Venäjä | Autoliitto

Väestötiheys 8,4 as. / km²
Valtakieli venäjä
Hallitusmuoto Liittovaltio
Pääkaupunki Moskova 12,4 milj.
Muita kaupunkeja Pietari 4,7 milj.
  Novosibirsk 1,4 milj.
  Nizhni Novgorod 1,3 milj.

Tiepalvelu

Puhelin: +7 495 747 6666/RAS, päivystää ympäri vuorokauden. Tiepalveluapu maksaa 50 – 300 euroa etäisyyden ja annetun avun mukaan vaihdellen. Maassa on myös muita avustuspalvelujen tarjoajia, esim. ACAR puh. +7 916 788 5255.

Autoliiton Plus-jäsen jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

PietarissaTourist Helpline 24 h: +7-800-30 30 555 matkapuhelimesta,
Moskovassa Call-Centre for foreign tourists 24 h: +7-800-220 00 01

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Kaikissa vahinkotilanteissa on kutsuttava poliisi paikalle, eikä ajoneuvoja saa liikuttaa vahinkopaikalla ennen poliisin tuloa.

Vakuutusmuodollisuudet

Kaikkien Venäjällä sattuneiden liikennevahinkojen selvittely tapahtuu Venäjällä. Jos vahingon aiheuttaa venäläinen ajoneuvo, selvittelyn ja korvaukset hoitaa venäläisen ajoneuvon vakuutusyhtiö. Suomalaisen ajoneuvon ollessa syyllinen vahingonkäsittelyprosessin koordinoi Venäjän vihreä kortti -toimisto Moskovassa. Korvaukset määräytyvät aina Venäjän lainsäädännön ja vakuutusehtojen mukaisesti. Ajoneuvon vahingot pitää arvioida välittömästi.

Jos kyseessä on vain pienehkö omaisuusvahinko ja osapuolet ovat yhtä mieltä syyllisyydestä, he voivat täyttää vahinkoilmoituksen (Извещение о дорожно-транспортном происшествии) soittamatta poliisille. Poliisilaitokselle pitää kuitenkin mennä viemään vahinkoilmoituspaperit. Venäjän lain mukaan tällöin on kyse yksinkertaistetusta vahingon ilmoittamismenettelystä (”Европротокол”). Vakuutusyhtiö maksaa käytettäessä tätä menettelyä vahingoittuneen ajoneuvon vakuutuskorvauksia korkeintaan 100 000 ruplaa.
Lähde: https://weheart.moscow/driving/

Varoittava kokemus liikennevakuutuksen korvauskäytännöistä Venäjällä: https://www.actas.fi/blog/2017/10/26/liikennevakuutuskorvaus-venajalta-m...

Maantieteellinen kuvaus

Venäjä, jonka pinta-ala on 17 miljoonaa neliökilometriä, on pinta-alaltaan maailman suurin valtio. Se ulottuu kahteen maanosaan: neljännes Venäjästä on Euroopassa, kolme neljännestä Aasiassa. Venäjällä on 9 aikavyöhykettä. Pinnanmuodoiltaan ja luonnoltaan maa on monipuolinen. Euroopan puoleista osaa hallitsevat laajat tasangot, pohjoisen kasvillisuus on havumetsää, etelässä on aroa, ja jäämerta lähestyttäessä on tundraa. Venäjän suurimmat vuoristot ovat Kaukasus (johon kuuluu Euroopan korkein paikka Elbrus 5 642 m), Altai ja Ural, jotka pohjois-eteläsuuntaisena erottavat Venäjän Euroopan ja Aasian puoleiset osat toisistaan ja jakavat samalla Euraasian mantereen. Siperian korkein vuori on Beluha (4 506 m). Maan sadastatuhannesta joesta kuuluisin ja samalla Euroopan pisin joki on Volga. Joki alkaa Moskovan länsipuolelta ja laskee noin 3 700 kilometrin päässä maailman suurimpaan järveen, Kaspianmereen. Maailman syvin järvi on Baikal (1 741 m), johon laskee 336 jokea.

Tiestö

Yleisiä teitä: 1 283 387 km
Päällystettyjä teitä: 927 721 km
Pikateitä: 39 143 km

Teillä on seuraavat tunnukset (kirjaimet eivät näy liikenneopasteissa):

”Magistral”, M = moottoritie. M1-M11 ovat pääteitä, jotka lähtevät Moskovasta.
”Doroga nacional'nogo znacenija”, A = kansallinen eli liittovaltiotason päätie
”Doroga respublikanskogo znacenija”, R (kyrillinen  kirjan P) = tasavallan sisäinen tie
Paikallistiet, N (kyrillinen kirjan H)

Teiden kunto

Varsinkin syrjäseuduilla tiet ovat huonossa kunnossa. Merkinnät ja opasteet tietöistä ovat puutteellisia. Liikenneonnettomuuksia on runsaasti. Pelastuskalustolta vie usein kauan aikaa päästä perille avustuskohteeseen.
Nuijamaan ja Viipurin välille suunnitellaan uutta tietä, koska tiellä on tapahtunut monia vakavia onnettomuuksia ja tie on kapea sekä mutkainen.

Murmanskissa talviaikaan lumisade ja teiden tukkeutuminen aiheuttavat ruuhkia ja kolareita. Jotkut tiet voidaan sulkea kokonaan sääolojen takia. Nikkeli–Murmansk-tie voi olla poikki Jäämereltä tielle puhaltavan tuulen ja tielle kertyvän lumen takia. Tuolloin autoilija voi ajaa sisämaassa olevan Prirechnyn tien kautta. Tiet ovat suurimmaksi osaksi päällystettyjä, mutta osittain erittäin huonokuntoisia ja kuoppaisia.

Karjalan tasavallassa teiden kunto on pääteitä lukuun ottamatta usein huono. Teiden kunnossapito on puutteellista, joten keli helposti yllättää suomalaisautoilijan.

Monet tiet Siperiassa ja kauempana idässä ovat vain rajoitetusti ajokelpoisia. Haasteellinen tie Siperiassa on ollut Amur-Jakutsk-tietä A360 (”Lena Highway”). Uutisten mukaan tie on nyt päällystetty kokonaan, mutta edelleen puuttuu silta Lenan yli.
Myös tie R (kyrillinen P) 504 (Kolyma Highway), joka yhdistää Magadanin ja Jakutskin on haasteellinen tie. Maailman suurimmaksi maantieseikkailuksi mainittu BAM-tie Baikal-järven pohjoispuolella on 4 300 km:n pituinen tie, joka kulkee reittiä Komsomolsk – Fevralsk - Tynda, Severobaikalsk - Ust Kut – Bratsk ja takaisin kohti Transsiperian rautatielinjaa Taishetin lähellä. BAM-tien kokonaan ovat esimerkiksi vain erittäin harvat moottoripyöräilijät ajaneet.

Tieviranomaisilla on laajat kunnostustyöt meneillään. Pietarin ja Moskovan välistä tietä rakennetaan 4- (paikoin jopa 6-) kaistaiseksi moottoritieksi. Tien odotetaan valmistuvan vuonna 2019. Tieprojektista lisätietoa englanniksi: https://en.wikipedia.org/wiki/Moscow%E2%80%93Saint_Petersburg_motorway

Pietarissa peruskorjataan 14 km:n matkalta kehätien pohjoisosaa, joka on yhteys Diameter-ohikulkutiehen. Väylän on tarkoitus valmistua vuonna 2020.

Rostovin seudulle suunnitellaan myös uutta moottoritietä linjauksella Rostov-on-Donista, Voronezh - Krasnodar - Novorossiyskin satama. Myös Mustallemerelle kaavaillaan moottoritietä Dzugban ja Sotšin välille. Näitä vielä kunnianhimoisempi tavoite on yhteistyössä Kiinan Belt & Road initiative -projektin myötä suunniteltu ”Meridian”eli Venäjän ja Kiinan välinen moottoritie, jolle tulee pituutta noin 8 400 km.
Lähteet: Russis Business Today, 13.8.2018 ja www.iru.org / Reseources / News.

