Vinkkejä käytetyn auton ostoon

  • Selvitä historiatiedot Traficomin palvelusta.
  • Perehdy auton asiakirjoihin ja huoltokirjan merkintöihin.
  • Tarkasta auton luona myynti-ilmoituksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys.
  • Tutki auton yleisilme ulkoa ja sisältä.
  • Tee perustarkastukset öljylle, nesteille ja valoille.
  • Tutki, onko havaittavia öljyvuotoja.
  • Tarkasta mahdollisuuksien mukaan kaikkien sähkölaitteiden ja järjestelmien moitteeton toiminta.
  • Tarkasta molempien rengassarjojen kunto sekä selvitä kyseisen rengaskoon osalta renkaiden uusimiskustannukset.
  • Tee riittävän pitkä koeajo.
  • Säädä ajoasento huolellisesti.
  • Sulje radio ja kuuntele autosta lähteviä ääniä.
  • Varmistaaksesi valojen tehokkuus, pyydä auto yön yli koeajoon.
  • Varmista, onko autossa havaittavissa viitteitä kolarikorjauksesta.
  • Varmimman tuomion auton kunnosta saa viemällä sen puolueettomaan kuntotarkastukseen.
  • Selvitä mahdollisen rahoituksen todelliset kustannukset.
  • Älä tuijota vanhan auton hyvityshintaa vaan maksettavaksi jäävää välirahaa.
  • Dokumentoikaa kauppa huolellisesti
  • Ostajan tulee saada voimassa oleva rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa tai varmenne.
  • Lisäksi tulee laatia luovutus- ja kauppakirja molemmille kaupan osapuolille.
  • Huolehdi, että ostamassasi autossa on haluamasi vakuutusturva voimassa heti ostohetkestä alkaen.
  • Tee ilmoitus omistajanvaihdoksesta seitsemän vuorokauden sisällä auton luovutushetkestä.

Ennen autokaupoille lähtöä on määriteltävä raamit hankinnalle: käytettävissä on tietty budjetti, jota ei voi ylittää. Lisäksi on mietittävä omaa autonkäyttötarvetta: Tuleeko auto kauppakassiksi kaupunkiajoon, ajetaanko sillä pääasiassa matka-ajoa maantiellä vai onko ykkösprioriteettina tavarankuljetusominaisuudet? Myös auton käyttövoimaa, korimallia ja ovien määrää kannattaa harkita tarkoin. Omaan käyttöön sopimatonta autoa ei kannata ostaa.

Mahdollisimman uusi ja vähän ajettu auto, joka omalla budjetilla on saatavissa, on hyvä lähtökohta: Uudempi auto on pääsääntöisesti vanhaa, vastaavankokoista, turvallisempi ja vähän ajettu auto taas paljon ajettua toimintavarmempi.

Autojen turvatekniikka kehittyy koko ajan. Myös käytettyjen autojen markkinoilla on paljon hyviä vaihtoehtoja, joista tätä edistyksellistä turvatekniikkaa löytyy. Jo hyvin pienelläkin budjetilla autoa hankittaessa löytää vaihtoehtoja, joissa on useita turvatyynyjä, lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä. Niitä ilman ei enää nykypäivänä autoa kannata ostaa. Lisäksi on tärkeää varmistaa, että autossa on hyvät valot, ajovalojen pesurit, vakionopeudensäädin, ilmastointi, sähkösäätöiset sivupeilit sekä esilämmitysjärjestelmä, jolla saadaan lämmitettyä sekä moottori että sisätilat. Budjetin salliessa varustelistalle kannattaa priorisoida myös automaattinen hätäjarrutus ja kaista-avustin.

Tärkeää on huomata, että myynti-ilmoituksissa olevat hinnat ovat nimenomaan hintapyyntöjä. Yleensä hinnoissa on ilmaa, jonka osaava ostaja pystyy kyllä puristamaan pois.

Tutustu historiaan

Traficomin nettisivuilta on nykyään helposti selvitettävissä käytetyn auton historiatietoja. Osa tiedoista tarjotaan veloituksetta – osasta joutuu maksamaan muutamia euroja.

