Vinkkejä autolomalle

16.6.2025, klo 06.23

Onko suunnitteilla autoloma kotimaahan tai ulkomaille? Lue Autoliiton vinkit matkan onnistumiseksi.

Pidemmälle reissulle on syytä lähteä toimintavarmalla ja turvallisella autolla. Paras tae tälle on, että auto on huollettu säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan. Mikäli huolto alkaa olla ajankohtainen, kannattaa se teettää ennen matkaa.

Huoltoa ei kannata kuitenkaan jättää aivan viimeiseen päivään ennen reissuun lähtöä. Jos huollossa havaitaan vikoja, tulisi ne ehtiä korjauttamaan vielä ennen lähtöä. Ainakaan kaikkien vikojen osalta tämä ei välttämättä onnistu huoltokäynnin yhteydessä.

Kuten huoltotarpeen kartoitus – myös renkaiden kunnon tarkastaminen – kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Näin jää tarvittaessa aikaa uusien renkaiden hankintaan ennen matkalle lähtöä.

Huollettukin auto vaatii tarkastuksia

Huolto-ohjelman noudattaminen ei kuitenkaan yksin riitä vaan huoltojen välissä käyttäjän on myös huolehdittava säännöllisesti tietyistä tarkastuskohteista. Moottoriöljyn sekä jäähdytin- ja jarrunesteiden määrää on syytä seurata vaikkapa joka toisen tankkauksen yhteydessä. Mahdollista lisäystarvetta silmällä pitäen kannattaa myös varata matkalle mukaan samaa moottoriöljyä ja jäähdytinnestettä, jota auton moottorissa on. Myös lasinpesunestesäiliö on syytä täyttää sekä valojen toiminta ja pyyhkijänsulkien kunto tarkastaa ennen matkalle lähtöä.

Rengaspaineiden tarkastus tulisi tehdä säännöllisesti huoltojen välillä – ainakin kerran kuussa sekä silloin, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan. Autonvalmistaja on määritellyt paineet erikseen pienelle ja isolle kuormalle. Jos auto pakataan lomareissulle täyteen ihmisiä ja tavaraa, on syytä ottaa käyttöön suuremman kuormauksen paineet. Mikäli autossa on vararengas, kannattaa senkin paine tarkastaa.

Auton teknisen kunnon lisäksi pitää huolehtia siitä, että mukaan tulee eri maissa vaadittavat varusteet ja asiakirjat. Näistä löytyy kattavasti ajantasaista tietoa Autoliiton Autoillen Euroopassa -kirjasta sekä Autoliiton matkailusivustolta. Jäsenet pääsevät lukemaan kattavat tiedot eri maista kirjautumalla sivustolle omilla jäsentunnuksillaan.

Matkatavarat tiiviisti ja hyvin tuettuina tavaratilaan

Oikein kuormattuna auto käyttäytyy tasapainoisemmin erityisesti yllättävissä tilanteissa. Olennaista on, ettei mitään pääse lentämään kuljettajan tai autossa matkustavien päälle jarrutus- tai törmäystilanteissa.

Matkatavaroiden paikka on auton tavaratilassa – ei matkustamossa. Pienet käsimatkatavarat, kuten kännykät ja tablettitietokoneet, tulisi pitää niille tarkoitetuissa telineissä tai istuintaskuissa. Takapenkillä tai hattuhyllyllä irrallaan lojuva mobiililaite, kamera tms. muuttuu vaaralliseksi ohjukseksi jatkaessaan matkaansa eteenpäin hätäjarrutuksessa tai törmäyksessä.

Ennen tavaratilan pakkaamista on syytä huolehtia, että heijastinliivit, taskulamppu, varoituskolmio, ensiapulaukku ja mahdollinen sammutin ovat helposti ja nopeasti saatavilla, jos niitä satutaan tarvitsemaan. Usein näkee, että näitä varusteita säilytetään auton tavaratilan välipohjan alla. Tällöin välipohjan päälle pakatut matkatavarat vaikeuttavat varusteiden saantia. Esimerkiksi tavaratilan reunoissa olevat säilytyslokerot ovat jo huomattavasti parempi paikka näille. Heijastinliivit toki kannattaa sijoittaa auton ovilokeroihin tai etuistuimien selkänojien taskuihin, jolloin ne ovat nopeasti kaikkien autossa olevien saatavilla jo ennen autosta poistumista.

Tavaratilassa ensimmäiset tavarat tuetaan tiukasti takaistuimen selkänojaan niin, että raskaimmat tavarat ovat alimmaisena ja mahdollisimman edessä. Näin kuorman painopiste saadaan taka-akselin päälle ja samalla estetään tavaroiden liikkuminen jarrutuksessa tai törmäyksessä. Loput tavarat tuetaan ensimmäisiin ja seuraavat kerrokset tehdään samalla periaatteella, hieman kevyemmillä tavaroilla. Kuormasta ei saa tehdä takaistuimen selkänojaa korkeampaa, jotta tavarat eivät lentäisi mahdollisessa äkkijarrutuksessa tai törmäyksessä matkustamoon.