Julkinen liikenne kaupungeissa

Julkinen liikenne on hyvin järjestetty ja edullinen kaikissa kaupungeissa. Yleisimmät julkisen liikenteen välineet ovat raitiovaunut, johdinautot ja metro. Metro toimii seuraavissa kaupungeissa: Moskova, Pietari, Novosibirsk ja Nizni Novgorod.

Moskovan metrolinjoja on yhteensä 380 km. Monet metroasemat ovat kuin taideteoksia. Moskovan metro liikennöi klo 5.30-01.00. Metroon on saatavilla kertalippuja tai 5, 11 tai 20 matkan lippuja, myös 30 päivän matkakortteja tai kuukausikortti, johon sisältyy kaikkien liikennevälineiden käyttö.

Pietarissa metrolla on 5 linjaa ja junat kulkevat 2-3 minuutin välein. Kuten Moskovassakin, myös Pietarissa on kertalippuja tai useamman matkan lippuja tai kuukausilippuja.

Taksit

Taksiautot ovat yleensä keltaisia ja autoissa on ruutukuviointia kyljessä. Jos taksissa ei ole taksamittaria, pitää matkan hinnasta sopia etukäteen. Taksinkuljettajille ei yleensä anneta juomarahaa.

Moskovassa toimii monia hyviä taksiyrityksiä, joilta voi tilata soittamalla, netin kautta tai puhelinsovelluksen avulla taksin. Virallisista takseista saa pyytämällä kuitin. Taksin voi tilata myös rautatieasemalle tai lentokentälle vastaan. Tällöin kannattaa pyytää kuljettajaa varustautumaan nimikyltillä tai muulla tunnisteella.

Taksit voidaan jakaa virallisiin ja niin sanottuihin ”käsitakseihin", joita nimensä mukaan saa nostamalla käden kadun varressa ylös. Kuljettajat ovat tavallisia yksityisautoilijoita, joiden kanssa hinnasta neuvotellaan ennen matkaa. Käsitaksin käyttöä ei voi suositella kielitaidottomalle ja kaupunkia tuntemattomalle.

Taksilla matkustettaessa ulkomaalaisten on syytä käyttää vain virallisia takseja eikä lähteä tuntemattomiin kimppakyyteihin. Moskovan Šeremetjevon lentokentällä häärii avuliaita henkilöitä, jotka yrittävät saada matkailijoita ottamaan sellaisen taksin, joka laskuttaa huimia summia.

“Marshrutkat” eli reittitaksit

Marshrutkat ovat minibusseja, jotka ajavat tiettyjä reittejä. Kyytejä on saatavilla metroasemien ja linja-autopysäkkien lähettyvillä. Marshrutkoilla on usein sama numero kuin bussilla tai johdinautolla ja ne ajavat samaa reittiä. Marshrutkat ovat luotettavia ja edullisia.

Rahayksikkö

1 rupla (RUB) = 100 kopeekkaa

Setelit: 5, 10, 50, 100, 500, 1 000 ja 5 000 RUB
Kolikot: 1, 2, 5, 10 ja 25 RUB sekä 1, 5, 10 ja 50 kopeekkaa

Valuuttamääräykset

Valuutta: rupla (RUB)

Setelit: 5, 10, 50, 100, 200, 500, 1 000 ja 5 000 RUB
Kolikot: 1, 2, 5, 10 ja 25 RUB sekä 1, 5, 10 ja 50 kopeekkaa
Rahoista on kuvat ja luonnehdinnat verkossa osoitteessa

Paikallisen tai ulkomaisen valuutan tuonti tai vienti:
rajoituksetta, mutta 10 000 dollaria (USD) tai vastaavan määrän muuta valuuttaa ylittävistä käteisvaroista on tehtävä tulli-ilmoitus.

