Sähköautojen lataus Saksassa | Autoliitto

Sähköautojen lataus Saksassa

Sähköautojen pikalatauspisteitä on noin 5 630 ja normaaleja latauspisteitä noin 33 800.

Sähköautojen lataus Saksassa

Internetissä on lisätietoa ja sähköautojen latauspisteet kartalle merkittyinä: www.bundesnetzagentur.de/DE/Sachgebiete/ElektrizitaetundGas/Unternehmen_...

Kuluttajaportaali VERIFOXissa on vertailuja latauskorttien tarjoajista ja hinnoista:
www.verivox.de/elektromobilitaet/ladekarten/. Saksassa on yli 200 erilaista latauskorttia. Saksan suurimmalla moottoriteiden varsien huoltoasemien ylläpitäjäorganisaatiolla, Tank&Tast -verkostolla, on jo yli 360 huoltoasemalla sähköautojen latauspisteitä.

Latauspisteistä noin 800 on pikalatauspisteitä. Paikan mukaan vaihdellen latausteho voi olla 50 kW, 150 kW, 300 kW tai 350 kW.  Lisätietoa verkossa: https://tank.rast.de/emobility.html. Tank&Rast tarjoaa latausta yhteistyökumppanien avulla, eli hinnat ja maksumenetelmät pitää tutkia kunkin palveluntarjoajan ehdoista. Palvelua tarjoavat Tank&Rastin huoltoasemilla: innogy, EnBW, E.ON tai IONITY.

Sähkön toimittajayritys EWE on lähtenyt yhteistyöhön McDonalds-ketjun kanssa. 150 kW-tehon latauspisteitä on nyt 40, mutta tavoitteena on 250 latauspistettä lisää vuoden 2022 jälkeen.

Saksan hallitus on hyväksynyt infrastruktuuripaketin, jonka turvin kaikki huoltoasemat voidaan velvoittaa tukiaisten myötä tarjoamaan myös sähköautojen latauspisteitä – siis tasavertaisena palveluna bensiinin tai dieselin rinnalla. Maan veroministerillä on tavoitteena, että Saksassa olisi miljoona latauspistettä vuoteen 2030 mennessä.

Monet supermarketit tarjoavat latauspalvelua asiakkailleen. Esimerkkejä: Kaufland, Aldi Süd, Rewe, Lidl. Lisäksi IKEA. Rakennus- ja puutarha-alan myymälät Bauhaus, Hagebau, Hornbach, Globus. Pikaravintolat McDonalds ja Burger King (ei vielä kattava verkosto vaan joitain latauspisteitä). Ilmaisia latauspisteitä voi etsiä nm. ”Mehr tanken” -mobiilisovelluksella. Valikosta ”Zusatzfilter” pitää valita ”kostenlos”.

Toinen vaihtoehto etsintään on goingelectric.de, jossa ilmaiset latauspisteet on merkitty kartalle: www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/kostenlos/.

nterwegs-laden/