Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Volvo S60 2001

etutörmäys 10 (63)
sivutörmäys 18 (100%)
kaikkiaan 28 (82%)
jalankulkijatörmäys 14 (39%)

S60:n kori suojaa matkustajat hyvin, erityisesti sivutörmäyksessä. Päätä ja rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt ovat vakiovarusteita. Etutörmäyksessä rintakehän kuormitus ja polvien suoja jättivät toivomisen varaa. Lasten turvallisuus on hyvällä mallilla, jalankulkijoiden turvallisuus vaatii parannusta.

Etutörmäys

Kori suojasi matkustajat hyvin. Turvavöiden turvapysäyttimet toimivat hyvin. Kuljettajan pää osui hallitusti turvatyynyyn, ilman kontaktia ohjauspyörään. Koska matkustajan turvatyyny ei ole vakiovaruste, turvavyöt aiheuttivat etumatkustajalle korkeamman rasituksen rintakehään estäessään pään osuman kojelautaan. Polvien suoja ei ollut riittävä, loukkaantumisriski polville ja reisille on olemassa. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa huomattavasti kaksipistevyötä paremmin.

Sivutörmäys

Vakiovarusteisiin kuuluvat päätä ja rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt. Molemmat toimivat hyvin suojaten kuljettajaa. Päätä suojaava tyyny antaa suojaa myös takamatkustajille.

Lasten turvaistuin

Molemmat käytetyt turvaistuimet olivat Volvo-merkkisiä selkä menosuuntaan asennettuja. Näissä käytetään istuimen takaosasta jalkatilaan ulottuvaa tukea. Asennusohjeet olivat epäselviä, erityisesti vöiden kiinnityksen osalta. Turvaistuimen kiinnittävä hihna oli kokonaan irrotettavissa, minkä ei pitäisi olla mahdollista. Näistä puutteista huolimatta turvaistuimet toimivat hyvin ja suojasivat lapset tehokkaasti.

Törmäys jalankulkijaan

S60:n etupää on erittäin jäykkä ja vaarallinen jalankulkijoille. Lapsen päähän kohdistuvassa iskussa konepelti suojaa jonkin verran. Volvon on parannettava jalankulkijoiden suojaa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: