Mazda CX-5

aikuismatkustajien suoja 36,5 pistettä (95%)
lapsimatkustajien suoja 39,4 pistettä (80%)
jalankulkijan suoja 32,8 pistettä (78%)
turvavarusteet 7,1 pistettä (59%)

Mazda CX-5 sai tulokseksi 5 tähteä

Mazda CX-5:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testin perusteella erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan ja takamatkustajan kaikki vartalonosat saivat hyvän tai riittävän suojan.

Sivutörmäystestissä ja sivutörmäystestiä voimakkaammassa pylvästestissä kaikkien elintärkeiden vartalonosien suoja oli hyvä, ja CX-5 sai täydet pisteet.

Peräänajotestissä etuistuimet ja pääntuet suojasivat piiskaniskuvammoilta hyvin. Myös takaistuinten suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tarjoaa piiskaniskuvammaa vastaan lisäsuojaa. Järjestelmä toimi testeissä hyvin, ja onnistui estämään kaikki törmäykset taajamanopeuksilla tehdyissä testeissä.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäyksessä 10-vuotiasta simuloivan testinuken pää ja rintakehä saivat hyvän suojan, mutta niskan saama suoja oli huono. Kuusivuotiasta simuloivan testinuken rintakehän suoja oli riittävä, mutta muiden vartalonosien suoja hyvä.

Sivutörmäystestissä suoja oli hyvä kummankin nuken kaikille vartalonosille. Etumatkustajan turvatyyny kytkeytyy automaattisesti pois käytöstä, kun istuimelle asennetaan selkä menosuuntaan päin oleva turvaistuin. Järjestelmä toimi hyvin ja sai pisteet. Joitain yleiskiinnitteisiä turvaistuimia ei tulisi käyttää etuistuimella tai takapenkin keskipaikalla. Kaikki testatut turvaistuimet, jotka autoon on tarkoitettu, sai asennettua kunnolla paikoilleen.

Jalankulkijan suoja

Konepelti suojasi jalankulkijaa valtaosin hyvin tai riittävästi.

Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä. Jalankulkijan lantion suoja oli vaihtelevaa.

Jalankulkijat havaitseva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi testeissä hyvin ja sai lähes täydet pisteet. Järjestelmä onnistui estämään törmäykset lähes kaikissa testeissä.

Turvavarusteet

CX-5:n vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi maantienopeuksilla tehdyissä testeissä hyvin, ja onnistui estämään tai ehkäisemään kaikki törmäykset. Vakiovarusteena on myös nopeusavustin. Lisävarusteista aktiivista kaistavahtia ei ole pisteytetty tässä testissä.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2017
  • Auton valmistaja:

    Mazda
  • Malli:

    CX-5
  • Autoluokat:

    Pienet maastoautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    95%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    80%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    78%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    59%
    100%