Pekka Paasosesta Vuoden tiepalvelumies 2023

19.6.2023, klo 08.37

Pekka Paasonen Jämsästä valittiin lauantaina Vuoden tiepalvelumieheksi Autoliiton valtakunnallisilla tiepalvelupäivillä Ylihärmässä.

Autoliiton valtakunnallisia tiepalvelupäiviä vietettiin viikonloppuna Ylihärmässä. Avajaisten yhteydessä julkistettiin tuttuun tapaan Vuoden tiepalvelumies 2023. Tittelin saa vuosittain tiepalveluharrastaja, joka on toiminut aktiivisesi ja ammattitaitoisesti pulaan joutuneiden tienkäyttäjien hyväksi.

Vuoden tiepalvelumieheksi valittiin Autoliiton Keski-Suomen piirin tiepalvelumies ja -asiamies Pekka Paasonen. Jämsäläinen Paasonen on toiminut tiepalvelumiehenä sekä hoitanut piirinsä asiamiestehtäviä vuodesta 1997 lähtien. Hän on vaikuttanut myös Autoliiton tiepalvelutoimikunnassa jo 15 vuoden ajan sekä Autoliiton liittovaltuustoedustajana 10 vuotta.

Auttamisen halu säilyy vuodesta toiseen

Ennen tiepalvelumieheksi ryhtymistä Paasonen oli mukana SPR:n toiminnassa. Autoliitto tekee yhteistyötä SPR:n kanssa, joten Autoliitonkin toiminta tuli vähitellen tutuksi ja sitä kautta virisi innostus tiepalveluhommiin. Toinen kipinän sytyttäjä oli se, kun Paasonen joutui itse turvautumaan tiepalvelun apuun autonsa hajottua. Näiden kokemusten tuli ajatus, että miksei hän voisi itsekin toimia teiden ritarina. Auttamisen halu oli Paasosella jo tuolloin kova eikä se ole hiipunut, vaikka tiepalveluharrastuksen parissa aikaa on jo vierähtänyt yli neljännesvuosisata.

”Palkitsevinta tiepalvelutoiminnassa on se, että pystyy auttamaan ihmisiä niin, että he pystyvät jatkamaan matkaa määränpäähänsä. Siitä tulee hyvä mieli sekä autettaville että auttajalle itselleen”, Pekka Paasonen toteaa.

Vinkit kesälomaliikenteeseen

Kesälomaliikenteeseen lähtijöitä Vuoden tiepalvelumies muistuttaa, että auton perustarkastukset, kuten rengaspaineet, valojen toiminta, pyyhkijänsulkien kunto sekä öljy- ja nestemäärät, on syytä tehdä säännöllisesti ja varsinkin ennen pidemmälle lomamatkalle lähtöä.

”Tärkeää on muistaa tarkastaa myös vararenkaan paine niissä autoissa, joissa vararengas on. Tyhjällä vararenkaalla kun ei tee mitään. Autosta tulisi löytyä myös vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit sekä mahdollinen lukkopulttien avain”, Paasonen muistuttaa.

Paasonen painottaa myös, että Autoliiton tiepalvelun puhelinnumero 0200-8080 (1,93 €/min + mpm) kannattaa tallentaa puhelimen muistiin tai vaihtoehtoisesti ladata Autoliiton tiepalvelusovellus veloituksetta sovelluskaupasta jo ennen matkalle lähtöä.