Kesävisiitillä Helsingissä voi kokeilla sähköautoa vaikka yhteiskäyttöautona, jos tavanomainen koeajo ei riitä antamaan tarpeeksi tunnelmaa sähköautoiluun ennen ostopäätöstä

Yhteiskäyttöautoilusta innostuneille ovat viime vuodet olleet kovin vaihtelevia. Ensin markkinoilta poistui DriveNow, joka tarjosi minuuttiperusteisella laskutuksella Bemareita ja Minejä pääkaupunkilaisen ajotarpeisiin. Kesä 2022 toi uutisen Bloxcarin konkurssista. Bloxcar oli alustatalouden toimija, jonka sovelluksessa autoilijat tarjosivat omia autojaan vuokralle.

Samalla, kun pelureita on poistunut, uusiakin on saapunut. Yhteiskäyttöautoilun perusjuttu on riittävä väestöpohja, joten ilmiö tahtoo jäädä suuriin kaupunkeihin. Uusien toimijoiden myötä sähköautot ovat astuneet isompaan rooliin.

Keräsin tähän muutaman palvelun, joilla on tarjolla sähköautoja ja sopivat myös Helsinkiin kesävisiitille saapuvalle. Kaikkien käyttö perustuu älykännykän mobiilisovellukseen, joka ladataan sovelluskaupasta. Sovellus näyttää autojen sijainnin ja mahdollistaa vuokrausprosessin aloittamisen.

Jos tällaista aikoo kesäkäynnillä kokeilla, kannattaa kuitenkin sovellus ladata hyvissä ajoin ja hoitaa jäsenyys kuntoon. Useimmiten homma ei enää luonnistu lauantaina iltapäivällä, kun toimistolla ei ole ketään tarkistamassa uusia käyttäjiä. Tästäkin rajoitteesta tosin yksi toimija poikkeaa edukseen.

GreenMobility

GreenMobility on tanskalainen start-up, joka tuli Helsinkiin keväällä 2021.  Muihin kaupunkeihin Suomessa se ei ole laajentunut. Se tarjoaa yhteiskäyttöön vain sähköautoja ja merkiksi on valikoinut Renault Zoe.

Hinnoittelu perustuu minuutteihin ja mainoslauseiden mukaan se tarjoaa halvinta sähköautoilua.  Minuuttihinta on edullisimmillaan 25 senttiä, millä se pärjää jo sähköisille potkulaudoillekin, mutta hinta edellyttää minuuttien ostamista etukäteen. Hinta sisältää kaiken: energian, vakuutuksen, pysäköinnin, pääomakulut.

Auton voi pysäköidä maksutta Helsingissä mille tahansa pysäköintipaikalle, joka sallii vähintään 2 tunnin pysäköinnin. Tämä pysäköintikäytäntö tuli voimaan yhteiskäyttöautoille jo useita vuosia sitten, mutta yhteiskäyttöautoyhtiöstä riippuu, miten tämä tulee sovellettavaksi. Jotkut vaativat auton jättämisen aina lataukseen.

Kantakaupungin ulkopuolella on tarjolla ns. hot-spotteja, joihin auton voi jättää tai josta auton voi noutaa. Lisämaksusta voi auton tilata myös johonkin osoitteeseen tai vaikkapa Helsinki-Vantaa-lentokentälle. Tilaus täytyy tehdä vähintään 10 tuntia etukäteen.

Palvelun saa käyttöön lataamalla mobiilisovelluksen kännykkään. Sinne pitää myös kuvata oma ajokortti sekä ottaa itsestään selfie-kuva. Yleensä toimistoaikaan joku nämä vielä manuaalisesti katsoo ja hyväksyy käyttäjän, jos kaikki näyttää hyvältä. Joten jos illalla kahdeksalta saa idean kokeilla, saattaapi olla, että ei onnistu.

Suomessa rekisteröidyttyään voi käyttää GreenMobilityn autoja myös muualla Euroopassa sen toimintakaupungeissa. Ne, jotka vanhoja muistaa, tietävät, että edesmennyt DriveNow ei mahdollistanut rajojen yli käyttöä. Matkustin siihen aikaan paljon ja Helsingissä otettu käyttäjätunnus ei kelvannut esim. Kööpenhaminassa.

GreenMobility tarjoaa nyt myös mahdollisuuden ajaa Helsinki-Vantaa-lentokentälle sähköautolla ja jättää auton sinne parkkiin. Tämä oli aikanaan mahdollista DriveNow’n autoilla, mutta sen lopetettua tällaista ei ole ollut pariin vuoteen.  Ei liene ole ollut paljon tarvettakaan jo pari vuotta kestäneen koronapiinan aikana, mutta nyt matkailu on palautunut ryminällä ja uusi entistä ehompi Helsinki-Vantaa palvelee taas matkustajajoukkoja. Siihen sopii hyvin, että yhteiskäyttöautokin on palannut lentokentän palveluvalikoimaan.

