Lexus ES

aikuismatkustajien suoja 34,7 pistettä (91%)
lapsimatkustajien suoja 43,0 pistettä (87%)
jalankulkijan suoja 43,7 pistettä (90%)
turvavarusteet 10,1 pistettä (77%)

Lexus ES sai tulokseksi 5 tähteä

Lexus ES:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kaikilla paikoilla
Lantioturvatyyny: kaikilla paikoilla
Polviturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäyksessä. Matkustajan kaikkien elintärkeiden vartalonosien suoja oli hyvä, ja sekä kuljettajan että matkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testin perusteella erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan suoja oli hyvä. Takamatkustajan suoja oli hyvä tai riittävä, mutta testissä takamatkustajan lantio luiskahti turvavyön ali. Takamatkustajan lantion suoja luokiteltiin tästä syystä huonoksi. Päätä suojaava turvaverho ei lauennut oikein, mikä johti pistevähennyksiin sivutörmäystesteissä.

Sivutörmäystestissä ja sivutörmäystestiä voimakkaammassa pylvästestissä kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan. Etutörmäystestissä havaitut ongelmat päätä suojaavan turvaverhon kanssa laskivat pään suojan hyvästä riittäväksi molemmissa sivutörmäystesteissä.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien sekä takaistuimien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tarjoaa piiskaniskuvammaa vastaan lisäsuojaa. Järjestelmä toimi hyvin taajamanopeuksilla tehdyissä testeissä ja sai lähes täydet pisteet.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäyksessä ja sivutörmäystestissä sekä kuusivuotiasta että 10-vuotiasta simuloivat testinuket saivat hyvän suojan.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, ja järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, jotka autoon on tarkoitettu, sai asennettua kunnolla paikoilleen.

Jalankulkijan suoja

ES:ssä on aktiivinen konepelti, joka nousee järjestelmän tunnistaessa törmäyksen jalankulkijaan ja tekee siten tilaa konepellin ja moottorin kovien osien väliin. Järjestelmä toimi hyvin eri nopeuksilla ja erikokoisiin jalankulkijoihin osuessa. Konepelti suojasi jalankulkijan päätä hyvin tai riittävästi lähes kaikissa kohdissa.

Puskurin suoja jalankulkijan jaloille ja lantiolle oli hyvä. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee niin jalankulkijat kuin toiset ajoneuvot. Järjestelmä tunnisti jalankulkijat ja pyöräilijät hyvin valoisalla ja hämärässä tehdyissä testeissä.

Turvavarusteet

Kameralla toimiva nopeusavustin tunnistaa paikallisen nopeusrajoituksen ja kuljettaja voi asettaa nopeudenrajoittimen tähän nopeuteen. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi maantienopeuksilla tehdyissä testeissä hyvin ja onnistui estämään tai ehkäisemään törmäykset useimmissa tilanteissa. Aktiivinen kaistavahti varoittaa kuljettajaa ja ohjaa auton takaisin kaistalle.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2018
  • Auton valmistaja:

    Lexus
  • Malli:

    ES
  • Autoluokat:

    Isot autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    91%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    87%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    90%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    77%
    100%