Malli tulliselvityslomakkeesta, jolle rahavarat merkitään, löytyy verkosta:

Rajanylityspaikat

Seuraavat raja-asemat ovat auki 24 t/vrk (ellei toisin ole merkitty). Maat aakkojärjestyksessä.
Venäjän tulli kehottaa ennen rajalle menemistä varmistamaan puhelimitse rajanylityspaikan aukiolon, sillä rajanylityspaikka saattaa olla tilapäisesti suljettu. Puhelinnumerot: (+7 499 449 7771 tai +7 499 449 7675.
Luettelo rajanylityspaikoista Venäjän rajaturvallisuusviraston sivuilla: https://www.mintrans.ru/storage/app/media/punkt_proguska_graniza_1302201...  (selitykset vain venäjäksi). Ensimmäiset 147 rajanylityspaikkaa ovat autoliikenteelle tarkoitettuja. Oikealle palstalle on merkitty aukioloajat, siis esim. Круглосуточно = ympäri vuorokauden tai Не функционирует = rajanylityspiste ei ole toiminnassa. Tiedot päivätty 02/2018.

Silkkitien matkustusoppaassa on myös tietoja rajanylityspaikoista: https://caravanistan.com/border-crossings/

Rajanylityspaikat Rajanylityspaikka Venäjällä Rajanylityspaikka kohdemaassa
Azerbaidan
Venäjän rajavartioston  verkkosivut: www.rosgranitsa.ru  Yarag-Kazmalyar  Samur
  Tagirkent-Kazmalyar Yalama
Georgia
  Adler Gantiadi
  Nizh Zaramag Ghurshevi (Mamisonin sola)
  Nizh Zaramag Zemo Roka (Rokin tunneli)
  Nizhniy Lars Stepandsminda (Kazbegin sola)
Kazakshstan
  Khyagt Altanbulag
  Solovyevsk Ereentsav
Norja
Raja-asema on avoinna turistiliikenteelle kaikkina päivinä Norjan aikaa klo 7.00–21.00. KPP Borisoglebsk Storskog (E105-tie)
Puola
  Mamonovo Gronowo
  Bagrationovsk Bezledy
  Gusev Goldap
  Värtsilä Niirala (Tohmajärvi)
  Svetogorsk Imatra
  Brusnitshnoje Nuijamaa
  Torfyanovka

Vaalimaa

Suomen ja Venäjän välillä on lisäksi seuraavat raja-asemat, jotka eivät ole auki kellon ympäri:
Raja-Jooseppi – Lotta (7.00–21.00)
Salla – Salla (7.00–21.00)
Kuusamo-Suonperä (8.00–20.00)
Vartius – Lyttä (7.00–21.00)

Ukraina
  Torfyanovka Senkivka
  Pogar Hremyach
  Troyebortnoye Bachivs'k
  Krupets Katerynivka
  Sudzha Yunakivka
  Grayvoron Velyka Pysarivka
  Shebekino Pletenivka
  Rovenki Tanyushivka
  Buhayovka Prosyane
  Voloshino Krasna Talivka (*)
  Donetsk Izvaryne (*)
  Gukovo Chervonopartyzans'k (*)
  Novoshakhtinsk Dolzhans'kyi (*)
  Kuybyshevo Marynivka (*)
  Matveev Kurgan Uspenka (*)
  Veselo Voznesenka Novoazovs'k (*)
    (*) = rajanylityspaikka suljettu toistaiseksi, tiedot helmikuulta 2018
Valko-Venäjä

Venäjän ja Valko-Venäjän välisen rajan ylityksessä on ulkomaalaisilla viime aikoina ollut ongelmia, eli Valko-Venäjän kautta ei pääse Venäjälle. Venäjän ilmoituksen mukaan Venäjän ja Valko-Venäjän välisen rajan maantie- ja rautatieliikenteen raja-asemat eivät ole kansainvälisessä käytössä, eivätkä ulkomaalaiset voi ylittää rajaa näiden asemien kautta. Lähde: UM:n matkustustiedote 26.11.2018
Matkailijoita neuvotaan ajamaan Venäjälle Latvian rajanylityspaikan Buratshki – Terehova kautta.