Omassa markkinoinnissaan GreenMobility tuo esiin, että taksi keskustasta lentokentälle maksaa 35 euroa (onpa halpaa), mutta heidän yhteiskäyttöautollaan matka maksaa vain 21 euroa ja sisältää pysäköintimaksun kentälle. Omasta kodista Lauttasaaresta ei tuo 35 euron taksa päde, joten sieltä kannattaisi tosiaan lähteä lentokentälle heidän Zoellaan. Edellyttäen siis, että matkatavarat mahtuu kyytiin.

GreenMobilitylla on myös päiväpaketteja, joten voi harjoitella sähköautoilua myös vähän pidemmän kaavan mukaan. Uuden sukupolven Zoessa on jo ihan hyvänkokoinen akku ja se on melko vähäruokainen, joten mökkireissukin sillä yleensä onnistuu. Haastavinta Zoessa on pieni tavaratila. Sinne ei paljon yhtä lentolaukkua enempää mahdu, jos takapenkit ovat käytössä.

Tämän toiminnan lisäksi GreenMobilitylla on palveluja myös yrityksille ja taloyhtiöille, jotka haluavat pihaansa omalle väelle tarkoitetun yhteiskäyttöauton. Tällä saralla se kilpailee mm. Omagon kanssa, jolla on myös yhteiskäyttöautoja Helsingissä. Omagon fokus ei ole ollut sähköautoissa, joten siksi en valinnut sen palvelua tähän joukkoon.

Electric Beast

Electric Beast taas on virolainen start-up, joka tuli Suomeen syksyllä 2021. Se tarjoaa vain Tesloja vuokraukseen.

Tietotekniikaltaan Beast on parasta, mitä olen nähnyt yhteiskäyttöautoilussa. Kun sinne lataa ajokorttinsa ja oman naamakuvan, hyväksyntä tapahtuu automaattisesti eikä edellytä ketään virka-aikaan paikalle. Useimmat läntisen maailman ajokortit kelpaavat. Itse aikanaan testasin palveluun käyttäjäksi kirjautumisen Virossa, mutta ensimmäisen kerran ajoin Beastin Teslaa Helsingissä.  Tämän mahdollistaa toisen virolaisen start-up-yhtiön Veriffin tekniikka.

Beastin autoja voi käyttää kaikissa sen toimintamaissa samalla käyttäjätunnuksella. Ne, jotka innostuvat matkailemaan kesällä vaikka Viron puolelle, voivat kokeilla Beastin Teslaa Tallinnassa, Tartossa tai Pärnussa. Näistä paikoista helpointa se on Tallinnassa, missä on eniten autoja.

Beastilta saa myös erilaisia paketteja minuuttien lisäksi ja varaus etukäteenkin onnistuu. Teslat ovat olleet jopa Helsingissä hyvin kysyttyjä, vaikka auto onkin täällä tavanomainen näky.

Beastilla on minimimaksu, joka kattaa ensimmäiset 30 minuuttia ja se vaihtelee kaupungeittain ja automalleittain. Auton voi vuokrata myös päiväksi tai viikoksi. Kuukausihinnalla hinta nousee jo niin suolaiseksi, että ei taida kannattaa. Muista yhteiskäyttöautopalveluista poiketen se varaa takuumaksun luottokortillta. Autoilijan iästä, ajokortin tuoreudesta ja automallista riippuen takuumaksu on 150-600 euroa. Se palautetaan ajon jälkeen, jos mitään ei satu.

Vähän harmillisesti tarjolla on vain Model 3:sia. Itseäni olisi kiinnostanut Model X ja Model S, mutta niitä ei ole Helsingin valikoimassa. Model 3:sesta on myös tehokkaampi Performance-malli myös tarjolla. Kun sitä kokeilin, en oikein tajunnut, miksi maksaa enemmän Performancesta, kun siellä on nopeuslukitus (max 135km/h) päällä. Se vaikuttaa kiihtyvyyteenkin, joten aika turhaa maksella Perffistä. Siitä päätellen, että Perffejä on lisätty laivastoon, ne tuntuvat kuitenkin suomalaisia innostavan.

Jos siis Tesla kiinnostaa, Beast tarjoaa hyvän mahdollisuuden kokeilla elämää sähköauton ratissa. Aivan juhannuksen alla Beast julkaisi aikeensa Beast Partner-ohjelmasta, jonka avulla se ottaa uuden askeleen alustatalouteen. Teslan omistajat voivat ilmoittaa autonsa sinne vuokrattaviksi. Asia oli uusi ja ilmoittauduin postituslistalle, jotta voin jäädä seurailemaan, miten asia etenee.