Tarkista ainakin nämä:

  • Onko auto ollut poistettuna rekisteristä? (mahdollisesti lunastettu kolariauto)
  • Onko ajoneuvo liikennekäytössä?
  • Onko sen ajoneuvovero maksettu?
  • Onko ajoneuvo katsastettu?
  • Onko ajoneuvon myyjä sen rekisteriin merkitty omistaja? Osta vain rekisteriin merkityltä omistajalta (tarkasta myyjän henkilöllisyys).
  • Onko ajoneuvolla autoveroon liittyviä käyttöaikarajoituksia?

Traficomin tarjoama palvelu toimii näppärästi. Maksu hoidetaan verkkopankkitunnuksilla ja tiedot saa tallennettua tietokoneelle PDF:nä sekä halutessaan myös tulostettua paperille.  Dokumentista näkyy muun muassa auton ”Poistohistoria”, mikäli se on poistettu rekisteristä vaurioituneena. ”Tunnushistoria” kohdasta löytyy kyseisen ajoneuvon aikaisemmat rekisteritunnukset ja niiden voimassaolon alku- ja loppupäivämäärä. Mikäli autoon on myönnetty siirtotarrat, myös se näkyy tunnushistoriassa.

Lisäksi on syytä perehtyä auton huoltokirjamerkintöihin. Mikäli autossa on sähköinen huoltokirja, pyydä auton nykyistä omistajaa (myyjää) tilaamaan ja esittämään auton luotettava huoltohistoria. Mikäli huoltohistoriassa on puutteita tai se ei muuten vaikuta luotettavalta, kannattaa kyseinen autoyksilö unohtaa.

Pyydä myyjää myös pesemään auto niin, että se on puhdas, kun olet menossa sitä katsomaan. Mahdollinen kura- tai pölypeite naamioi alleen herkästi isojakin naarmuja ja orastavaa ruostetta.

Tutki huolellisesti

Autoa ei kannata ostaa pelkkien kuvien perusteella. Usealla autoliikkeellä on toki palveluita, joissa auto toimitetaan kotiin. Vaikka toimitushetkellä ostajalla vielä olisikin mahdollisuus perääntyä, on kynnys tähän monella varsin korkealla. Siksi kannattaakin mennä itse myyjän luo. Moni autonostaja on joutunut pettymään mennessään katsomaan myyjän mukaan ”virheetöntä” autoa. Virheetöntä käytettyä autoa ei olekaan. Jos myyjä näin väittää, hän valehtelee. Pienikin käyttö jättää jälkensä.

Kun sitten on kiinnostavan auton luona, on syytä varmistaa myynti-ilmoituksessa kerrottujen tietojen paikkansapitävyys. Esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä ja luistonestojärjestelmä sekoitetaan usein toisiinsa, jolloin myynti-ilmoituksessa voidaan väittää autossa olevan ajonvakautusjärjestelmä, vaikka siinä oikeasti olisikin vain vetoluistonestojärjestelmä.

Myös auton yleistä ilmettä on syytä tarkastella paikan päällä. Peilaile autoa eri kulmista varmistuaksesi siitä, ettei auton kyljissä ole naarmuja, ovenlyömiä tai muita kolhuja. Tutki erityisen tarkasti myös konepellin etureuna, tuulilasi ja puskurien kulmat. Vertaile myös vasemman ja oikeanpuoleisia valoumpioita toisiinsa sekä edessä että takana. Mattaantuneen umpion uusiminen tulee monesti yllättävän kalliiksi. Jos toinen umpio on kuluneempi kuin toinen, saattaa autoa olla kolarikorjattu.

Vastaava syyni on syytä tehdä myös auton sisäosiin. Katsele, ovatko verhoilut ehjät ja puhtaat. Kiinnitä huomiota myös kattoverhoiluun.

