Kylmä tulee nopeasti, jos auto hyytyy kesken matkan – varaudu huolella lyhyillekin matkoille

2.1.2024, klo 11.37

Suomen vallanneet kovat pakkaset vaativat autoilijoilta erityistä huolellisuutta. Matkan keskeytymiseen kannattaa varautua lämpimällä vaatetuksella, vaikka liikkuisi taajama-alueella.

Autoliiton tiepalvelun vuosi 2024 on käynnistynyt erittäin kiireisenä koko Suomen vallanneiden kovien pakkasten takia. Avunpyyntöjen määrä lähti heti maanantaina kasvuun, mutta tiistaina, ensimmäisen arkipäivän aamuna, puhelimet ovat olleet todella kuumina.

”Maanantaina meidän tiepalvelukeskukseemme tuli noin tuhat puhelua, joista kuusisataa johti avustukseen paikan päällä.  Määrä on nelinkertainen normaaliin verrattuna.  Tänään olimme vastanneet aamukahdeksaan mennessä jo kahteensataan avunpyyntöön”, Autoliiton hinausverkostosta vastaavan AL-palvelut Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Lehtinen kertoo.

Autoliitto on varautunut koviin pakkasiin jo ennalta hälyttämällä kaiken mahdollisen työvoiman paikalle, mutta avustusten suuren määrän takia odotusajat niin puhelimessa kuin apua odottaessa ovat tavallista pidempiä. Autoliiton mobiilisovelluksen kautta avun tilaaminen onnistuu nopeammin ja samalla avuntarvitsijan paikkatiedot välittyvät automaattisesti Autoliitolle. Jokaisen autoilijan on kuitenkin syytä varautua mahdolliseen matkan keskeytymiseen huolella.

”Nyt on tärkeää ottaa lyhyellekin matkalle lämmintä vaatetta, kuten kunnon talvitakki, toppahousut, pipo, hanskat, kaulaliina ja paksupohjaiset kengät. Siis sellaiset vaatteet, joilla pärjää tarvittaessa ulkona jonkin aikaa”, Lehtinen painottaa.

”Kovilla pakkasilla auto kylmenee hetkessä. Vaikka olisi taajamassa, niin kevyessä vaatetuksessa tulee äkkiä hätä. Syrjäseudulla, jossa apu saattaa tulla hyvinkin pitkän matkan takaa, tilanne voi muuttua jopa vaaralliseksi.”

Autot ovat todella kovilla yli 30 asteen pakkasessa. Jos vain mahdollista, kannattaa auto jättää käynnistämättä ja tehdä etätöitä. Mikäli kuitenkin on pakko lähteä liikkeelle, on syytä pitää mielessä, että kylmä akku ottaa todella huonosti laturin tuottamaa virtaa vastaan, joten se ei lataudu kunnolla – varsinkaan lyhyemmillä matkoilla.

”Kylmällä kaudella lähes puolet kaikista avustuksistamme liittyvät käynnistysongelmiin. Laadukas akkulaturi on varsin edullinen apu ja sitä kannattaa käyttää säännöllisesti. Lisävarusteena saatavaa akkulämmitintä voi myös suositella. Moottorin esilämmitystä on luonnollisesti syytä hyödyntää ennen matkaan lähtöä”, Lehtinen neuvoo.

Kaikkien autojen toimintamatka lyhenee pakkasten kiristyessä, mutta sähköautoissa se voi pudota jopa puoleen virallisista arvoista. Myös ajoakun lataus hidastuu kylmällä kelillä.

”Sähköautoissakin itse ajoakun sijaan enemmän ongelmia aiheuttaa 12 voltin käynnistysakku”, Lehtinen toteaa.