Buratshki – Terehova

Viro
  Ivangorod Narva
  Shumilino Luhamaa
  Konochennaja Koidula

Muutamat rajanylityspaikat saattavat olla väliaikaisesti kiinni turistiliikenteeltä.

• Raja-Jooseppi – Lotta (7.00–21.00)
  • Salla – Salla (7.00–21.00)
  • Kuusamo-Suonperä (8.00–20.00)
  • Vartius – Lyttä (7.00–21.00)

Suomen ja Venäjän rajalta on verkossa ajantasaista tietoa liikenteestä. Sivustolla häiriöt sekä liikennesää raja-alueella: www.rajaliikenne.fi.

Venäjän ja Valko-Venäjän sekä Kazakstanin rajoilla ei ole tullitarkastuksia toistensa kanssa muutoin kuin satunnaisia pistokokeita, koska maat ovat solmineet tullinunionin keskenään. Ei koske tulliliittoon kuulumattomia ulkomaalaisia.

Venäjän Euroopan puoleisten raja-asemien jonot internetissä: www.rusgate.fi/rajakamerat/

Kaliningradin ja Puolan rajalla odottavien ajoneuvojen määrät: www.granica.gov.pl/?v=en

Viron rajalla odottajien ajoneuvojen määrät, tiedot englanniksi: https://www.estonianborder.eu/yphis/borderQueueInfo.action

Latvian rajalla raskaan liikenteen jonot:

Turvallisuus

Ulkoministeriön matkustustiedotteessa kerrotaan seuraavaa:

Poikkeava turvallisuustaso:

Ingušetija, Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista
Dagestan, Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista
Kabardino-Balkarskaya Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista
Karachayevo-Cherkesskaya Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista
Stavropol'skiy kray: Vältä tarpeetonta matkustamista
Čečenskaja Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista
Severnaya Osetiya, Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista

Kaikkialla Venäjällä on terrorismin vaara, erityisesti suurissa kaupungeissa. Mahdollisia kohteita ovat ennen kaikkea julkinen liikenne, rautatie-, metro- ja lentoasemat, ostos- ja viihdekeskukset sekä joukkotapahtumat.

Turvallisuussyistä yöjunissa ei suositella yksin matkustamista. Jos matkustaa yksin, on paras varata koko vaunuosasto (2 vuodetta ensimmäisessä luokassa ja 4 toisessa luokassa) sekä lukita ovi.

Turistikohteissa liikkuu kerjääviä naisjoukkoja lapset mukanaan. Taskuvarkaat iskevät todennäköisimmin rautatieasemilla, metrossa, vilkkailla toreilla jne. Matkailijoiden kannattaa pitää mukanaan vain vähän käteistä rahaa sekä kopiota passista ja viisumista.

Tieliikenne on suuri riski. Venäjällä kuolee liikenteessä vuosittain 20 000 – 30 000 ihmistä, eli asukaslukuun suhteutettuna noin nelinkertainen määrä Suomeen verrattuna.

Viranomaiset saattavat esittää yllättäviäkin määräyksiä ja kieltoja ilman, että ulkomaalaisella matkailijalla on mahdollisuuksia saada järkeenkäypiä perusteita - tällaiseen toimintakulttuuriin läheisesti liittyvä lahjonta on edelleen yleistä. Transparency International -järjestön viimeisimmässä maailman korruptioindeksissä Venäjä sijoittui 135. sijalle kaikkiaan 180 tutkitun maan joukossa.

