Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Opel Signum 2003

etutörmäys 11 (69%)
sivutörmäys 17 (94%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 29 pistettä
jalankulkijatörmäys 1 (3%)

Epäjohdonmukaisuus etu- ja sivutörmäystestin yhteispisteissä johtuu EuroNCAP:n pyöristyskäytännöstä.

Signumin vahva kori sekä monivaiheiset kuljettajan ja matkustajan etuturvatyynyt suojaavat matkustajat hyvin. Kuljettajan rintakehän kuormitus nousi melko korkeaksi, etumatkustajalla kuormitus oli pienempi. Kojelaudan takaiset kovat rakenteet vaaransivat kuljettajan polvet ja sääret. Molemmat lasten testinuket olivat melko hyvin toimineiden turvaistuinten suojaamia. Jalankulkijoiden suoja oli surkea.

Etutörmäys

Kori säilytti rakenteensa hyvin. Jalkatilan ja ovenkehyksen muodonmuutokset olivat hyvin pieniä, samoin kaasu- ja jarrupoljinten pystysuora liike. Uuden Opel Vectran tavoin jalkatilan muodonmuutos ei riittänyt laukaisemaan jarrupolkimen irrotusjärjestelmää. Sekä kuljettajan että etumatkustajan polvia vaaransivat kojelaudan takaisten kovien rakenteiden osumat. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyön antama suoja on merkittävästi lantiovyötä parempi.

Sivutörmäys

Vaikka Signumin vakiovarusteisiin kuuluu rintakehää ja lantiota suojaava sivuturvatyyny, rintakehän kuormitus nousi melko suureksi. Päätä suojaava sivuturvatyyny sitä vastoin suojasi kuljettajan pään hyvin sekä sivutörmäyksessä että pylvästestissä. Päätä suojaava sivuturvatyyny suojasi myös takana matkustavia.

Lasten turvaistuin

Turvatyynyn poiskytkennästä kertova kaavio kojelaudan päädyssä ei sisällä varoitusta loukkaantumis- tai hengenvaarasta sijoitettaessa turvaistuin selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle. Takaistuimen reunapaikoilla on ISOFIX-kiinnikkeet turvaistuimille, mutta näitä ei käytetty testissä. Valmistajan suosittelemat turvaistuimet olivat molemmat Opel-merkkisiä Kiddy-istuimia kasvot menosuuntaan asennettuina. Puolitoistavuotiaan suoja oli hyvä sekä etu- että sivutörmäyksessä niskan korkeaa kuormitusta lukuun ottamatta. Vanhemman lapsen suojan oli heikompi: rintakehä kuormittui etutörmäyksessä ja pään suoja oli heikko sivutörmäyksessä.

Törmäys jalankulkijaan

Vain yksi 18:sta osumakohdasta toi pisteen Signumille. Uudelle autolle tulos on heikko ja Opelia kehotetaan huomioimaan jalankulkijat paremmin tulevien mallien suunnittelussa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2003
  • Auton valmistaja:

    Opel
  • Malli:

    Signum
  • Autoluokat:

    Perheautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    4/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    1/5 tähteä