Kuka ajaa taloudellisimmin sähköautolla?

23.4.2024, klo 11.46

Ensi lauantaina, 27.4,  jo seitsemännen kerran järjestettävässä EV-Challengessa on tavoitteena ajaa kisajärjestäjien suunnittelema reitti mahdollisimman pienellä virrankulutuksella.

EV-Challenge on sähköautoilijoiden hyvän mielen taloudellisuusajotapahtuma, joka järjestetään jo seitsemännen kerran. Kisan järjestelyistä vastaa Autoliiton Helsingin Seudun osasto ja tapahtuma isäntänä toimii Veho Airport Vantaalla. Mukana menossa ovat myös AL-Lataus ja MTV Huomenta Suomi.

Polttomoottoriautoilla ajettavat taloudellisuusajokilpailut ovat kuuluneet Autoliiton toimintaan jo kymmenien vuosien ajan. Autoilun sähköistyessä taloudellisuusajokilpailuja on alettu järjestää polttomoottoriautojen lisäksi sähköautoille. EV-Challenge on kaikille sähköautoilijoille avoin ja se ajetaan tavallisilla henkilöautoilla, yleisillä teillä liikennesääntöjä noudattaen ja tavoitteena on päästä annettu reitti mahdollisimman pienellä virrankulutuksella.

Ensi lauantaina ajettavan EV-Challengen kilpailureitin kokonaispituus on 240 kilometriä. Reitin varrella on miehitettyjä aikatarkastuspisteitä, joihin saapumisen on tapahduttava annetun ajan sisällä minuutin toleranssilla. Aikatulusta poikkeamisista tulee virhepisteitä. Myös nopeusrajoitusten sekä muiden liikennesääntöjen noudattamista valvotaan.

Kilpailun lähtö ja maali on Veho Airportissa osoitteessa Ohtolankatu 10, 01510 Vantaa.