Iso-Britannia

Automatkailijan Iso-Britannia

Iso-Britanniaa ympäröi Atlantin valtameri, jonka osat ovat Pohjanmeri, Irlanninmeri ja Englannin kanaali. Iso-Britannian erottaa Manner-Euroopasta Doverin kohdalla kapeimmillaan 35 km:n levyinen Englannin kanaali. Yhdistyneen kuningaskunnan saarien määräksi arvioidaan yli tuhat. Irlannin tasavallan kanssa on 360 km maarajaa. Rantaviivaa on 12.429 km. Rannikko on vaihtelevaa koostuen pitkistä hiekkarannoista ja jyrkistä kallioseinämistä. Pisimmät joet ovat Thames Englannissa, Tay Skotlannissa, Bann Pohjois-Irlannissa ja Tywi Walesissa. Englannin rannikolla ovat Scillynsaaret ja Wightsaari. Erityisasemassa ovat kruunun alaiset erityisalueet, kanaalin saaret Jersey Guernsey, Alderney, Sark ja Herm. Saarilla on oma itsehallinto, mutta puolustuksen ja ulkopolitiikan osalta ne ovat osa Yhdistyneitä kuningaskuntia.

Iso-Britanniaa kuvataan usein isoksi vihreäksi puistoksi. Etelässä ja idässä on melko alavaa maastoa, jolle ovat tyypillisiä hedelmälliset pellot ja loivat kukkulat. Pohjoisessa ja lännessä on vuoria, nummia ja jyrkempiä rinteitä. Englannin selkärangaksi kutsutaan Penniinien vuoria. Skotlannissa on Grampianin vuoret ja Walesissa ”mustat vuoret”, Black Mountains. Walesin korkein huippu on Snowdown (1.085 m). Skotlannissa pinnanmuodot vaihtelevat. Etelässä ovat Alamaat ja pohjoisessa sekä lännessä Ylämaat. Skotlannin korkein huippu on Ben Nevis (1.343 m). Sisämaahan ulottuu monia vuonoja (firth) ja niiden suuntaisena kulkee syviä järviä (loch). Kuuluisin järvistä lienee Loch Ness (syvyyttä yli 200 m), suurin järvi on Loch Lomond. Skotlannin rannikolla on useita saaria ja saariryhmiä, joista huomattavimmat ovat Hebridit, Orkneysaaret ja Shetlandinsaaret.

Yleistietoa Iso-Britanniasta

Pinta-ala 242 521 km²
Asukasluku 66 milj.
Väestöntiheys 302 as./km²
Valtakieli englanti (tunnustettuja alueellisia kieliä ovat iiri, ulsterin skotin kieli, Skotlannin gaeli eli skotti, skotin kieli ja wales/kymri)
Hallitusmuoto kuningaskunta
Pääkaupunki Lontoo 8,8 milj. as.
Muita kaupunkeja Birmingham 2,2 milj. as. Manchester 2,2 milj. as. Leeds 1,4 milj. as.

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: +44 800 887766 / AA (soitto ilmainen brittiläisistä lankapuhelimista, avustaminen maksullista). Maassa on myös muita palveluntarjoajia.

Moottoriteiden varsille on asennettu oransseja hätäpuhelimia yhden kilometrin välein. Lähimmän puhelimen löytää 100 metrin välein pystytettyjen nuolitolppien avulla.  Hätäpuhelimista on suora yhteys poliisille, joka puolestaan lähettää paikalle asiaankuuluvaa apua, joko tiepalvelun, ambulanssin tai palokunnan.
Brittiläisellä vuokra-autolla ajaville: tiepalvelua pitää pyytää autovuokraamolta.

Jos ajoneuvo jää tielle konerikon tai onnettomuuden vuoksi, pitää se heti siirtää pois ajoradalta, mikäli mahdollista.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Yleinen hätänumero 999 tai 112

Moottorin matkavinkit Iso-Britanniaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Autoliitto matkakohde Iso-Britannia
  • Mikäli onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, tai ajoneuvo, eläin, yksityinen tai julkinen omaisuus vahingoittuvat, pitää kuljettajan pysähtyä ja pysyä tapahtumapaikalla sekä antaa omat henkilö- ja osoitetietonsa ja ajoneuvonsa rekisteritunnus niitä kysyville.

Jos kuljettaja ei jostain syystä ilmoita henkilötietojaan paikan päällä, hänen pitää tehdä ilmoitus poliisiasemalle niin pian kuin mahdollista, mutta joka tapauksessa 24 tunnin kuluessa.

Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja eikä kuljettaja pysty heti esittämään todistusta vakuutuksestaan, pitää hänen esittää vakuutustodistus poliisille 7 päivän kuluessa.

• Vahingonkorvausvaatimuksia voi yleensä esittää viimeistään 3 vuoden kuluttua onnettomuudesta, mutta eri vakuutusyhtiöillä voi olla erilaiset aikarajat.

• Ravintoloissa tarjoilijat eivät yleensä odota saavansa ylimääräistä palvelulisää. Työnantajien pitää maksaa vähintään kansallisesti sovittu minimipalkka. Lisäksi työnantajilla on kielto korottaa työntekijöiden palkkoja asiakkailta saaduilla palvelulisillä. Vaikka tippaaminen ei ole välttämätöntä, on tipin saaja ilahtunut ja kiittää kohteliaasti saamastaan tipistä. Yleinen tapa on pyöristää laskua ylöspäin. Jos laskun summa on £47.39 ja maksaa 50 punnan setelillä, voi sanoa: ”Keep the change”.

