Autoliitto on vuonna 1919 perustettu yksityisautoilijoiden palvelu-, etu- ja harrastusjärjestö. Tavoitteenamme on tarjota jäsenistöllemme edullisesti ja vaivattomasti kaikki jäsentemme tarvitsemat autoiluun liittyvät edut ja palvelut. Jäsentemme edunvalvonnassa tavoitteenamme on autoiluun kohdistuvan verotuksen alentaminen keskimääräiselle eurooppalaiselle tasolle. Näin jäsenemme voivat tulevaisuudessa ajaa nykyistä uudemmilla, turvallisemmilla ja ympäristöystävällisemmillä autoilla autoilun kustannusten silti nousematta. Keskeisiä tavoitteitamme on myös vaikuttaa liikennejärjestelyihin ja tieverkostoon siten, että liikenne on nykyistä sujuvampaa ja turvallisempaa.

Autoliitto on ainoa autonkäyttäjien kuluttajajärjestö Suomessa. Maassamme on yli 3,1 miljoonaa ajokorttia. Tämä on osoitus siitä, että auto on meille suomalaisille merkittävä ja usein aivan välttämätön kulkuväline. Haluamme toiminnallamme varmistaa sen, että henkilöauto on nyt ja tulevaisuudessa tasaveroinen vaihtoehto muiden liikkumismuotojen rinnalla. Ajoitpa sitten omalla autolla tai olitpa työsuhdeautoilija, Autoliitto toimii puolestasi!

Kattojärjestö FIA

Federation Internationale de l’Automobile (FIA)

FIA (Federation Internationale de l’Automobile) on perustettu vuonna 1904. Siihen kuuluu maailmanlaajuisesti noin 244 auto- ja matkailujärjestöä. Jäsenmäärä 146 maassa on yhteensä noin 67 miljoonaa. Suurimmat autojärjestöt ovat ADAC Saksassa (n. 21 milj. jäsentä) ja JAF Japanissa (n. 20 milj. jäsentä).

Autoliitto on liittynyt FIA:an vuonna 1920.

Entisellä nimellä tunnettu AIT on sulautunut yhteen FIA:n kanssa lokakuussa 2004 ja siitä käytetään nyt nimeä FIA Automobile Mobility and Tourism.

FIA:n perustehtävinä on valvoa siihen kuluvien autojärjestöjen ja moottoriajoneuvojen käyttäjien etuja. FIA on myös koko maailman autourheilun kattojärjestö. FIA:n puheenjohtajana toimii Mohammed BEN SULAYEM.

FIA jakautuu kahteen osaan:

1) Matkailu ja autoilu – osastossa hoidetaan kaikkea mikä koskettaa tavallista autoilijaa: liikenneturvallisuus, ympäristö, kuluttajansuoja, liikkuvuuden turvaaminen ja matkailu
2) Moottoriurheilu – maailmanlaajuisesti moottoriurheilun valvonta ja hallinta, mukaan lukien Formula I –kilpailut

Euroopan liikenneturvallisuutta koskevaan lainsäädäntöön FIA on vaikuttanut monin tavoin. FIA on ollut alkuunpanijana törmäystesteille (EuroNCAP), jotka nykyisin kaikkien eurooppalaisten autovalmistajien on suoritettava. Virallisten arvioiden mukaan uudet autojen standardit estävät vuosittain 90 000 kuoleman ja vakavan vamman tieliikenneonnettomuuksissa Euroopassa.

Muita FIA:n liikenneturvallisuuskampanjoita ovat mm. standardien luominen autojen istuinten päätuille sekä lasten turvaistuimille. Vuonna 2007 FIA on mukana ”Make Roads Safe” –kampanjassa, jolla kerätään allekirjoituksia kehitysmaiden liikenneturvallisuuden puolesta.

Ympäristöasioissa FIA on kampanjoinut ajoneuvojen päästöjen vähentämisestä, auton osien valmistamisesta kestävämmin ja kierrätettävämmin sekä hiilen eristämisestä ilmaston lämpenemisen estämiseksi