Moottorin tyyppivikalista on hyödyllinen käytetyn auton ostajan tietopankki – viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin
11.11.2025, klo 11.50
Autoliiton jäsenmedia Moottorin nettisivuilla olevaan, päivitettyyn Tyyppiviat-palveluun on koottu tietoa eri automalleissa yleisesti esiintyvistä teknisistä vioista. Ennen käytetyn auton ostoa kannattaakin tarkistaa, onko kyseiselle autolle mahdollisesti luvassa kallis remontti.
Moottorin Tyyppiviat -palvelusta löytyy noin puolentoista sadan automallin tyypilliset vikatiedot. Ainutlaatuisen kattava listaus on koottu useista eri lähteistä niin Suomesta kuin muualta Euroopasta. Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään: katsastuksessa havaitut viat, takaisinkutsuun johtaneet viat, tielle jättäneet tekniset viat sekä autonkäyttäjien ilmoittamat viat.
Tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa saadaan autojärjestö ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit. Listauksessa on hyödynnetty myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja.
”Tyyppiviat-tietopankkimme on erityisen hyödyllinen käytettyä autoa ostettaessa. Sieltä voi helposti tarkistaa onko jossakin automallissa erityisen paljon vikoja ja mahdollisesti välttää kalliita virhehankintoja. Tai ainakin tietopankissa vierailun jälkeen osaa varmistaa, onko kyseinen tyyppivika jo mahdollisesti korjattu”, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.
Moottori julkaisee ajoittain artikkeleja, joissa on hyödynnetty Tyyppiviat-palvelun dataa. Tuoreimmassa, tänään 11.11.2025 Moottori.fi -sivustolla julkaistussa artikkelissa on perehdytty automalleihin, joiden jakoketjuissa ilmenee usein ongelmia. Jakoketjuihin liittyvät ongelmat saattavat tuhota pahimmillaan auton moottorin. Jakoketjujen tyyppivikoja löytyy ainakin Audin, BMW:n, Mercedes-Benzin, Seatin, Skodan ja Volkswagenin tietyistä malleista.
Artikkelissa muistutetaan myös siitä, että Kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää auton elinkaaren verran – eli vähintään 250 000 kilometriä. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuuajan loppumisen jälkeenkin. Vikatapauksessa korvauksen osuus kokonaissummasta riippuu auton ajomäärästä ja iästä, sillä auto voi tulla korjauksen jälkeen ikäistään paremmaksi. Moottorin jakoketju ei ole kulutusosa, mikäli sille ei ole määritelty vaihtoväliä tai muuta huolto-ohjelmaa. Sen sijaan moottorin jakohihnalle on aina määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.
Lue artikkeli: Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana
Tyyppiviat-tietopankki: www.moottori.fi/tyyppiviat