Iso-Britannia | Autoliitto

Pinta-ala 242 521 km²
Asukasluku 66 milj.
Väestöntiheys 302 as./km²
Valtakieli englanti (tunnustettuja alueellisia kieliä ovat iiri, ulsterin skotin kieli, Skotlannin gaeli eli skotti, skotin kieli ja wales/kymri)
Hallitusmuoto kuningaskunta
Pääkaupunki Lontoo 8,8 milj. as.
Muita kaupunkeja Birmingham 2,2 milj. as.
  Manchester 2,2 milj. as.
  Leeds 1,4 milj. as.

Tiepalvelu

Puhelin: +44 800 887766 / AA (soitto ilmainen brittiläisistä lankapuhelimista, avustaminen maksullista). Maassa on myös muita palveluntarjoajia.

Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- tai Premium-jäseneksi.

Moottoriteiden varsille on asennettu oransseja hätäpuhelimia yhden kilometrin välein. Lähimmän puhelimen löytää 100 metrin välein pystytettyjen nuolitolppien avulla.  Hätäpuhelimista on suora yhteys poliisille, joka puolestaan lähettää paikalle asiaankuuluvaa apua, joko tiepalvelun, ambulanssin tai palokunnan.
Brittiläisellä vuokra-autolla ajaville: tiepalvelua pitää pyytää autovuokraamolta.

Jos ajoneuvo jää tielle konerikon tai onnettomuuden vuoksi, pitää se heti siirtää pois ajoradalta mikäli mahdollista.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Mikäli onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, tai ajoneuvo, eläin, yksityinen tai julkinen omaisuus vahingoittuvat, pitää kuljettajan pysähtyä ja pysyä tapahtumapaikalla sekä antaa omat henkilö- ja osoitetietonsa ja ajoneuvonsa rekisteritunnus niitä kysyville.

Jos kuljettaja ei jostain syystä ilmoita henkilötietojaan paikan päällä, hänen pitää tehdä ilmoitus poliisiasemalle niin pian kuin mahdollista, mutta joka tapauksessa 24 tunnin kuluessa.

Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja eikä kuljettaja pysty heti esittämään todistusta vakuutuksestaan, pitää hänen esittää vakuutustodistus poliisille 7 päivän kuluessa.

Vakuutusmuodollisuudet

Onnettomuustapauksessa pitää mahdollisimman pian ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön.

Vahingonkorvausvaatimuksia voi yleensä esittää viimeistään 3 vuoden kuluttua onnettomuudesta, mutta eri vakuutusyhtiöillä voi olla erilaiset aikarajat.

Maantieteellinen kuvaus

Iso-Britanniaa ympäröi Atlantin valtameri, jonka osat ovat Pohjanmeri, Irlanninmeri ja Englannin kanaali. Iso-Britannian erottaa Manner-Euroopasta Doverin kohdalla kapeimmillaan 35 km:n levyinen Englannin kanaali.

Yhdistyneen kuningaskunnan saarien määräksi arvioidaan yli tuhat. Irlannin tasavallan kanssa on 360 km maarajaa. Rantaviivaa on 12.429 km. Rannikko on vaihtelevaa koostuen pitkistä hiekkarannoista ja jyrkistä kallioseinämistä.

Pisimmät joet ovat Thames Englannissa, Tay Skotlannissa, Bann Pohjois-Irlannissa ja Tywi Walesissa. Englannin rannikolla ovat Scillynsaaret ja Wightsaari.

Erityisasemassa ovat kruunun alaiset erityisalueet, kanaalin saaret Jersey Guernsey, Alderney, Sark ja Herm. Saarilla on oma itsehallinto, mutta puolustuksen ja ulkopolitiikan osalta ne ovat osa Yhdistyneitä kuningaskuntia.

Iso-Britanniaa kuvataan usein isoksi vihreäksi puistoksi. Etelässä ja idässä on melko alavaa maastoa, jolle ovat tyypillisiä hedelmälliset pellot ja loivat kukkulat. Pohjoisessa ja lännessä on vuoria, nummia ja jyrkempiä rinteitä. Englannin selkärangaksi kutsutaan Penniinien vuoria. Skotlannissa on Grampianin vuoret ja Walesissa ”mustat vuoret”, Black Mountains. Walesin korkein huippu on Snowdown (1.085 m).

