AL 100 Juhlaliittopäivät pidettiin Jyväskylässä 12.-14.4.2019

3.5.2019, klo 14.48

Lähes 300 Autoliiton osastoaktiivia kokoontui huhtikuussa Jyväskylään Autoliiton AL 100 Juhlaliittopäiville.

Autoliiton liittopäiväviikonloppu oli tänä vuonna tavallista juhlallisempi ja ohjelma oli tiivis. Normaalia isompi osanottajamäärä pisti järjestelyistä yhdessä Autoliiton keskustoimiston kanssa vastanneet Tikkakosken ja Jyväskylän osastot koville, mutta kokousviikonloppu onnistui upeasti.

Lauantain ohjelma käynnistyi jo 93. kertaa ajetulla Tähtiajolla, jonka historia juontaa Yleisen Autoliiton perustamisen aikaan. Alun perin Tähtiajon tarkoituksena oli lisätä automatkailun suosiota. Nykyisin se on lähinnä perinteinen, hieno leikkimielinen kisa, jossa mitataan muun muassa paikallistuntemusta.

Tähtiajon jälkeen Tikkakosken osaston puheenjohtaja Erkki Savolainen avasi juhlaliittopäivät, minkä jälkeen Autoliiton hallituksen puheenjohtaja Martti Merilinna kertoi autoalan trendeistä ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pureutui muun muassa Autoliiton edunvalvontatyöhön.

Rallin hallitsevan maailmanmestaritallin Toyota Gazoo Racingin Jussi Luopajärvi kertoi puolestaan tallin toiminnasta ja suunnitelmista. Kuulijat saivat runsaasti syventävää tietoa muun muassa rallin MM-sarjan asettamista valtavista logistiikkahaasteista. Sporttiteema jatkui kun Autoliiton uudet kummikuljettajat, Henri Hokkala ja Joona Häyrinen, pitivät omat esityksensä. Lauantain työntäyteiseen ohjelmaan kuuluivat myös liittovaltuuston kokous sekä Autoliiton kehitysjohtaja Ilkka Lehtisen ja koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen esitykset.

Lauantain Iltajuhla sai arvoisensa alun, kun Erkki Savolainen ja Martti Merilinna saattoivat Autoliiton Tikkakosken osaston ensimmäisen puheenjohtajan, viime vuonna sata vuotta täyttäneen Martti Mäkisen, saliin suosionosoitusten saattamina. Sanavalmis Mäkinen hurmasi yleisön valloittavalla esityksellään myöhemmin illalla.

Kutsuvieraiden joukossa Jyväskylän kaupunkia edusti juhlassa kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Riitta Mäkinen. Hän toi Jyväskylän kaupungin tervehdyksen satavuotiaalle Autoliitolle. Ennen illallista juhlaväki sai nauttia muun muassa Mieskuoro Sirkkojen upeasta laulusta sekä argentiinalaisesta tangosta. Illan odotettuna tähtiesiintyjänä juhlaa kunnioitti Paula Koivuniemi orkestereineen.

Lauantain päätteeksi jaettiin vielä Tähtiajojen palkinnot, jossa joukkuepokaali meni Autoliiton Helsingin Seudun osastolle. Vuoden Väläys -palkinto siirtyi Autoliiton Kemin Seudun osastolle.

Sunnuntain ohjelma alkoi juhlallisesti Mieskuoro Sirkkojen esittämällä Finlandia-hymnillä. Tämän jälkeen Martti Merilinna esitteli Autoliiton historiaa omassa esityksessään. Juhlapuheen piti liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo otsikolla ”Alkoholi, lääkkeet ja huumeet, liikenteen vaikein ongelma”.

Palkitut sekä kuvia liittopäiviltä löytyy täältä.