Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä – auta sinäkin

13.12.2022, klo 07.36
Tiepalvelu

Autoliiton perinteinen Operaatio Lumihiutale turvaa matkaan- ja perillepääsyä joulunajan liikenteessä jo 54. kerran.

Autoliiton tiepalvelu päivystää taas tehostetussa valmiudessa joulunajan liikenteessä 17.12.2022-1.1.2023. Tänä vuonna Autoliitto haluaa operaation yhteydessä muistuttaa, että avustustapahtumaan tien päällä liittyy aina riskejä, joiden välttämiseksi tarvitaan kaikkien tienkäyttäjien panosta.

”Nähdessään varoituskolmion, hätävilkut tai minkä tahansa väriset varoitusvalaisimet, tulisi kuljettajan hiljentää nopeuttaan tuntuvasti, tehostaa havainnointiaan ja jättää paikkaa ohitettaessa reilusti turvaetäisyyttä myös sivusuunnassa”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

”Jos tien varressa on hinaus- tai tiepalveluauto varoitusvalaisimet päällä, on ennakoitavissa, että autojen ympärillä liikkuu myös avustavia ihmisiä”, Vesalainen toteaa.

Keskity ajamiseen

Tiepalvelu- ja hinausautojen havaittavuuteen on panostettu varustamalla ne asianmukaisilla varoitusvalaisimilla. Tiepalvelumiehet ja hinausautonkuljettajat käyttävät puolestaan huomio- ja heijastinvaatetusta näkyvyyden parantamiseksi. Nämä eivät kuitenkaan yksinään riitä takaamaan avustustilanteiden turvallisuutta.

”Mikäli avustuspaikkaa lähestyvän ajoneuvon kuljettajan huomio on muualla kuin ajamisessa, tulee havainnot tehtyä liian myöhään – jos ollenkaan. Matkapuhelimet, muut mobiililaitteet ja nykyautojen kosketusnäytöt ovat tyypillisiä huomion varastajia”, Vesalainen varoittelee.

Näin toimit apua tarvitessasi

Operaatio Lumihiutale käynnistyy lauantaina 17.12.2022 klo 10.00–11.45 seremoniallisella valtakunnallisella yhteislähdöllä, joka järjestetään tänä vuonna Jyväskylässä, Lutakonaukiolla.

Operaatio Lumihiutale palvelee Autoliiton tiepalvelunumerossa 0200 8080. (Puhelun hinta on 1,93 €/min + mpm, jonotus on maksuton.) Avustuskustannuksista kannattaa pyytää arvio ennen palvelun tilaamista joko vapaaehtoiselta tiepalvelumieheltä tai hinausyritykseltä, riippuen siitä, kummalle avustuspyyntö on välitetty. Autoliiton jäsenten tiepalvelunumero löytyy jäsenkortista.

Apua voi tilata myös Autoliiton mobiilisovelluksella, jonka kautta avuntarvitsijan paikkatiedot välittyvät Autoliitolle. Näin apu osataan toimittaa nopeammin suoraan oikeaan osoitteeseen, vaikka avuntarvitsija ei omaa sijaintiaan tietäisikään. Autoliiton sovellus on ladattavissa veloituksetta sekä AppStoresta että Google Play-kaupasta.