Skotlannissa pinnanmuodot vaihtelevat. Etelässä ovat Alamaat ja pohjoisessa sekä lännessä Ylämaat. Skotlannin korkein huippu on Ben Nevis (1.343 m). Sisämaahan ulottuu monia vuonoja (firth) ja niiden suuntaisena kulkee syviä järviä (loch). Kuuluisin järvistä lienee Loch Ness (syvyyttä yli 200 m), suurin järvi on Loch Lomond. Skotlannin rannikolla on useita saaria ja saariryhmiä, joista huomattavimmat ovat Hebridit, Orkneysaaret ja Shetlandinsaaret.

Tiestö

Tieverkoston pituus: 398 312 km, joista

• moottoriteitä 3 701 km
  • pääteitä sisältäen moottoritiet 51 177 km
  • alemman tason teitä 347 135 km

Tiestö luokitellaan seuraavasti:

• moottoritiet, joiden viitoituksena on M-kirjan ja numero, esim. M40
  • päätiet, joiden viitoituksena on A-kirjain ja numero, esim. A329
  • yhdystiet, joiden viitoituksena on B-kirjain ja numero, esim. B1438.
  • numeroimattomat (classified unnumbered) tiet ja luokittelemattomat (unclassified) tiet

Teiden kunto

Pääteihin ja niiden kunnostamiseen on investoitu, mutta samalla alemman luokan tiet ovat jääneet huonommalle hoidolle. Vuoden 2019 raportin mukaan noin 18 % paikallisteistä on huonossa kunnossa.
Lähde.

Isle of Wightin ja Koillis-Englannin tiet ovat maan parhaat. Huonoimmat tiet ovat Yorkshiren ja Humberin alueella (York), toiseksi huonoimmat East Midlandsin alueella (Derby). Kolmanneksi heikoimmassa kunnossa tiet ovat Lounais-Englannissa (Bath ja North East Somerset sekä Devon).
Lisätietoa.

Kaikkein onnettomuusalttein tie on Cat and Fiddle road (A537), joka kulkee Peak District National Parkissa Cheshiren ja Derbyshiren välillä. Tiellä on tiukkoja mutkia ja mäkiä sekä kivimuuri tien reunassa. Lähde.

Julkinen liikenne kaupungeissa

Kaikissa kaupungeissa on säännöllisesti liikennöivä bussiverkosto. Lontoossa, Newcastlessa ja Glasgow’ssa on maanalainen. Lontoon bussiverkostossa on yli 8 000 bussia ja yli 700 linjaa, maanalainen kattaa 11 linjaa ja 270 asemaa (yhteensä 402 km). Lisäksi Lontoossa on paikallisjunia, joita operoivat useat eri yhtiöt.  Edinburghissa on 14 km pituinen raitiovaunulinja lentokentälle.

Lontoossa lippujen hinnat vaihtelevat vyöhykkeiden (1-9) sekä kellonajan mukaan. Maanalaiseen, busseihin ja moniin lähijuniin kelpaavalla Oyster-kortilla matkat ovat edullisempia kuin käteisellä maksettaessa. Busseissa ei voi enää maksaa käteisellä vaan täytyy käyttää joko Oyster-korttia tai Travelcardia. Travelcard on yhden päivän ajaksi paperinen lippu, mutta Oyster-korttiin sidottu, jos Tavelcard otetaan viikoksi, kuukaudeksi tai muuksi ajaksi. Oyster-korttia voi käyttää myös matkapuhelinsovelluksena (Tfl Oyster app). Matkapuhelimen Citymapper London app -sovellus näyttää julkisen liikenteen aikataulut, reitit liikennevälineen vaihtoineen, liikennehäiriöt, hinnat ja taksimaksut. Citymapper toimii myös Birminghamissa ja Manchesterissä.

Koko Iso-Britannian bussiverkoston kattava sovellus on UK Bus Checker, jonka avulla löytää aikataulut ja ajoreitit sekä myös tiedon siitä, milloin seuraava bussi lähtee. Sovelluksessa on kaikkien 300 000 linja-autopysäkin tiedot koko maasta ja lisäksi online-tiedot noin 40 kaupungista.

Rahayksikkö

1 punta (GBP) = 100 pennya

Valuuttamääräykset

Valuutta: punta (GBP). Pohjois-Irlannissa ja Skotlannissa painetaan omia puntia, jotka eivät välttämättä kelpaa muualla Iso-Britanniassa (Lähde: ADAC).

