Ruotsi | Autoliitto

Malmö 280 400
  Uppsala 140 400

Tiepalvelu

Puhelin: 020 912 912 (Assistancekåren) ilmainen numero ruotsalaisesta lankapuhelimesta tai +46 8 627 5757 ulkomaisesta lanka- tai matkapuhelimesta. Apu on maksullista.
Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- tai Premium-jäseneksi.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja ja/tai mittavia aineellisia vahinkoja, poliisille pitää tehdä ilmoitus. Onnettomuuspaikalta ei saa poistua ennen poliisin tuloa eikä ajoneuvoja saa siirtää.

Jos onnettomuudesta aiheutuu vain vähäisiä aineellisia vahinkoja, pitää osallisten henkilöiden vaihtaa henkilötietoja ja muita tarpeellisia tietoja keskenään. Kuljettajien pitää täyttää, allekirjoittaa ja jättää itselleen kopio kansainvälisestä vahinkoilmoituslomakkeesta. Jos joku osapuoli poistuu paikalta antamatta tietojaan, hänelle voidaan langettaa sakko tai jopa vankeusrangaistus.

Liikenneonnettomuudet villieläinten kanssa

Onnettomuudet, joissa on osallisena isompi villieläin, tulee ilmoittaa poliisille hätänumeroon 112 välittömästi. Ilmoitus on tehtävä, vaikka eläin ei olisi loukkaantunut. Onnettomuuspaikka tulee merkitä esimerkiksi heijastavalla nauhalla tai muulla selkeästi maastosta erottuvalla merkitsemiskeinolla, jotta poliisi löytäisi tapahtumapaikalle. Kun poliisille on tehty ilmoitus onnettomuudesta, paikalta saa poistua. Jos onnettomuuden osapuolena on pieni eläin, kuten mäyrä, jänis tai kettu, ei onnettomuutta välttämättä tarvitse ilmoittaa poliisille.

Vakuutusmuodollisuudet

Jos onnettomuuden osapuolena on vihreän kortin järjestelmään kuuluva ulkomailla rekisteröity ajoneuvo, on suositeltavaa ilmoittaa onnettomuudesta Ruotsin vihreän kortin toimistolle.
Yhteystiedot:
Trafikförsäkringsföreningen (TFF)
(Swedish Motor Insurers)

Maantieteellinen kuvaus

Ruotsilla on 3 218 km rantaviivaa Itämerellä ja Pohjanlahdella. Maan länsiosassa on Norjaa ja Ruotsia erottava Skandien vuoristo. Ruotsin suurin pituus pohjois-etelä-suunnassa on 1 572 km ja suurin leveys länsi–itä-suunnassa on 499 km. Maarajaa on Suomen kanssa 614 km ja Norjan kanssa 1 619 km.
Maan matalin kohta on Kristianstadin lähellä oleva Hammarjärvi (2,41 m merenpinnan alapuolella). Maan korkein huippu on Kebnekaise (2 111 m).
Noin 15 % Ruotsista sijaitsee pohjoisen napapiirin pohjoispuolella. Etelä-Ruotsi on maatalousvaltaista ja maan pohjoisosa enimmäkseen metsää. Koko maan pinta-alasta noin 65 % on metsien peitossa. Gotlanti ja Öölanti ovat maan suurimmat saaret. Vänern ja Vättern ovat suurimmat järvet. Vänern on Euroopan kolmanneksi suurin järvi. Ruotsin pisin silta yhdistää Manner-Ruotsin ja Öölannin saaren (6 072 m). Maan korkein silta on Högakusten-silta Angermanlandissa. Silta on 180 metriä Angermanjoen yläpuolella ja muistuttaa Kalifornian Golden Gate ‑siltaa.

Tiestö

Yleisiä valtion ylläpitämiä teitä: 141 300 km (sisältäen kunnalliset kadut ja tiet)
Yksityisiä valtion tukemia teitä: 75 100 km

Lisäksi paljon pieniä yksityisteitä, jotka yleensä ovat kaikkien käytettävissä.
Moottoriteitä: 2 145 km
Losseja: 40

Viitoitus on samankaltainen kuin Suomessa, paitsi yksityistien opasteessa on aina esimerkiksi kylän nimi.

Enskild väg = yksityistie

Teiden kunto

Eurooppatiet, kansalliset valtatiet ja maakunnista toiseen johtavat tiet ovat hyvässä kunnossa. Suurin osa näistä teistä on päällystettyjä. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan Ruotsin tiet olivat 20. parhaat koko maailmassa vertailtujen 141 maan joukossa (Suomen sija 23).  Ruotsin autojärjestö M Sverige kartoittaa vuosittain teiden kuntoa. Raportteihin voi tutustua verkossa.

