Kaikki ajankohtaiset

Kilpailijoilla menestystä laajalla rintamalla, AL-Härmä jälleen aktiivinen tapahtumien tekijä

24.8.2023, klo 17.29

Autoliiton Härmän osaston kausi 2023 on ollut tähän asti tutusti täyttä toimintaa. Tapahtumien osalta merkittävä oli Autoliiton valtakunnallisten Tiepalvelupäivien isännöinti kesäkuussa. Uutena lajina tuli mukaan Ajotaito SM -alkukilpailun järjestäminen. Perinteen mukaan kauteen kuuluu kolmen jokamiehenluokan järjestäminen eli Häjyylyajon sekä eri yhteistyökumppaneiden nimillä ajetut kilpailut. Kartingin Pohjanmaa Cupin osakilpailu ajettiin elokuussa PowerParkin radalla. Autosuunnistusta on harrastettu harjoituskilpailujen muodossa. AL-Härmän oman radan laajennustyöt ovat alkaneet, mutta nyt pienellä tauolla.

Kumpulalle SM-hopeaa

Kilpailullisesti ei tälle kaudelle ole tulossa niin suurta mitalisadetta, mihin on totuttu, mutta kovalla tasolla seuran kilpailijat ovat suorittaneet. Petri Kumpula ajoi jokamiehenluokan yleisessä SM-hopeaa Jalasjärvellä ajetussa kilpailussa. Naisten omassa SM-kilpailussa Emilia Alasaari ajoi seitsemänneksi. Nuorten SM-taistossa Miko Vähälummukka sijoittui sijalla 14. Jokamiehenluokassa on suuria arvostettuja kansallisia kilpailuja, joissa on myös tullut hyviä sijoituksia. Miko Vähälummukka on voittanut sekä Kemoralla ajetun asfalttikunkun että Pellossa kisatun Poikkinaintiajojen nuorten luokat. Emilia Alasaari oli hienosti toinen Pellon kisan naisten luokassa. Pellossa kohtuu hyvän sijoituksen ajoivat myös yleisessä ajaneet Riku Suutarinen ollen kuudes ja Juuso Lammi, joka oli kymmenes. Rata-autoilun puolella Niko Kalliokoski V1600-luokassa ajaa SM-mitalista ja Juho Siekkinen on ollut ylivoimainen BMW-merkkiluokassa. Elias Kalliokoski on hyvässä vauhdissa rallicrossin SM-sarjan V1600-luokassa ja on myös mitalivauhdissa. Jere Kalliokoski puolestaan ajaa tänä vuonna kansallisia RX Masters-kilpailuja ja on niissä odotetusti ollut omaa luokkaansa. Nuoriso-osaston Jesper Rantanen on myös SM-mitalivauhdissa rallicrossin crosskartissa.

Teksti: Vesa Rauhala
Kuva: Samuli Koivusalo