Ulkomaisen valuutan tuonti ja vienti: rajoituksetta EU-maista tuleville ja EU-maihin lähteville.

Paikallisen valuutan tuonti ja vienti: EU:n ulkopuolelta tulevien ja EU:n ulkopuolelle lähtevien on tehtävä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä tai matkasekkejä.

Rajanylityspaikat

Rajatarkastukset:

Kaikkien matkailijoiden täytyy kulkea passintarkastuksen ja maahanmuuttoviranomaisten kautta sekä maahan tultaessa että maasta poistuttaessa.
EU-/ETA-maiden kansalaisilta voidaan vaatia henkilötodistuksen esittämistä, kun he matkustavat Irlannin tasavallasta Iso-Britanniaan. Henkilötodistusta ei vaadita, jos EU-/ETA-maan kansalainen saapuu Irlantiin Pohjois-Irlannista. Iso-Britannian ja Irlannin kansalaisten välillä on sopimus, jonka mukaan he voivat vapaasti liikkua toistensa maissa (Common Travel Area) ilman rajatarkastuksia.

Tullitarkastukset:

Tulli päivystää sekä lentoasemilla että laivasatamissa silloin, kun on liikennettä (myös sunnuntaisin ja juhlapyhinä).

Britannialla on vain yksi maaraja, joka sijaitsee Pohjois-Irlannin ja Irlannin tasavallan välillä.
EU ja Britannia ovat sopineet Britannian EU-ero-sopimuksessa, että Irlannin ja Pohjois-Irlannin välille ei muodosteta tiukkaa tullirajaa, vaan tulliraja kulkee Pohjois-Irlannin ja Britannian välisessä Irlanninmeressä.

Matkustettaessa Iso-Britanniasta Pohjois-Irlantiin matkustajan pitää selvittää tavarat tullissa, mikäli hänellä ei ole asuinpaikkaa Iso-Britanniassa, tai tulijalla on Iso-Britanniasta ilman liikevaihtoveroa ostettuja alkoholi- ja tupakkatuomisia yli Pohjois-Irlannin salliman kiintiön tai mikäli tulija tuo Pohjois-Irlantiin tavaroita yli 390 GBP arvosta eikä tavaroista ole maksettu Britannian ALV:a.
Sen sijaan, jos matkustaa Pohjois-Irlannista Iso-Britanniaan, millekään tavaroille ei tarvitse tehdä tulliselvitystä.

Iso-Britannian matkailutoimisto

VisitBritain (Brittiska Statens Turistbyrån) lähin toimisto sijaitsee Tukholmassa, osoite on Klara Norra Kyrkogata 29.
Verkkosivut: www.visitbritain.com

Autoliiton sisarjärjestö

Automobile Association Ltd (AA)
Fanum House
Basing View
Basingstoke
Hampshire RG21 4EA
UK
Puhelin: +44 8705 448 866
Faksi: +44 1256 493 117
Sähköposti: customer.services@theAA.com
Verkkosivut: www.theaa.com

Lisäksi maassa on seuraavat sisarjärjestöt: RAC, Caravan Club sekä Camping and Caravanning Club.

Suomen edustusto

Suomen suurlähetystö
Embassy of Finland

38 Chesham Place
London SW1X 8HW ,United Kingdom
Puhelin: +44 20 7838 6200
Verkkosivut: www.finemb.org.uk

Hätätapauksissa virka-ajan ulkopuolella päivystys on ulkoasiainministeriön numerossa puh. +358-9-160 5 5555

Verkkolinkkejä

www.visitbritain.com
www.visitscotland.com
www.visitwales.co.uk
www.discovernorthernireland.com
www.visitengland.com
www.english-heritage.org.uk
www.nationalparks.gov.uk

Liikkeiden aukioloajat

Jotkut pankit ovat Englannissa ja Walesissa avoinna myös lauantai aamupäivisin, sen sijaan Skotlannissa pankit ovat kiinni lauantaisin.

Supermarketit ovat auki myös sunnuntaisin. Lontoossa jotkut museot ovat auki klo 20:30 / 22:00 asti.