Koska Beastin autot on rekisteröity yhtiön yhteiskäyttöautoiksi, niitäkin saa Helsingissä pysäköidä vähintään 2 tunnin paikoille maksutta.

Gomore

Viimeinen, mutta ei vähäisin, on alun perin tanskalainen Gomore, jota ei voine enää sanoa start-upiksi, koska se on jo aika vakiintunut. Gomore on Tanskan vastine edesmenneelle Bloxcarille ja sen liiketoimintamalli perustuu alustatalouteen. Kuka tahansa voi laittaa tänne autonsa vuokrattavaksi.

Mobiilisovellus kertoo sitten auton hinnat ja omistaja saa säätää hintaa, mutta muuten autonsa jakavalla ei ole kovin paljon sananvaltaa. Sähköauton omistajan pitää esimerkiksi tarjota latauslätkät vuokraajalle. Gomore vakuuttaa autot, joten autonomistajan omaa vakuutusta ei rasiteta tällä.

Siitä huolimatta esim. yksityisleasingilla hankittua autoa ei voi palvelussa tarjota. Yleensä sen kieltää sopimusehdot ja jos leasing-sopimus sinänsä ei kiellä, vakuutuksen ehdot voivat tehdä sen mahdottomiksi. Gomoren vakuutuksessa ei ole suojaa sen varalta, että auto ajetaan lunastuskuntoon ja lunastushinta ei kata rahoitusyhtiön jäännösarvoa.

Gomoren käytännön haaste on tietenkin se, että osapuolten pitää tavata, allekirjoittaa sähköisesti kännykällä vuokrasopimus ja ottaa kuvat autosta. Se vie aikaa ja vaatii sopimista. Gomore tarjoaa kuitenkin myös etäsovelluskäyttöä, jolloin se rinnastuu Beastiin ja GreenMobilityyn. Jos autona on perinteisempi auto, he kiinnittävät jonkun laitteen auton OBD-väylään. Tesla voidaan liittää Gomoren sovellukseen käytettäväksi ilman lisälaitteita.

Kun itse testasin tätä aikanaan, isoimmat ongelmat olivat Gomoren asiakaspalvelun kanssa, joka ei tuntenut Tesloja eikä tiennyt, mitä niiden kanssa voi tehdä tai olla tekemättä. Siitä on nyt hetki aikaa, joten eiköhän osaaminen ole sielläkin kasvanut. Ainakin Gomoren tarjontaa tutkiessani sieltä löytyi useita Tesloja ”keyless”-ominaisuudella eli auton voi noutaa ja palauttaa Gomore-sovelluksella eikä omistajan ja vuokraajan välistä tapaamista tarvita. Tarjoamasta löytyi monipuolisesti myös muita sähkäreitä.

Joten jos mieluisaa sähköautoa ei löydy GreenMobilityn tai Electric Beastin listoilta tai autot ovat kertakaikkiaan loppu eli kaikki ajossa, mikä tapahtuu usein, voi tutkia Gomoren tarjontaa. Siellä on toki kaikenlaista muutakin: perinteisiä käyttövoimia, pakettiautoja, maastureita, mitä vain ihmiset ovat laittaneet tarjolle.

Tämän haittana on se, että Helsingin kaupunki ei tunnista näitä autoja yhteiskäyttöautoiksi ja pysäköintietu jää näillä saamatta. Oletettavasti näiden käyttötapaukset ovat kuitenkin vähän erilaisia, joten ei aivan vertaudu Beastin ja GreenMobilityn käyttötapauksiin. Auto noudetaan ja palautetaan samaan paikkaan ja vuokra-aika on yleensä päivän tai useamman päivän mittainen.

Gomoren iso etu on se, että siellä on tarjolla autoja ympäri Suomea. Yhteiskäyttöautot vaativat väentiheyttä ympärilleen eikä sitä oikein muualta löydy kuin pääkaupunkiseudulta. Siinä mielessä suomalaisten omat autot yhteiskäyttöpalvelussa ovat paljon kattavampi palvelumalli ja tuovat sähköautot koko Suomen ulottuville. Tosin Beast Programin myötä myös Electric Beast ehkä laajenee. Saa nähdä, millainen toteutus sillä tulee olemaan. GreenMobilityn yritys- ja yhteisöpalvelut ovat myös tarjolla koko Suomeen.

Jos siis sähköauto on vielä kokematta, katso näiden yhtiöiden verkkosivut ja Instagram-tilit. Niissä on infoa autoista ja käyttämisestä. Jos ajelee päivän tai pari autoilla, saa niihin erilaisen tuntuman ja voi miettiä, olisiko itse valmis siirtymään kokonaan sähköautoiluun.

Sari Kangasoja