Timo Luoma-aho jatkaa Autoliiton puheenjohtajana

22.5.2024, klo 15.27
Timo Luoma-aho

Autoliiton liittokokous valitsi viime viikonloppuna Timo Luoma-ahon kolmannelle puheenjohtajakaudelle. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne piti kokouksen alkajaisiksi juhlapuheen ja lupasi, että kilometriveroa ei tule.

Joka toinen vuosi järjestettävä liittokokous on Autoliiton ylin päättävä elin. Liittokokouksessa valitaan Autoliitolle puheenjohtaja sekä liittovaltuuston jäsenet. Liittovaltuusto valitsee puheenjohtajaa lukuun ottamatta Autoliiton hallituksen jäsenet ja valvoo hallituksen toimintaa.

Luoma-aho jatkaa puheenjohtajana

Liittokokous valitsi yksimielisesti vuodesta 2020 Autoliiton puheenjohtajana toimineen jyväskyläläisen Timo Luoma-ahon jatkamaan toimessaan kolmannen kaksivuotiskauden. Luoma-aho on ollut mukana Autoliiton toiminnassa vuodesta 1972 lähtien, ennen puheenjohtajuuttaan yhteensä lähes 20 vuotta hallituksen jäsenenä. Vuosina 2014–2020 hän toimi Autoliitto ry:n varapuheenjohtajana.

Autoilijoille myönteinen hallitusohjelma

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne piti liittokokouksen alkajaisiksi juhlapuheen, jossa hän listasi hallituksen tekoja ja aikeita. Hän totesi puheessaan, että tiukkojen hallitusneuvotteluiden lopputuloksena saatiin aikaiseksi hallitusohjelma, joka on kumipyörämyönteisempi kuin koskaan aiemmin.

– Estimme jakeluvelvoitteen hurjan nousun, saimme sovittua kolmen miljardin euron investointipaketista, josta yli 500 miljoonaa kohdistetaan korjausvelan purkamiseen. Autoilun verotusta päätettiin laskea. Ohjelmassa linjattiin myös, että hallituksen energia- ja ilmastopolitiikalla ei heikennetä kilpailukykyä eikä nosteta arjen kustannuksia. Istuva hallitus on kumipyörähallitus, Ranne totesi.

Teknologianeutraalisti kohti päästövähennyksiä

Ranne myös painotti, että investointeja pitää painottaa tärkeimpiin ja vaikuttavimpiin hankkeisiin sekä korjausvelan taittamiseen. Hallituksen liikennepolitiikan tavoitteena on Ranteen mukaan koko Suomen kasvun ja elinvoiman lisääminen.

Päästövähennysten tavoittelussa teknologianeutraali suhtautuminen on Ranteelle tärkeää.

– EU:n tai Suomen hallinnon tehtävä ei ole määrätä, mikä on tulevaisuuden autojen toimintaperiaate tai käyttövoima. Olemme sitoutuneita hakemaan teknologianeutraalisti parhaita kestäviä ratkaisuja. Polttomoottoreiden käyttöä ei pidä tehdä mahdottomaksi. On luotava puitteet markkinaehtoisesti kilpailukykyisille, puhtaille, fossiilivapaille ja kehittyneille uusiutuville tai synteettisille polttoaineille.

Kilometriveroa ei tule

Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla on käynnistynyt liikenteen rahoituksen ja verotuksen uudistamistyö. Uudistusta tarvitaan siksi, että liikenteen veropohja on kaventunut ja kaventumassa entisestään käyttövoimamurroksen myötä. Ranne painottaa, että verotuksen kokonaisuudistustyön nurkkapultteina ovat teknologianeutraalius, vakaa ja Suomen kilpailukykyä tukeva laaja veropohja, logistiikan kilpailukyvystä ja tavallisten ihmisten arjen ostovoimasta huolehtiminen sekä vaikuttavat ja teknistaloudellisesti kestävät päästövähennyskeinot. Hallitus pyrkii myös löytämään ratkaisun, jolla varmistetaan tasainen ja riittävä tiestön perusrahoitus, jolla saataisiin pikku hiljaa korjausvelan kasvu kokonaan pysäytettyä ja velka jopa vähitellen pienenemään.

– Kilometriveroa ei tule, Ranne lupaa.

Liittokokouksessa huomioitiin ansioituneita osastoaktiiveja

Autoliiton ansiomitali soljella on myönnetty seuraaville henkilöille:

Juha Suovanen, Raision seudun osasto

Marko Laine, Oulun osasto

Pekka Paasonen, Jämsän seudun osasto

Rolf Felin, Helsingin seudun osasto

Kultainen ansiomerkki

Maarit Kontiainen, Lahden seudun osasto

Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun ansiomitali kullatuin ristein

Markku Lehisto, Helsingin seudun osasto

Tapiola-Malja

Kari Tornivaara, Helsingin seudun osasto

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen, puheenjohtaja Timo Luoma-aho ja liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.