Ruotsi | Autoliitto

Malmö 280 400
  Uppsala 140 400

Tiepalvelu

Jos ei ole kyseessä hätätilanne, voi soittaa numeroon 11414. Numero yhdistyy automaattisesti lähimmälle poliisiasemalle.

020 912 912 (Assistancekåren) ilmainen numero ruotsalaisesta lankapuhelimesta
tai +46 8 627 5757 ulkomaisesta lanka- tai matkapuhelimesta. Apu on maksullista.
Autoliiton Plus-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

Liikenneonnettomuudet villieläinten kanssa

Onnettomuudet, joissa on osallisena hirvi, peura, poro, saksanhirvi, villisika, metsäkauris, mufloni, karhu, ahma, susi, saukko tai ilves, tulee ilmoittaa poliisille hätänumeroon 112 välittömästi. Ilmoitus on tehtävä, vaikka eläin ei olisi loukkaantunut. Onnettomuuspaikka tulee merkitä esimerkiksi heijastavalla nauhalla tai muulla selkeästi maastosta erottuvalla merkitsemiskeinolla, jotta poliisi löytäisi tapahtumapaikalle. Kun poliisille on tehty ilmoitus onnettomuudesta, paikalta saa poistua. Jos onnettomuuden osapuolena on pieni eläin, kuten mäyrä, jänis tai kettu, ei onnettomuutta välttämättä tarvitse ilmoittaa poliisille.

Maantieteellinen kuvaus

Ruotsilla on 3 218 km rantaviivaa Itämerellä ja Pohjanlahdella. Maan länsiosassa on Norjaa ja Ruotsia erottava Skandien vuoristo. Ruotsin suurin pituus pohjois-etelä-suunnassa on 1 572 km ja suurin leveys länsi–itä-suunnassa on 499 km. Maarajaa on Suomen kanssa 614 km ja Norjan kanssa 1 619 km.
Maan matalin kohta on Kristianstadin lähellä oleva Hammarjärvi (2,41 m merenpinnan alapuolella). Maan korkein huippu on Kebnekaise (2 111 m).
Noin 15 % Ruotsista sijaitsee pohjoisen napapiirin pohjoispuolella. Etelä-Ruotsi on maatalousvaltaista ja maan pohjoisosa enimmäkseen metsää. Koko maan pinta-alasta noin 65 % on metsien peitossa. Gotlanti ja Öölanti ovat maan suurimmat saaret. Vänern ja Vättern ovat suurimmat järvet. Vänern on Euroopan kolmanneksi suurin järvi. Ruotsin pisin silta yhdistää Manner-Ruotsin ja Öölannin saaren (6 072 m). Maan korkein silta on Högakusten-silta Angermanlandissa. Silta on 180 metriä Angermanjoen yläpuolella ja muistuttaa Kalifornian Golden Gate ‑siltaa.

Tiestö

Yleisiä valtion ylläpitämiä teitä: 140 000 km (sisältäen kunnalliset kadut ja tiet)
Yksityisiä valtion tukemia teitä: 74 000 km

Lisäksi paljon pieniä yksityisteitä, jotka yleensä ovat kaikkien käytettävissä.
Moottoriteitä: 2 145 km
Losseja: 39

Viitoitus on samankaltainen kuin Suomessa, paitsi yksityistien opasteessa on aina esimerkiksi kylän nimi.

Enskild väg = yksityistie

Teiden kunto

Eurooppatiet, kansalliset valtatiet ja maakunnista toiseen johtavat tiet ovat hyvässä kunnossa. Suurin osa näistä teistä on päällystettyjä. Maailman talousfoorumin vuoden 2017 raportin mukaan Ruotsin tiet ovat 18. parhaat koko maailmassa vertailtujen 137 maan joukossa (Suomen sija 21).  Ruotsin autojärjestö Motormännen kartoittaa vuosittain teiden kuntoa. Raportteihin voi tutustua verkossa: https://www.motormannen.se/resa-med-bil/bila-i-sverige/vaegkvaliteten-i-sverige/inspekterade-vaegar-2017/

Keväällä voidaan kelirikon aikaan sulkea joitain teitä tai antaa teille painorajoituksia. Talven jäljeltä teillä voi olla routavaurioita. Tiet aurataan ja pidetään auki myös talvella, jolleivat sääolot ole aivan poikkeukselliset.

Valuuttamääräykset

Valuutta: kruunu (SEK)

Maassa on meneillään seteleiden ja kolikoiden uudistaminen. Vuosina 2015-17 on otettu käyttöön uudet 20, 50, 100, 500 ja 1 000 kruunun setelit sekä upouusi 200 kruunun seteli. Vanhentuneet setelit voi vaihtaa vain Riksbankissa 100 kruunun vaihtomaksua vastaan. Vuonna 2016 on otettu käyttöön uudet 1, 2 ja 5 kruunun kolikot. Vanhoja kolikoita ei vaihdeta uusiin.

Ulkomaisen/paikallisen valuutan tuonti ja vienti: rajoituksetta EU-maista tuleville ja EU-maihin lähteville. EU:n ulkopuolelta tulevien ja EU:n ulkopuolelle lähtevien on tehtävä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä tai matkasekkejä.

Rajanylityspaikat

Schengenin sopimuksen – ja jo sitä ennen tehdyn Pohjoismaisen passivapaussopimuksen – perusteella Suomen, Tanskan ja Norjan rajoilla ei ole rajatarkastuksia (eli matkustusasiakirjojen tarkastuksia). Rajatarkastukset voidaan kuitenkin ottaa käyttöön, jos esimerkiksi turvallisuustilanne niitä edellyttää.