Älä unohda katsoa konepellin alle. Tee tyypilliset, helpot tarkastukset eli varmista moottoriöljyn, jäähdytinnesteen ja jarrunesteen määrät. Mikäli moottoriöljyn määrä on alarajassa tai sen alle, voi jokainen autonostaja vetää asiasta hyväksi katsomansa johtopäätökset edellisen omistajan huolellisuudesta. Samalla kannattaa tarkastaa myös valojen toiminta. Yksittäisen polttimon voi aina vaihtaa, mutta jos joka toinen valo on pimeänä, kertoo sekin jotain auton menneisyydestä.

Öljyvuotoihin tulisi kiinnittää huomiota. Niiden havaitseminen on kuitenkin kotikonstein varsin haasteellista nykyautoissa, joissa moottorit on paketoitu muovin sisälle sekä päältä että alta. Mikäli auton moottori on juuri pesty, on mahdollisten vuotojen havaitseminen entistä vaikeampaa.

Jos autolla on tarkoitus vetää perävaunua, on selvitettävä sen suurimmat sallitut perävaunumassat.

Autokaupoille kannattaakin ottaa mukaan joku, joka oikeasti tietää autoista. Mikäli tuttavapiirissä ei ole sopivaa asiantuntijaa, kannattaa käytetty auto viedä katsastukseen tai puolueettomaan kuntotarkastukseen, esimerkiksi katsastuskonttorille tai autopalvelukeskukseen.

Koeajoksi ei riitä korttelin kierto

Sitten alkaakin olla koeajon aika. Tarkasta aina ensimmäiseksi, että autossa on polttoainetta. Usein vaihtoautojen tankit ovat niin tyhjiä, että auto liikkuu eteenpäin lähinnä polttoaineen höyryillä. Pyydä autoliikettä tankkaamaan auto tai mikäli he eivät tähän suostu, käy itse hakemassa polttoainetta sen verran, että saat tehtyä riittävän pitkän koeajon.

Usein varsinkin autoliikkeissä, on vaihtoautoon sisälle pakattu auton toinen rengaskerta. Pyydä myyjää poistamaan se kyydistä ennen koeajolle lähtöä. Näin renkaat eivät heilu, kolise ja rämise auton tavaratilassa, jolloin pystyt kuulemaan mahdolliset alustan osien väljyyksistä tms. kielivät kolahdukset ja muut ylimääräiset äänet. Samalla pystyt tarkastamaan verhoiluiden kunnon renkaiden alta.

Muista toki tarkastaa myös sen rengaskerran kunto, joka ei ole auton alla. Usein myyjä tuputtaa näytille vain yhtä rengasta, mutta olennaista on pyytää näytille kaikki neljä rengasta. Samoin on syytä tarkastaa, että auton alla olevat renkaat ovat kaikki samanmerkkisiä ja tasaisesti sekä suurin piirtein yhtä paljon kuluneita. Renkaiden kunto on tärkeää selvittää, koska varsinkin tuumakooltaan hiukan suurempien renkaiden hankintatarve nostaa auton hintaa yllättävän paljon. Jos autoon pitää heti hankkia molemmat rengaskerrat, saatetaan puhua tiettyjen rengaskokojen kohdalla jopa 1500-2000 euron lisähinnasta.

Säädä ajoasento huolellisesti ennen koeajolle lähtöä. Näin varmistat, että penkin ja ratin säätövarat riittävät. Sama varmistus on syytä tehdä myös muiden autoa käyttävien perheenjäsenten osalta.

Koeajolle lähdettäessä tai sen aikana on syytä tarkastaa auton kaikkien sähkölaitteiden ja järjestelmien toiminta. Esimerkiksi ABS-jarrujen toiminnan pystyy tarkastamaan tekemällä hätäjarrutuksen riittävän suurella, sora-, lumi- tai jääpintaisella pysäköintialueella.

Koeajoon olisi hyvä sisällyttää ajamista vaihtelevilla taajama- ja maantienopeuksilla. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota auton ominaisuuksiin ja käyttömukavuuteen siinä ympäristössä, jossa eniten ajaa.