Keväällä voidaan kelirikon aikaan sulkea joitain teitä tai antaa teille painorajoituksia. Talven jäljeltä teillä voi olla routavaurioita. Tiet aurataan ja pidetään auki myös talvella, jolleivat sääolot ole aivan poikkeukselliset.

Valuuttamääräykset

Valuutta: kruunu (SEK)

Maassa on meneillään seteleiden ja kolikoiden uudistaminen. Vuosina 2015-17 on otettu käyttöön uudet 20, 50, 100, 500 ja 1 000 kruunun setelit sekä upouusi 200 kruunun seteli. Vanhentuneet setelit voi vaihtaa vain Riksbankissa 100 kruunun vaihtomaksua vastaan. Vuonna 2016 on otettu käyttöön uudet 1, 2 ja 5 kruunun kolikot. Vanhoja kolikoita ei vaihdeta uusiin.

Ulkomaisen/paikallisen valuutan tuonti ja vienti: rajoituksetta EU-maista tuleville ja EU-maihin lähteville. EU:n ulkopuolelta tulevien ja EU:n ulkopuolelle lähtevien on tehtävä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä tai matkasekkejä.

Rajanylityspaikat

Rajatarkastukset

Schengenin sopimuksen – ja jo sitä ennen tehdyn Pohjoismaisen passivapaussopimuksen - perusteella Suomen, Tanskan ja Norjan rajoilla ei ole rajatarkastuksia (eli matkustusasiakirjojen tarkastuksia). Rajavalvonta on Ruotsissa rajapoliisin (gränspolisen) vastuulla. Rajatarkastukset voidaan kuitenkin ottaa tilapäisesti käyttöön, jos esimerkiksi turvallisuustilanne niitä edellyttää. Mahdollisten terrorismiuhkien vuoksi Ruotsi on ilmoittanut tekevänsä satunnaisia rajatarkastuksia. Rajatarkastusten voimassaolon ja poikkeukset voi tarkastaa EU:n sivuilta.

Suomen rajalla olevat tärkeimmät rajanylityspaikat ovat Haparanda – Tornio, Övertorneå – Ylitornio, Pajala – Kolari ja Karesuando – Karesuvanto.

Tullitarkastukset

Tanska ja Suomi Ahvenanmaata lukuun ottamatta kuuluvat myös EU:n tulliunioniin, joten tullitarkastuksiakaan ei näiden maiden välillä ole. Norja ei kuulu EU:n tulliunioniin, joten periaatteessa tulli- eli matkatavaratarkastuksia voidaan tehdä Norjan rajalla.

Sataman ja lentoasemien tullipisteet ovat avoinna laivojen ja lentokoneiden saapumisaikaan.

Norjan maarajalla on alle 10 tulliselvityspaikkaa, jotka sijaitsevat pääteillä. Aukioloajat vaihtelevat, mutta toimipaikat ovat yleensä auki vain ma-pe normaaliin toimistoaikaan. Jos matkailijoilla ei ole tullattavia tavaroita, he saavat ylittää rajan myös muulloin kuin tullin aukioloaikoina.

Maarajojen tulliselvityspaikat on tarkoitettu lähinnä raskaalle liikenteelle.

Jos maahantulija on yksityishenkilö, voi hän käyttää verkossa olevia ilmoituslomakkeita, joilla hän voi ilmoittaa tuovansa Ruotsiin:

• lemmikkieläimen tai hevosen (verkossa)
  • käteistä rahaa yli 10 000 euron arvosta (verkossa)

Kun yksityishenkilö on tehnyt verkon kautta tuonti-ilmoituksen, hän voi Ruotsiin tullessaan käyttää tullin vihreää kaistaa, eli ei tarvitse käyttää punaista kaistaa. Tulli puolestaan voi halutessaan ottaa vihreää kaistaa käyttävän satunnaiseen tarkastukseen sekä kontrolloida, onko esim. eläimestä tai isosta rahasummasta tehty tuo tuonti-ilmoitus.

Jos tuonti-ilmoitusta ei ole tehty verkon kautta etukäteen, on käytettävä tullin punaista kaistaa.

Ruotsin matkailutoimisto

VisitSweden –toimistolla on kansainvälistä matkailuneuvontaa. Puhelin Suomessa on +358 9 4780 2900 ja Ruotsissa oltaessa: +46 63 391 0334.