Poikkeava turvallisuustaso:

• Ingušetija, Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista
  • Dagestan, Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista
  • Kabardino–Balkarskaya Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista
  • Karachayevo–Cherkesskaya Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista
  • Stavropol'skiy kray: Vältä tarpeetonta matkustamista
  • Čečenskaja Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista
  • Severnaya Osetiya, Respublika: Vältä tarpeetonta matkustamista

Venäjällä on pinttynyt skinheadien uusnatsiliike. Tummaihoisia ulkomaalaisia vastaan on viime vuosina hyökkäilty Moskovassa ja Pietarissa. Myös muiden ulkomaalaisten kimppuun on käyty.
Taksilla matkustettaessa ulkomaalaisten on syytä käyttää vain virallisia takseja eikä lähteä tuntemattomiin kimppakyyteihin. Moskovan Šeremetjevon lentokentällä luuraa avuliaita henkilöitä, jotka yrittävät saada matkailijoita ottamaan sellaisen taksin, joka laskuttaa huimia summia tai jopa ryövää asiakkaan. Yksityistakseja ei tulisia ottaa, ellei kyseessä ole tuntemasi henkilö.

Tieliikenne on suuri riski. Venäjällä kuolee liikenteessä vuosittain 20 000–30 000 ihmistä, eli asukaslukuun suhteutettuna noin nelinkertainen määrä Suomeen verrattuna.
Viranomaiset saattavat esittää yllättäviäkin määräyksiä ja kieltoja ilman, että ulkomaalaisella matkailijalla on mahdollisuuksia saada järkeenkäypiä perusteita - tällaiseen toimintakulttuuriin läheisesti liittyvä lahjonta on edelleen varsin yleistä. Transparency International -järjestön viimeisimmässä maailman korruptioindeksissä Venäjä sijoittui  jaetulle 119. sijalle kaikkiaan 167 tutkitun maan joukossa.
Ulkoministeriö suosittelee ennen matkaa matkustusilmoituksen tekemistä ulkoministeriölle tai Suomen edustustoille. Tarkemmat ohjeet löytyvät osoitteesta http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=36581&contentlan=1&c...

Suomi–Venäjä-Seura

Keskustoimisto
Katuosoite: Haapaniemenkatu 7–9 B, 12. krs.
Postiosoite: PL 194, 00531 Helsinki
Avoinna ma–pe klo 8.30–16.15
Faksi: 09 693 8630
Sähköposti: svs@venajaseura.com
Verkkosivut: www.venajaseura.com

Autoliiton sisarjärjestö

Russian Automobile Society (RAS)
Leontjevskij pereulok 23
125009 Moscow
Russia
Puhelin: +7 495 229 7540
Faksi: +7 495 299 7540
Sähköposti: voa@voa.ru
Verkkosivut: www.voa.ru (vain venäjän kielellä)

Venäjällä on myös kolme muuta FIAan kuuluvaa autojärjestöä: RAF (Fédération Automobile Russe), ACAR (AvtoClub Assistance Rus) ja RFAST (Russian Federation Autosport and Tourism).

Suomen edustusto

Suomen Moskovan suurlähetystö

Kropotkinski pereulok 15-17

119034 Moskova

Suurlähetystön verkkosivut: www.finland.org.ru

Suurlähetystön keskus, arkisin 9.00-17.00, puhelin: (+ 7 495) 787 4174.

Suomen Pääkonsulaatti, Pietari

Preobrazhenskaja pl. 4

191028 St. Petersburg D-194

Puhelin: (+7 812) 331 7600

Petroskoin toimipiste
Ul. Gogolya 25
185035 Petroskoi

Murmanskin toimipiste
ul. Zavodskaya 2
193032 Murmansk

Kun edustusto on suljettuna, voit hätätapauksissa ottaa yhteyttä ulkoministeriön päivystykseen: puhelin +358 9 1605 5555.

Verkkolinkkejä

www.venajaseura.com
www.gai.ru (liikennesääntöjä ja -merkkejä, myös sakkotaulukko, vain venäjäksi)
www.inyourpocket.com/russia
www.rusgate.fi
www.konigsberg.ru/eng/kaliningrad/tourist-info

Liikkeiden aukioloajat

Pankit ovat auki ma–pe klo 17.00 asti ja muutamat pankit palvelevat myös lauantaisin. Kaupat ovat auki joka päivä, jotkut ruokakaupat ovat avoinna jopa pienissä kylissäkin 24 h/vrk. Tavaratalot, supermarketit ja vaatekaupat: ma–su klo 9.00–22.00.