Turvallisuustilanteen ja mahdollisten uhkien vuoksi Ruotsi on tehnyt rajatarkastuksia. Rajatarkastusten voimassaolon ja poikkeukset voi tarkastaa EU:n sivuilta https://ec.europa.eu/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/schengen/reintroduction-border-control_en

Tanska ja Suomi Ahvenanmaata lukuun ottamatta kuuluvat myös EU:n tulliunioniin, joten tullitarkastuksiakaan ei näiden maiden välillä ole. Norja ei kuulu EU:n tulliunioniin, joten periaatteessa tulli- eli matkatavaratarkastuksia voidaan tehdä Norjan rajalla.

Sataman ja lentoasemien tullipisteet ovat avoinna laivojen ja lentokoneiden saapumisaikaan.

Norjan maarajalla on tieliikenteessä noin 20 rajanylityspaikkaa, jotka sijaitsevat pääteillä ja ovat yleensä avoinna ma–pe klo 08.30–16.00 tai 17.00. Jos matkailijoilla ei ole tullattavia tavaroita, he saavat ylittää rajan myös muulloin kuin tullin aukioloaikoina.

Suomen rajalla olevat tärkeimmät rajanylityspaikat ovat Haparanda – Tornio, Övertorneå – Ylitornio, Pajala – Kolari ja Karesuando – Karesuvanto.

Ruotsin matkailutoimisto

VisitSweden –toimistolla on kansainvälistä matkailuneuvontaa. Puhelin Suomessa on +358 9 4780 2900 ja Ruotsissa oltaessa: +46 63 391 0334.

Sähköposti: finland@visitsweden.com
Verkkosivut: www.visitsweden.com

Autoliiton sisarjärjestö

Motormännens Riksförbund (M)
Fridhemsgatan 32
SE-11240 Stockholm
Puhelin: +46 8 690 3800
Faksi: +46 8 690 3824
Sähköposti: service@motormannen.se
Verkkosivut: www.motormannen.se

Suomen edustusto

Finlands Ambassad
Gärdesgatan 9-11
Puhelin: +46 8 676 6700
Päivystysnumero Suomessa virka-ajan ulkopuolella + 358 9 1605 5555
Sähköposti: sanomat.tuk@formin.fi
Verkkosivut: www.finland.se

Verkkolinkkejä

www.visitsweden.com
www.camping.se
www.svenskaturistforeningen.se (mm. lähes 400 hostellia eri puolilla Ruotsia)
www.trafikverket.se (Tielaitoksen sivut, mm. liikenneinfo)
www.transportstyrelsen.se (ruuhkamaksut, liikennemerkit ja -sääntöjä)

Liikkeiden aukioloajat

Pankit ovat ma–pe auki 9.30–15.00. Maaseudulla ja pienissä kaupungeissa pankkeja on suljettu. Monet pankit eivät käsittele käteisrahaa lainkaan. Matkailijoiden pitää käyttää rahanvaihtotoimistoja ja pankkiautomaatteja.

Ruotsissa ei ole enää postitoimistoja, vaan postipalveluita hoitavat kaupat tai huoltoasemat. Kauppojen aukiolo on vapautettu, joten monet monet supermarketit ja tavaratalot ovat auki joka päivä klo 21.00 tai 22.00 asti.

Puhelut

Suomi–Ruotsi
00/990/999/994 + 46 + aluenro ilman 0:aa

Ruotsi–Suomi
00 358 + aluenro ilman 0:aa

Aika

Kellonaika on 1 tunnin vähemmän kuin Suomessa.

Turvallisuus

Yleensä matkat sujuvat ongelmitta. Katurikollisuus on eurooppalaista keskitasoa.

Auton ovet on syytä lukita, vaikka poistuu vain pieneksi hetkeksi. Käsilaukkuja ja mobiililaitteita ei saa jättää valvomatta minnekään, erityisesti hotellien aulat ja muut julkiset tilat sekä lentokentät ovat vaaravyöhykkeitä.

Taskuvarkaita on liikkeellä etupäässä kesäisin ja enimmäkseen suurissa kaupungeissa. Varkaat iskevät todennäköisimmin busseissa tai muissa julkisissa liikennevälineissä. Halutuimmat artikkelit varkaille ovat passit ja käteinen raha.

Maanteiden levähdysalueilla, erityisesti E6-tien varrella, matkailuajoneuvoissa yöpyneisiin turisteihin kohdistuneet ryöstöt ovat vähentyneet poliisin ja levähdysalueiden ylläpitäjien tehotoimilla. Vuonna 2016 tilastoitiin 120 ryöstöä, vuonna 2017 vain 9. Lähde: https://www.expressen.se/gt/paret-sov-i-husbilen-da-slog-tjuven-till/

Autoilusanastoa

Suomi Ruotsi
Bensiini Bensin
Diesel Diesel
Lyijytön Blyfri
Jarrut Bromsar
Jarruneste Bromsvätska
Kytkin Koppling
Tarkistaa Kontrollera
Jäähdytysneste Kylarvätska
Asentaja Mekaniker
Öljy Olja
Tyhjä akku Tom ackomulator
Rengasrikko Punktering
Sulake Propp
Kaasupoljin Gaspedal
Virta Ström
Huoltoasema Bensinstation
Vaihto Byte
Vesi Vatten
Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? Var kan jag tömma husbilens septitank?

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi
  • Autolauttayhteydet

• Autoliiton suosittelemia käyntikohteita