Operaatio Pajunkissa turvaa pääsiäisliikennettä: Yhä useampi taittaa pääsiäismatkaa sähköautolla

3.4.2023, klo 09.46

Pääsiäisen meno- ja paluuliikenteessä keskeisimmät latauspisteet saattavat ruuhkautua. Sähköautoilijan kannattaa laatia riittävän väljä aikataulu ja huomioida myös muut lataustarpeessa olevat.

Autoliiton tiepalvelun Operaatio Pajunkissa turvaa tänäkin vuonna pääsiäisliikennettä kiirastorstaista pääsiäismaanantaihin – jo 53. kerran. Autoliiton toistasataa vapaaehtoista tiepalvelumiestä ovat operaation aikana tehostetussa valmiudessa lähdössä auttamaan tien päällä pulaan joutuneita.

Pääsiäisen aikaan moni lähtee perinteisesti Pohjois-Suomeen nauttimaan kevättalven parhaista keleistä. Vuosi vuodelta yhä useampi taittaa tämän matkan sähköautolla. Usein pääsiäisreissulle lähdettäessä auton kuljetuskapasiteettia lisätään taakkatelineellä ja suksiboksilla.

”Taakkateline ja suksiboksi lisäävät ilmanvastusta ja näin verottavat myös osansa auton toimintamatkasta. Tämä pitää huomioida matka-aikataulua ja latauspaikkoja suunniteltaessa”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainenmuistuttaa.

Ruuhkia paitsi liikenteessä – myös latausasemilla

Latausinfraa rakennetaan kovalla tahdilla, mutta siitä huolimatta sesonkipäivinä ja vilkkaimmilla reiteillä latausasemat voivat ruuhkautua. Onkin tärkeää, että sähköautolla matkaavat lähtevät liikkeelle riittävän väljällä aikataululla ja asennoituvat jo valmiiksi siihen, että latausajan lisäksi aikaa voi mennä jonottamiseen.

Toiset huomioon ottava käytös latausasemilla on tärkeää. Auto pitää pysäköidä lataukseen niin, että viereisellekin latauspisteelle mahtuu auto ongelmitta samanaikaisesti. Akkua ei myöskään kannata ladata aivan täyteen pikalaturilla. Akun saavutettua 80–90 prosentin varaustason, hidastuu latausnopeus tuntuvasti.

”Viimeisten prosenttien liruttelu ei ole järin kohteliasta varsinkin, jos laturille on jonoa. Omaa odottelua voi pyrkiä välttämään valitsemalla latauspiste muualta kuin valtaväylän varrelta. On hyvin mahdollista, että parin, kolmen kilometrin poikkeamalla reitiltä löytyy latauspiste, jonne ei tarvitse jonottaa”, Vesalainen muistuttaa.

Näin toimit apua tarvitessasi

Operaatio Pajunkissa palvelee numerossa 0200 8080 (1,93 €/min + mpm). Apua voi tilata myös Autoliiton applikaatiolla, joka on veloituksetta ladattavissa Googlen Play-kaupasta sekä Applen AppStoresta. Jos Autoliiton vapaaehtoista tiepalvelumiestä ei ole saatavilla tai avustuksen luonne sitä muuten edellyttää, välitetään Autoliiton hinauskumppani auttamaan autoilijaa.