Puhelut

Suomi–Venäjä
+7 + aluenumero (Moskovan suuntanumero on alueesta riippuen 495, 498 tai 499  ja Pietarin 812.)

Soitettaessa Venäjällä venäläiseen gsm-numeroon matkapuhelimella, valitaan eteen joko +7 ja haluttu numero, tai 8 ja haluttu numero - ilman plussaa. Esimerkiksi: +7 916 123 4567 tai 8 916 123 4567. Suomalaisen matkapuhelinliittymän käyttäminen Venäjällä on erittäin kallista, joten on suositeltavaa hankkia paikallinen liittymä.

Venäjä–Suomi
Uusi suljettu järjestelmä: 00 + 358 + aluenro ilman 0:a.
Vanha analoginen järjestelmä: 8 + valintaäänen jälkeen valitaan 10 + 358 + aluenro ilman 0:aa.

Matkapuhelin

Käyttö ajon aikana sallittu vain handsfree-laitteilla. 3G-verkkoyhteys toimii Moskovassa, Pietarissa ja muissa suuremmissa kaupungeissa. Matkapuhelimella puhuminen on kallista.

Mittajärjestelmä

Käytössä on metrijärjestelmä.

Sähkön verkkojännite ja pistokemalli

Jännite: 220 volttia vaihtovirta, taajuus 50 hertsiä
Pistokemalli: 2 pyöreää pinniä

Palvelumaksut

Juomarahan antaminen on harvinaista muualla paitsi suurissa kaupungeissa ja turistikohteissa. Ravintoloissa palvelumaksua ei lisätä laskuun. Asiakas voi antaa 10 %:a laskun summasta, jos palvelu on ollut hyvää.
Takseissa matkan hinta sovitaan yleensä ennen liikkeellelähtöä eivätkä kuljettajat odota saavansa ylimääräistä.

Aika

Aikaero Suomeen vaihtelee, koska maassa on 11 aikavyöhykettä eikä kesäaika ole käytössä.
Aika on UTC+3-vyöhykkeellä (= Moskovan aika) talvella yhden tunnin enemmän kuin Suomessa  ja kesällä aika on sama kuin Suomessa.
Muut vyöhykkeet ovat talvella 0–10 tuntia enemmän kuin Suomen aika, kesällä aikaeroa Suomeen on -1–9 tuntia.

Muuta huomattavaa

Ulkoministeriöllä on neljä erilaista matkailutiedotetta Venäjästä: 1) Pietaria, 2) Petroskoita sekä Karjalan tasavaltaa, 3) Murmanskia ja 4) Moskovaa koskeva tiedote. Tiedotteisiin kannattaa tutustua ennen matkaa. Ulkoministeriö suosittelee ennen matkaa matkustusilmoituksen tekemistä ulkoministeriölle tai Suomen edustustoille. Tarkemmat ohjeet löytyvät täältä.

Venäjä on viimeisimmän (2015) Transparency Internationalin tekemän, maailman korruptioastetta vertailevan tutkimuksen mukaan sijaluvulla 119. Tutkittuja maita oli yhteensä 168.

Vuonna 2012 Venäjällä kuoli liikenteessä 28 000 ihmistä eli asukaslukuun suhteutettuna noin nelinkertainen määrä Suomeen verrattuna.

Rokotusasiat kannattaa hoitaa kuntoon ennen Venäjälle matkustamista. Muun muassa Pietarin vesijohtovesi ei ole juomakelpoista, ja siellä suositellaan pullotetun veden käyttöä jopa hampaiden pesuun.

Autoilusanastoa

Suomi Valko-Venäjä
Bensiini бензин - benzin
Diesel диэелъ - dizel