Koeajon aikana on syytä pitää radio kiinni ja keskittyä kuuntelemaan erilaisia nitinöitä ja kolinoita. Moni automyyjä laittaa radion päälle tuodessaan auton liikkeen pääovelle. Musiikin tarkoituksena lienee useimmiten luoda hyvää tunnelmaa ja ensivaikutelmaa asiakkaalle. On kuitenkin syytä pitää mielessä, että tietyissä tilanteissa musiikin tarkoituksena voi olla peittää ääniä. Koeajon aikana kannattaa ajella tietoisesti jokainen rengas muutaman kerran pienen kuopan yli kohtuullisella nopeudella. Mikäli tämä toimenpide aiheuttaa asiaankuulumattomia ääniä, on äänenlähde selvitettävä tarkemmin. Isolla pysäköintialueella kannattaa myös pyöriä tiukkoja ympyröitä molempiin suuntiin. Jos tällöin kuuluu paukahduksia tai nakutusta, on yleensä orastava vika olemassa.

Jos ajaa paljon pimeällä, on auton valojen tehokkuus päästävä toteamaan. Tämä onnistuu parhaiten koeajamalla autoa myös pimeällä. Tällöin on fiilisteltävä erikseen sekä lähi- että kaukovalojen kantamia.

Teetätä puolueeton kuntotarkastus

Varmimman tuomion auton kunnosta saa viemällä sen puolueettomaan kuntotarkastukseen. Moni autoliike on tehnyt autolleen niin sanotun vaihtoautotarkastuksen. Kannattaa kuitenkin mieluummin luottaa puolueettoman tahon tekemään kuntotarkastukseen kuin ”Ei se huono voi olla, kun myyjäkin kehuu” –ajatteluun. Kuntotarkastuksen kustannuksia voi yrittää jakaa myyjän kanssa.

Vaihtoautotakuu tuo turvaa ostajalle. Takuuehtoihin on kuitenkin syytä tutustua huolellisesti. Saattaa olla, että takuu kattaa vain moottorin ja voimansiirron – ei oheislaitteita niiden ympärillä.

Tutustu huolellisesti auton asiakirjoihin

Vaikka myyjä on velvollinen kertomaan, jos vakuutusyhtiö on aiemmin lunastanut kaupan kohteena olevan ajoneuvon, on ostajankin oltava hereillä. Ostajan on syytä tutustua auton rekisteröintitodistuksen tekniseen osaan, jos autossa sellainen on. Mikäli kohdassa ”Erikoisehdot ja huomautukset” on maininta vaihdettujen osien määrästä, on hälytyskellojen syytä soida. Toki, tällainen maininta saattaa tulla myös muista kuin kolarikorjauksen aiheuttamista osien vaihdoista – esimerkiksi alustasarjan tai tuning-valojen asennuksesta.

Toinen hyvä vihje on, jos rekisteröintitodistuksen teknisestä osasta löytyy maininta edellisestä rekisteritunnuksesta. Mikäli autolla on Suomessa ollut aiempi rekisteritunnus, saattaa kyseessä hyvinkin olla vakuutusyhtiön lunastama, ns. ”kaksikilpinen” auto. Jos taas aiempana rekisteritunnuksena on mainittu ulkomainen rekisteritunnus, on kyseessä useimmiten käytettynä maahantuotu auto, jolla ei välttämättä olekaan kolarihistoriaa.

Mikäli vakuutusyhtiön lunastamaan autoon on kolarikorjauksen jälkeen haettu alkuperäinen rekisteritunnus, ei mainintaa aiemmasta rekisteritunnuksesta tule rekisteröintitodistukseen. Vastaavasti on mahdollista, että auto on lunastettu esimerkiksi palovaurion vuoksi. Tällöin rekisteröintitodistukseen ei välttämättä jää näkyviin edes mainintaa vaihdettujen osien määrästä, jos korjauksesta on selvitty esimerkiksi vain palaneen johtosarjan vaihdolla.

Käytetyn auton ostaminen vaatii erityistä huolellisuutta. Myyjä ei valitettavasti aina kerro koko totuutta auton historiasta vaan ostajan on selvitettävä se itse.