Taksit: Taksamittarilla varustetuissa takseissa (Hackney carriages) voi pyöristää lähimpään tasasummaan. Etukäteen varattavissa yksityistakseissa (minicabs) pitää matkan hinta sopia etukäteen ja antaa 10 % juomarahaa.
    Hotelleissa laukun kantamisesta voi antaa £2. Kampaamoissa on tapana antaa noin 10 %.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Tieverkoston pituus: 398 312 km, joista

• moottoriteitä: 3 701 km
    • pääteitä sisältäen moottoritiet: 51 177 km
    • alemman tason teitä: 347 135 km

Tiestö luokitellaan seuraavasti:

• moottoritiet, joiden viitoituksena on M-kirjan ja numero, esim. M40
    • päätiet, joiden viitoituksena on A-kirjain ja numero, esim. A329
    • yhdystiet, joiden viitoituksena on B-kirjain ja numero, esim. B1438.
    • numeroimattomat (classified unnumbered) tiet ja luokittelemattomat (unclassified) tiet

Teiden kunto

Pääteihin ja niiden kunnostamiseen on investoitu, mutta samalla alemman luokan tiet ovat jääneet huonommalle hoidolle. Vuoden 2019 raportin mukaan noin 18 % paikallisteistä on huonossa kunnossa.

Isle of Wightin ja Koillis-Englannin tiet ovat maan parhaat. Huonoimmat tiet ovat Yorkshiren ja Humberin alueella (York), toiseksi huonoimmat East Midlandsin alueella (Derby). Kolmanneksi heikoimmassa kunnossa tiet ovat Lounais-Englannissa (Bath ja North East Somerset sekä Devon).

Kaikkein onnettomuusalttein tie on Cat and Fiddle road (A537), joka kulkee Peak District National Parkissa Cheshiren ja Derbyshiren välillä. Tiellä on tiukkoja mutkia ja mäkiä sekä kivimuuri tien reunassa. Lähde: www.sterling-insurance.co.uk  (Britain’s worst roads)

• Iso-Britannia ei ole ollut EU:n jäsenvaltio 1.1.2021 alkaen. EU-ero tarkoittaa uusia määräyksiä kuluttajille, erityisesti matkailussa.

Raja- ja tullitarkastukset

Rajatarkastukset Isossa-Britanniassa olivat jo ennen Brexitiäkin, sillä maa ei kuulunut Schengenin sopimukseen. Sen sijaan nyt voimassa ovat uutena määräyksenä myös tullitarkastukset. Kannattaa tarkastaa esimerkiksi elintarvikkeita koskevat määräykset GOV.UK-sivustolta.

Henkilötodistus vai passi

Henkilötodistus kelpaa matkustusasiakirjana 30.9.2021 asti, sen jälkeen Isoon-Britanniaan matkustavilla pitää olla passi. Passin pitää olla voimassa vähintään 6 kuukautta. Alaikäisille matkustajille voi olla poikkeusmääräyksiä.

Ajokortti

Suomalainen ajokortti kelpaa tilapäisen oleskelun aikana, kansainvälistä ajokorttia ei vaadita.

Vihreä kortti

Ajoneuvon liikennevakuutuksen todistava vihreä kortti on suositeltava.

Sairaanhoito

EU:n sairaanhoitokortti ei ole voimassa. On syytä hankkia matkavakuutus.

Matkapuhelimen roaming-sopimukset

EU:n verkkovierailusopimukset eivät ole enää voimassa, mutta ainakin useat saksalaiset operaattorit ovat ilmoittaneet, että he pitävät entiset ehdot voimassa toistaiseksi. On paras tarkastaa omalta puhelinoperaattorilta, millaiset ehdot pätevät nyt Isossa-Britanniassa, jottei tulisi jälkikäteen kalliita yllätyksiä. Roaming-puheluiden ja datakäytön hinnat riippuvat viime kädessä kotioperaattorin ja Britannian operaattoreiden välisistä kaupallisista sopimuksista.

Lemmikin maahantulomääräykset

EU:n lemmikkieläinpassi on edelleen voimassa Isossa-Britanniassa. Saksassa neuvotaan, että omaan eläinlääkäriin pitää ottaa yhteyttä noin 4 kuukautta ennen suunniteltua maahantuloa Isoon-Britanniaan, jotta ehdittäisiin hoitaa kaikki muodollisuudet.

Auton osto Englannista

Jos harkitsee omatoimista auton ostoa ja tuontia Isosta-Britanniasta, on syytä ottaa huomioon, että sopimusehdoissa, takuissa ja rekisteröintimenettelyissä voi olla muutoksia. Sopimusehdoissa noudatetaan brittiläistä oikeutta. Sekä uuden että käytetyn ajoneuvon tuonti Isosta-Britanniasta on tullilain alainen toimenpide. Erikseen on tapauskohtaisesti tarkastettava, onko tuonti tullivapaata vai pitääkö maksaa tullia.

Hintataso

Brexitin vuoksi Ison-Britannian punnan arvo on laskenut noin 15 %. Tästä syystä hinnat kaupoissa tai ravintoloissa jne. ovat euromatkailijoille tällä hetkellä halvempia. Takuuta halvoista hinnoista ei ole, sillä ainakin hotellien majoitushintojen oletetaan nousevan koronapandemian jälkeen.