Kohti automaattiautoja – Hi-Drive -kampanja vie autoilijat kuljettajaa avustavien järjestelmien maailmaan

6.11.2023, klo 15.23

Autoliitto on mukana Euroopan laajuisessa autoilijoiden valistuskampanjassa, jossa esitellään kuljettajaa avustavien järjestelmien toimintaa, mahdollisuuksia ja rajoitteita.

Vaikka täysin autonomisten ajoneuvojen yleistymiseen liikenteessä on vielä matkaa, niin automaation eri vaiheita on jo tällä hetkellä käytössä uusissa autoissa. Jotta eri järjestelmistä saadaan kaikki hyöty irti, käyttäjien on tärkeää ymmärtää niiden toimintaperiaatteita, mahdollisuuksia sekä järjestelmien rajoitteita. Tätä tarkoitusta varten tänään on käynnistynyt Euroopan laajuinen valistuskampanja, jonka tavoitteena on lisätä autoilijoiden tietoisuutta kuljettajaa avustavista järjestelmistä.

Sosiaalisen median kanaviin keskittyvässä kampanjassa esitellään havainnollistavin kuvin yksi kerrallaan yhteensä 14 järjestelmää, jotka joko tukevat kuljettajaa, avustavat tätä tai pitävät sisällään jo autonomisen ajamisen ominaisuuksia. Autonominen ajamisen tasot on jaettu viiteen osaan sekä niin sanottuun 0-tasoon, jossa autossa ei ole lainkaan kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Nykyautoissa liikutaan pääasiassa tasojen 0–3 välillä, ja näihin avustusjärjestelmiin Hi-Drive -kampanjassakin keskitytään.

”Edistyneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien yleistyessä on hyvä ymmärtää, miten järjestelmät toimivat. On myös erittäin tärkeää tietää järjestelmien rajoitteet, kuten sen, että käytännössä kaikissa järjestelmissä edellytetään kuljettajan huomiota eli kuljettajan pitää edelleen keskittyä ajamiseen”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Valistuskampanja on osa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman osittain rahoittamaa Hi-Drive-projektia. Kampanjan vastuutahona on kansainvälisen autoliitto FIA:n Alue 1 ja mukana kampanjassa on 11 eri autojärjestöä yhtä monesta Euroopan maasta Autoliitto mukaan lukien.

Hi-Drive -kampanjassa esiteltävät järjestelmät

Mukautuva vakionopeudensäädin

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

Etutörmäysvaroitin

Kaista-avustin

Kaistakeskitin

Kaistavahti

Kaistanvaihtoavustin

Katveavustin

Ruuhka-avustin

Moottoritieavustin

Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä kevyen liikenteen tunnistuksella

Peruutusvaroitin hätäjarrutuksella

Kädet ratissa -tunnistus

Osasta järjestelmiä löytyy myös ohjevideot Autoliiton YouTube kanavalta.