Puhelut

Suomi-Iso-Britannia
00/990/999/994 + 44 + aluenumero ilman 0:a

Iso-Britannia-Suomi
00 + 358 + aluenumero ilman 0:a

Matkapuhelimen roaming-sopimukset

EU:n verkkovierailusopimukset eivät ole enää voimassa, mutta ainakin useat saksalaiset operaattorit ovat ilmoittaneet, että he pitävät entiset ehdot voimassa toistaiseksi. On paras tarkastaa omalta puhelinoperaattorilta, millaiset ehdot pätevät nyt Iso-Britanniassa, jottei tulisi jälkikäteen kalliita yllätyksiä. Roaming-puheluiden ja datakäytön hinnat riippuvat viime kädessä kotioperaattorin ja Britannian operaattoreiden välisistä kaupallisista sopimuksista.

Aika

Kellonaika on 2 tuntia vähemmän kuin Suomessa.

Mittajärjestelmä

Vaikka vuonna 2000 on periaatteessa siirrytty metrijärjestelmään, käytetään brittiläisiä mittoja vielä paljon esimerkiksi liikennemerkeissä.

Mittayksiköt: 1 maili = 1 609 metriä, 1 jaardi = 0,91 metriä ja 1 jalka = 0,30 cm.

Sähkön verkkojännite ja pistokemalli

Englanti, Wales ja Skotlanti: 240 volttia vaihtovirta, 50 hertsiä
Pohjois-Irlanti: 230 volttia vaihtovirta, 50 hertsiä
Belfast: 220 volttia vaihtovirta, 50 hertsiä
Pistokemalli: 3 kulmikasta pinniä

Palvelumaksut

Ravintoloissa tarjoilijat eivät yleensä odota saavansa ylimääräistä palvelulisää. Työnantajien pitää maksaa vähintään kansallisesti sovittu minimipalkka. Lisäksi työnantajilla on kielto korottaa työntekijöiden palkkoja asiakkailta saaduilla palvelulisillä. Vaikka tippaaminen ei ole välttämätöntä, on tipin saaja ilahtunut ja kiittää kohteliaasti saamastaan tipistä. Yleinen tapa on pyöristää laskua ylöspäin. Jos laskun summa on £47.39 ja maksaa 50 punnan setelillä, voi sanoa: ”Keep the change”.

Taksit: Taksamittarilla varustetuissa takseissa (Hackney carriages) voi pyöristää lähimpään tasasummaan. Etukäteen varattavissa yksityistakseissa (minicabs) pitää matkan hinta sopia etukäteen ja antaa 10 % juomarahaa.

Hotelleissa laukun kantamisesta voi antaa £2. Kampaamoissa on tapana antaa noin 10 %.

Rokotukset ja turvavinkit

Iso-Britanniaan ei ole erityisiä rokotusvaatimuksia. Eurooppalainen sairaanhoitokortti on syytä ottaa mukaan. Sen lisäksi kaikenkattava matkavakuutus on tarpeen, sillä Kela korvaa vain välittömän sairaanhoidon toisissa EU-maissa, ei esimerkiksi kotiutuskuluja.

Turvallisuus

Taskuvarkaita pitää varoa suurissa kaupungeissa ja vilkkaissa matkailukohteissa, erityisesti julkisissa liikennevälineissä, baareissa ja pubeissa.

Kansainvälisen terrorismin uhkataso on säilynyt vakavana. Pohjois-Irlannin tilanteesta saa ajankohtaisen katsauksen Belfastin poliisilta, puh. +44 2890 650 222.

Tärkeimmistä asiapapereista, kuten passista, luottokorteista ja lentolipuista, on hyvä ottaa kopiot ja säilyttää erillään alkuperäisistä tai skannattuna sähköisesti saatavana. Mikäli passi katoaa tai varastetaan, siitä tulee tehdä ilmoitus paikalliselle poliisille.

Autoilusanastoa

Suomi Englanti
Bensiini Petrol
Diesel Diesel
Lyijytön Unleaded
Jarrut Brakes
Jarruneste Brake fluid
Kytkin Clutch
Tarkistaa Check
Jäähdytysneste Antifreeze
Asentaja Mechanic
Öljy Oil
Tyhjä akku Flat battery
Rengasrikko Puncture
Sulake Fuse
Kaasupoljin Accelerator pedal
Virta Power
Huoltoasema Filling station
Vaihto Change
Vesi Water
Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? Where can I empy my chemical toilet?

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi
  • Autoliiton suosittelemia käyntikohteita

• Liikennesääntöjä ja rangaistuksia