Sähköposti: finland@visitsweden.com
Verkkosivut: www.visitsweden.com

Autoliiton sisarjärjestö

Motormännens Riksförbund (M)
Fridhemsgatan 32
SE-11240 Stockholm
Puhelin: +46 8 690 3800
Faksi: +46 8 690 3824
Sähköposti: service@motormannen.se
Verkkosivut: www.motormannen.se

Suomen edustusto

Finlands Ambassad
Gärdesgatan 9-11
Puhelin: +46 8 676 6700
Päivystysnumero Suomessa virka-ajan ulkopuolella + 358 9 1605 5555
Sähköposti: sanomat.tuk@formin.fi
Verkkosivut: www.finland.se

Verkkolinkkejä

www.visitsweden.com
www.camping.se
www.svenskaturistforeningen.se (mm. lähes 400 hostellia eri puolilla Ruotsia)
www.trafikverket.se (Tielaitoksen sivut, mm. liikenneinfo)
www.transportstyrelsen.se (ruuhkamaksut, liikennemerkit ja -sääntöjä)

Liikkeiden aukioloajat

Pankit ovat ma–pe auki 9.30–15.00. Maaseudulla ja pienissä kaupungeissa pankkeja on suljettu. Monet pankit eivät käsittele käteisrahaa lainkaan. Matkailijoiden pitää käyttää rahanvaihtotoimistoja ja pankkiautomaatteja.

Ruotsissa ei ole enää postitoimistoja, vaan postipalveluita hoitavat kaupat tai huoltoasemat. Kauppojen aukiolo on vapautettu, joten monet monet supermarketit ja tavaratalot ovat auki joka päivä klo 21.00 tai 22.00 asti.

Puhelut

Suomi–Ruotsi
00/990/999/994 + 46 + aluenro ilman 0:aa

Ruotsi–Suomi
00 358 + aluenro ilman 0:aa

Aika

Kellonaika on 1 tunnin vähemmän kuin Suomessa.

Palvelumaksut

Hotellit: Palvelumaksut sisältyvät laskuun. Tapana ei ole antaa juomarahaa siivoojille, portieereille tai hissien hoitajille. Jos palveluhenkilökunta on tehnyt jotain tavanomaista paremmin tai nähnyt suurta vaivaa, voi antaa 50 kruunua.

Ruotsissa matkustajat kantavat yleensä laukkunsa itse huoneeseen. Jos kuitenkin asiakaspalvelija kantaa laukut, voi antaa palvelusta 10–15 kruunua per laukku.

Ravintolat ja baarit: Palvelumaksut sisältyvät laskuun. Juomarahaa ei edellytetä paitsi käteisellä maksettaessa voi asiakas pyöristää summaa hieman ylöspäin (koska kolikkoja ei haluta käsitellä).

Jos palvelu on ollut erittäin korkeatasoista, voi antaa 5–10 %:a ylimääräistä.

Taksit: Palvelumaksu sisältyy taksimatkan hintaan. Käteisellä maksettaessa summaa voi pyöristää sen verran, ettei tarvitse käsitellä kolikoita.

Turvallisuus

Yleensä matkat sujuvat ongelmitta. Katurikollisuus on eurooppalaista keskitasoa.

Auton ovet on syytä lukita, vaikka poistuu vain pieneksi hetkeksi. Käsilaukkuja ja mobiililaitteita ei saa jättää valvomatta minnekään, erityisesti hotellien aulat ja muut julkiset tilat sekä lentokentät ovat vaaravyöhykkeitä.

Taskuvarkaita on liikkeellä etupäässä kesäisin ja enimmäkseen suurissa kaupungeissa. Varkaat iskevät todennäköisimmin busseissa tai muissa julkisissa liikennevälineissä. Halutuimmat artikkelit varkaille ovat passit ja käteinen raha.

Maanteiden levähdysalueilla, erityisesti E6-tien varrella, matkailuajoneuvoissa yöpyneisiin turisteihin kohdistuneet ryöstöt ovat vähentyneet poliisin ja levähdysalueiden ylläpitäjien tehotoimilla. Vuonna 2016 tilastoitiin 120 ryöstöä, vuonna 2017 vain 9. Lähde: https://www.expressen.se/gt/paret-sov-i-husbilen-da-slog-tjuven-till/

Autoilusanastoa

Suomi Ruotsi
Bensiini Bensin
Diesel Diesel
Lyijytön Blyfri
Jarrut Bromsar
Jarruneste Bromsvätska
Kytkin Koppling
Tarkistaa Kontrollera
Jäähdytysneste Kylarvätska
Asentaja Mekaniker
Öljy Olja
Tyhjä akku Tom ackomulator
Rengasrikko Punktering
Sulake Propp
Kaasupoljin Gaspedal
Virta Ström
Huoltoasema Bensinstation
Vaihto Byte
Vesi Vatten
Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? Var kan jag tömma husbilens septitank?

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi
  • Autoliiton suosittelemia käyntikohteita

• Liikennesääntöjä ja rangaistuksia