Kuntotarkastus kannattaa käytettyä sähköautoa ostettaessa

7.6.2023, klo 10.43
Sähköauton lataus

Käytettyä autoa ostettaessa pitää aina olla tarkkana. Sähköautojen kohdalla on lisäksi muutama erityispiirre, jotka kannattaa huomioida ennen ostohousujen vetämistä jalkaan.

Uudet sähköautot ovat vielä pitkään hintansa takia monen autonostajan ulottumattomissa. Käytettyjen sähköautojen lisääntyessä yhä useammalla on kuitenkin mahdollisuus hankkia sellainen.

Ennen hankintapäätöstä sähköautoon kannattaa tutustua huolellisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa riittävän pitkää, mielellään yön yli kestävää, koeajoa sekä huolellista tutustumista auton kuntoon.

Koska esimerkiksi painauma akkukotelossa on hylkäysperuste katsastuksessa ja sen korjaaminen voi olla todella kallista, pitää auton alusta tutkia huolellisesti. Parhaiten tämä onnistuu viemällä auto puolueettomaan kuntotarkastukseen esimerkiksi katsastusasemalle, sillä omin silmin tällaisten vaurioiden havaitseminen voi olla vaikeaa.

”Kuntotarkastuksessa selviää myös alustan nivelten ja puslien kunto, jotka ovat kovilla sähköauton polttomoottoriautoa suuremman massan vuoksi. Myös akun SoH-arvo (State of Health) kannattaa selvittää. Se ilmaisee akun varauskyvyn prosentteina verrattuna uuteen autoon”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

Rengassarjat kalliita

Monissa sähköautoissa on varsin isot, leveät ja vahvistetut renkaat, joiden hinta saattaa yllättää. Ennen käytetyn sähköauton hankintaa onkin syytä tutustua, missä kunnossa auton mukana tulevat rengassarjat ovat ja selvittää uusien hinta.

”Mikäli renkaat alkavat olla tiensä päässä, kannattaa niiden uusimistarve huomioida auton hankintabudjetissa”, Vesalainen kehottaa.

”Tuontiautojen” varustuksessa eroja

Koska Suomessa käytettyjen sähköautojen markkinat ovat vielä rajalliset, tähyää moni vaihtoehtoja myös muualta Euroopasta. Ulkomailta ostettavan käytetyn sähköauton kanssa on oltava erityisen tarkkana. Sama pätee autoihin, jotka on tuotu käytettynä maahan jo aiemmin.

Autoliiton tietoon on tullut tapauksia, joissa asiakas on olettanut tuontiautossa olevan samat varusteet kuin vastaavissa Suomessa uutena myydyissä. Kaupanteon jälkeen onkin sitten käynyt ilmi, että autosta puuttuu esimerkiksi akkulämmitys tai ilmalämpöpumppu.

”Vaikka ulkomailla myynnissä olevan auton varustelistalla olisi maininta ”talvipaketista” ei se välttämättä ole sisällöltään vastaava kuin Suomeen uutena tuoduissa”, Vesalainen varoittaa.