Autoliiton ensimmäinen sähköautojen latausasema avattiin Iittalassa

21.2.2023, klo 10.16
Autoliiton ensimmäinen sähköautojen latausasema avattiin Iittalassa helmikuussa 2023.

Autoliitto rakentaa valtakunnallisen sähköautojen latausverkoston Suomeen. Verkoston ensimmäinen latauspiste avattiin tänään Iittalassa.

Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä noin 150 000 ladattavaa henkilöautoa ja henkilöautoliikenteen sähköistyminen kiihtyy entisestään tulevina vuosina. Sähköautojen yleistymiseen vaikuttavat muun muassa tarjonnan lisääntyminen ja sähköautojen alemmat käyttökustannukset. Sujuvan sähköautoilun edellytys on luonnollisesti myös kattava ja nopea latausverkosto. Autoliitto vastaa tähän tarpeeseen rakentamalla valtakunnallisen latausverkoston yhteistyössä Virran (Liikennevirta Oy) kanssa.

Tavoitteena 20 asemaa tämän vuoden aikana

Autoliiton latausverkoston ensimmäinen piste on avattu tänään Hämeenlinnan läheisyydessä Iittalassa (Könnölänmäentie 2 A, 14500 Iittala). Latausasema on verkoston ensimmäinen ns. pilottipiste, jossa testataan uutta konseptia. Latausasema koostuu 100 kW:n latauslaitteesta ja tähän liitetystä ns. lataussatelliitista. Latausasemassa on yhteensä neljä EU-standardin mukaista CSS-pistoketta. Latauslaitteet ovat kotimaisen Kempower Oyj:n valmistamia ja opasteet sekä katokset on toimittanut Neontekniikka Oy SNT. Kokonaisvaltaisesti latausratkaisua ja -verkostoa operoi Autoliiton pääyhteistyökumppani Virta.

”Kevään 2023 aikana avaamme uudet latausasemat muun muassa Orivedellä, Kangasalla, Forssassa ja Pellossa. Tavoittelemme noin 20 latausaseman verkostoa vuoden 2023 loppuun mennessä”, Autoliiton latausliiketoiminnasta vastaavan AL-lataus Oy:n toimitusjohtaja Niila Rajala kertoo.

Euroopanlaajuinen kumppanuusverkosto

Autoliitto rakentaa Suomeen noin 80–100 latausaseman maantieteellisesti kattavan verkoston lähivuosien aikana. Yksi latausasema sisältää kahdesta neljään latauspistoketta, joita on mahdollista lisätä tulevaisuudessa. Latausverkosto keskittyy 50–100 kW:n tehoisiin pikalatauspisteisiin. Latauspisteistä rakennetaan esteettömiä aina kun se on tilankäytön puitteissa mahdollista.

”Mahdollistamme Autoliitolle verkoston rakentamisen, joka palvelee heidän jäseniään jäsenetujen kera, mutta josta hyötyy koko sähköautoileva kansa. Päämääränämme oli vastata sekä nykypäivän että tulevaisuuden sähköautoilijan lataustarpeisiin. AL-latauksen pikalaturit eivät luo omaa suljettua verkostoaan, vaan tulevat osaksi sekä Suomen että koko Euroopan kattavaa Powered by Virta -verkostoa”, Virran latausverkoston maajohtaja Aleksi Patana toteaa.

Powered by Virta-verkostossa on yli puolet kotimaisista julkisista latauslaitteista. Lisäksi Euroopassa on käytössä 350 000 latauslaitetta kilpailevissa verkostoissa roaming- eli verkkovierailusopimusten kautta.

Autoliiton sähköautoilusivu

Autoliiton jäsenten latausetu