Heijastimet mukaan autoon ja iltalenkille

17.8.2023, klo 07.30

Vaikka iltalenkille lähdettäessä olisikin vielä valoisaa, tulee pimeä jo yllättävän nopeasti.

Säästä ja lämpötiloista riippumatta yksi asia on syksyn lähestyessä varma. Aurinko laskee joka päivä aikaisemmin. Jos esimerkiksi nyt lähtee iltayhdeksän maissa tunnin lenkille, joutuu väistämättä kulkemaan loppumatkan hämärässä – ellei jopa pimeässä. Siksi lenkille on tärkeää ottaa heijastin, vaikka alkumatkasta olisikin vielä valoisaa.

Onnettomuustietoinstituutin (OTI) Taajamaraportti 2021 -julkaisussa selvitettiin vuosina 2015–2019 taajamissa tapahtuneita liikenneonnettomuuksia. Raportin mukaan hämärän tai pimeän aikaan kuolleista 17 jalankulkijasta 15 ei käyttänyt heijastinta ja kahden jalankulkijan heijastimen käyttö ei ole tiedossa. Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan kuolleista kolme olisi mahdollisesti pelastunut kuolemalta, jos heijastin olisi ollut käytössä.

”Ajoneuvojen kuljettajien on todella vaikea havaita ilman heijastinta, heijastinliiviä tai heijastavaa vaatetta kulkevaa ulkoilijaa niin valaistuilla kuin valaisemattomillakin tieosuuksilla. Sade ja märkä asfaltti heijastuksineen vaikeuttavat havainnointia entisestään”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

OTI:n Taajamaraportin mukaan moottoriajoneuvon kuljettajien tyypillisin onnettomuuden taustalla vaikuttanut riskitekijä liittyi kuljettajan puutteelliseen ennakointiin tai toimintaan liikennetilanteessa. Useimmiten tämä tarkoitti liian suurella tilannenopeudella tai ylinopeudella ajamista.

”Ajoneuvojen kuljettajien pitää huomioida, että haasteellisissa olosuhteissa sopiva tilannenopeus on monesti reilusti nopeusrajoitusta alempi.  Omia havainnointimahdollisuuksia voi parantaa pitämällä tuulilasin tai visiirin puhtaana niin sisä- kuin ulkopuolelta sekä huolehtimalla, että ajovalot sekä pyyhkijänsulat ovat kunnossa ja pesuainesäiliö täynnä”, Vesalainen muistuttaa.

Kuljettajasta ja matkustajasta jalankulkijaksi

Kukaan ei ole pelkästään jalankulkija, pyöräilijä tai autoilija. Autolla liikkuvatkin ovat jalankulkijoita autoon mennessään ja sieltä poistuessaan. Näin ollen jo autolla liikkeelle lähdettäessä pitää huolehtia omasta näkyvyydestä myös autosta noustaessa. On hyvä pitää mielessä, että teknisen vian tai liikennevahingon vuoksi autosta voi joutua poistumaan kesken matkan hyvinkin yllättävässä paikassa.

”Autossa pitäisi olla aina heijastinliivit kuljettajan lisäksi jokaiselle matkustajalle. Liivien tulee olla nopeasti kuljettajan ja matkustajien saatavilla esimerkiksi ovitaskuissa, jotta ne on mahdollista pukea päälle ennen autosta nousemista”, Vesalainen neuvoo.

Jalankulkijan näkyminen pimeällä

Autoliiton Ajokoulun video havainnollistaa kuinka tärkeää on käyttää heijastinta tai heijastinliiviä riippumatta siitä, onko tie valaistu vai ei. Videossa annetaan vinkit myös autoilijalle oikeaoppiseen valojen käyttöön auton ollessa pysähtyneenä tai pysäköitynä.

skip_embed

Videon näyttämiseen vaaditaan, että hyväksyt sivuston evästeet.