Entä, jos kaikki tavarat eivät mahdu tavaratilaan?

Mikäli tavaratilaa päädytään laajentamaan kaatamalla takaistuimen selkänoja osittain tai kokonaan, menetetään selkänojan tukeva vaikutus. Tällöin tavaroiden paikallaan pysyminen on varmistettava sitomalla ne asianmukaisin sidontaliinoin tavaratilan kuormansidontakoukkuihin. Osassa autoja kuormansidontakoukut ovat valitettavasti kuitenkin lähinnä vitsi. Muovinen, selkänojan taustassa kiinni oleva koukku ei kestä siihen kohdistuvia voimia. Sidonnassa ja sidontapisteiden valinnassa kannattaa siis käyttää maalaisjärkeä. Esimerkiksi selkänojan lukituspisteiden raudat ovat pääsääntöisesti varsin tukevasti kiinni auton korissa, ja niihin saa sujautettua kuormaliinan koukun siinä tapauksessa, jos auton tavaratilasta ei löydy asianmukaisia, vankkoja, metallisia sidontapisteitä.

Suksiboksi tuo mukavasti lisäkuljetuskapasiteettia. Sen mukaan ottaminen on syytä huomioida jo mahdollisia laivalippuja tilatessa, koska ainakin joidenkin autojen katolla boksi saattaa vaikuttaa autopaikan hintaan. Vastaavasti boksin olemassaolo on huomioitava myös matkan aikana. Se saattaa nimittäin rajoittaa pääsyä esimerkiksi joihinkin parkkihalleihin.

Suksiboksin asennuksessa ja lastauksessa tarvitaan huolellisuutta ja vastuuntuntoa. Auton valmistaja on määritellyt autolle suurimman sallitun kattokuorman, joka on yleensä vain muutamia kymmeniä kiloja. On tärkeää huomata, että taakkateline ja suksiboksi ovat osa kattokuormaa eli varsinainen hyötykuorma jää huomattavasti alhaisemmaksi. Mikäli kattokuormasta tehdään liian painava, nousee auton painopiste ja sen käyttäytyminen muuttuu olennaisesti erityisesti kaarre- ja väistötilanteissa. Myös taakkatelineen ja suksiboksin valmistaja ovat määritelleet, kuinka paljon painoa niihin enintään saa kuormata. Kuormattaessa onkin huolehdittava, ettei mitään edellä mainituista massoista tule ylitettyä.

Suksiboksissa saa siis kuljettaa vain kevyttä tavaraa. Näistä kevyistä tavaroista raskaimmat on sijoitettava suksiboksin keskivaiheille niin, että niiden paino jakautuu tasaisesti molemmille taakkatelineille. Myös boksiin laitettavat tavarat on muistettava sitoa ja boksi sulkea ja lukita huolellisesti.

Vieraassa liikenneympäristössä ajaminen

Ajoreitti kannattaa suunnitella etukäteen kartan tai reittiohjelman avulla. Ennen ajoon lähtöä on vielä syytä varmistaa esimerkiksi tiettyjä välietappeja käyttäen, että navigaattori varmasti ajattaa suunniteltua reittiä. Mikäli navigointi ei onnistu heti esimerkiksi parkkihallista lähdettäessä, kannattaa pysähtyä turvalliseen paikkaan odottamaan, että navigaattori on taas toimintakykyinen.

Myös navigaattorin ajantasaisuus kannattaa varmistaa hyvissä ajoin ennen reissua ja päivittää se tarvittaessa. Netin tunnetuimmat karttaohjelmat ovat ainakin pääsääntöisesti varsin hyvin ajan tasalla.

Oudossa liikenneympäristössä selviää parhaiten ajamalla rauhallisella nopeudella, jolloin on aikaa paremmin havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia.

Kohtuulliset ajomatkat päivittäin ja riittävästi taukoja

Väsymys voi johtaa onnettomuuteen tai olla ainakin taustavaikuttajana sellaiseen, vaikka rattiin ei nukahtaisikaan. Väsyneenä tekee herkemmin virheitä. Kuljettajan tulisi tunnistaa väsymyksensä ajoissa eikä sitä vastaan pidä yrittää sinnitellä, vaan pitää riittävän usein lepotaukoja.

Matkustajien olisi myös tärkeää kiinnittää huomiota kuljettajan vireystilaan. Mikäli hänen olemuksessaan ja ajamisessaan alkaa olla selvästi havaittavissa väsymyksen merkkejä, tulisi kuljettaja komentaa tauolle, jos hän ei ymmärrä sellaista itse pitää.

Ison-Beltin silta Tanskassa.
Telttailu on hyvä keino pitää autoloman majoituskustannukset järkevinä. Nykyaikaisilla leirintäalueilla se on jopa yllättävän mukavaa.
Kun auto pakataan täyteen ihmisiä ja tavaraa, on syytä ottaa käyttöön valmistajan isommalle kuormitukselle määrittelemät rengaspaineet.