Pieni kolari, jonka vauriot on korjattu asiantuntevassa korjaamossa, ei sinällään ole este auton ostolle. Jos auto sen sijaan on kolaroitu niin pahasti, että vakuutusyhtiö on lunastanut sen, kannattaa ostamista harkita useampaan kertaan. Tällaisen auton tunnistaminen edellyttää huolellista perehtymistä auton rekisteri- ja historiatietoihin.

Huolimaton kolarikorjaus näkyy

On myös mahdollista, että auto on kolaroitu suhteellisen pahasti, mutta vakuutusyhtiö ei ole sitä kuitenkaan lunastanut. Tämän vuoksi myös itse auto on syytä tutkia tarkasti paperien ja historiatietojen lisäksi.

Kiinnitä huoltokirjan avulla huomiota auton kilometrikertymään. Jos autolla on jonain ajanjaksona ajettu poikkeuksellisen vähän, kielii se yleensä pitkästä seisonta-ajasta. Syy pitkälle seisonta-ajalle pitää ehdottomasti selvittää ennen ostopäätöksen tekoa.

Katso auton kylkiä erilaisissa valaistuksissa ja eri suunnista. Jos jokin osa kyljestä heijastaa valoa eri tavalla tai maalauksessa näkyy appelsiinin kuoren kaltaista röpelöpintaa, on autoa todennäköisesti kolarikorjattu.

Kiinnitä huomiota myös eri komponenttien istuvuuteen ja niiden välisiin saumoihin sekä kohdistuksiin. Jos vastaavien osien välissä olevat raot ovat erisuuruisia eri puolilla autoa tai jokin ovi tai luukku irvistää, saattaa kyseessä olla huolimattomasti tehty kolarikorjaus.

Testaa, että kaikki ikkunat, ovet ja luukut aukeavat sekä sulkeutuvat suunnitellulla tavalla.

Myös valoumpioiden kunnosta voi päätellä asioita. Katso, näyttävätkö sekä vasemman että oikean puoleinen valoumpio keskenään samanikäisiltä – sekä edessä että takana. Jos toinen on selkeästi uudempi, saattaa vaihdon taustalla olla kolarikorjaus.

Väliraha ja rahoituksen todellinen vuosikorko

Älä paljasta heti, että sinulla on vaihtoauto. Tinkaa ensin uuden auton ostohinnasta löysät pois ja pyydä vaihtohyvitys vasta sen jälkeen. Älä tuijota vanhan auton hyvityshintaa vaan maksettavaksi jäävää välirahaa.

Rahoitustarjoukset johtavat kuluttajaa helposti harhaan: Selvitä aina, mikä on todellinen vuosikorko kaikkien kulujen jälkeen. 1 %:n korkotarjouksena mainostetun rahoituksen todellinen vuosikorko voi hyvinkin olla 3,5 %.

Välillä autokauppaa pyritään vauhdittamaan tarjoamalla asiakkaalle mahdollisuus aloittaa auton maksaminen esimerkiksi vasta puolen vuoden päästä. Näihin diileihin on syytä suhtautua varauksella, sillä auton arvo alenee myös tuona aikana. Tämä johtaa kuluttajan helposti epäkiitolliseen tilanteeseen, jossa jäljellä oleva velka on auton käypää arvoa suurempi.

Paperit kuntoon

Huolehdi, että saat myyjältä voimassa olevan rekisteröintitodistuksen ilmoitusosan tai varmenteen. Täytä myyjän kanssa lisäksi luovutus- ja kauppakirja kahtena kappaleena.

Ajoneuvo on myös vakuutettava ja omistajanvaihdos tehtävä seitsemän vuorokauden sisällä ajoneuvon luovuttamishetkestä.

Moottori

Autoliiton jäsenet saavat painetun Moottorin 9 kertaa vuodessa. Jäsentunnuksilla pääsee lukemaan myös aiempia lehtiä digitaalisessa (näköislehtenä) muodossa.

Lue lisää
Moottori viuhka 2022