä kuukausipalkkana laskettuna yli miljardin euron kustannuksia.

”Meidän on pidettävä parempaa huolta tieliikenteen tehokkuudesta ja turvallisuudesta Suomessa”, Nieminen sanoo.

Auton Päivän tapahtumien paikkakunnat ja kellonajat löytyvät osoitteesta www.autoliitto.fi/autonpaiva.