Hallitusohjelmassa on paljon hyviä piirteitä

16.6.2023, klo 21.14
Eduskuntatalo

Tuore hallitusohjelma sisältää liikenteen ja ihmisten liikkumismahdollisuuksien kannalta positiivisia aloitteita. Polttoaineveron alentamissuunnitelmia voi pitää historiallisina.

Petteri Orpon johtamat hallitusneuvottelut tulivat päätökseen perjantaina. Uusien hallituspuolueiden laatima hallitusohjelma sisältää useita positiivisia asioita liikennesektorilta. Aiemmin suunniteltua polttoaineiden jakeluvelvoitteen ankaraa kiristämistä jo ensi vuodesta alkaen on hallitusohjelmassa selkeästi lievennetty. Lisäksi hallitus on valmis alentamaan polttoaineveroja jakeluvelvoitteen nostaessa kuluttajahintoja.

”Jakeluvelvoite kiristyy edelleen, mutta ei niin paljon kuin Sanna Marinin hallitus asiasta päätti. Autoliitto kritisoi voimakkaasti tuolloin tehtyä päätöstä liian kalliina ratkaisuna. Se, että nyt puhutaan polttoaineverojen alentamisesta, on historiallista. Itse en muista, milloin tällaista olisi tapahtunut. Lisäksi hallitus suunnittelee ajoneuvoveroon pientä alennusta. Nämä toimenpiteet parantavat tavallisten ihmisten mahdollisuutta käydä töissä ja pyörittää arkea”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Hallitusohjelmaan on kirjattu myös liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen käynnistäminen.

”Uudistuksen suunnittelussa pitää huomioida Suomen erityisolosuhteet ja suomalaisten liikkumistarpeet sekä huolehtia siitä, että meillä on jatkossakin edellytykset oman käyttöön arjen liikkumisessa”, Nieminen painottaa.

Hallitus lupaa myös torjua määrätietoisesti liikenneverkon korjausvelan kasvua. Väyläverkon investoinnit luvataan kohdistaa kasvun, työllisyyden ja huoltovarmuuden kannalta olennaisimmille väylille sekä väyläverkon pahimpien pullonkaulojen purkamiseen. Perusväylänpidossa huomioidaan myös alempiasteinen tieverkko ja 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys käynnistetään heti hallituskauden alussa.

”Olemassa olevan tieverkon kunnostaminen pitää priorisoida investoinneissa. Esimerkiksi maanteiden päällystysohjelmaa pitää pidentää mahdollisimman nopeasti lisävahinkojen torjumiseksi. Tänä vuonna päällystetään ennätyksellisen vähän maanteitä, minkä takia korjausvelka on kovassa kasvussa”, Nieminen sanoo.

”Liikennejärjestelmäsuunnitelma on tähän mennessä osoittautunut rahoituksen puutteessa pelkäksi toivelistaksi. Toivottavasti nyt suunnitelmalle saadaan myös riittävästi rahoitusta, jotta hankkeita päästään toteuttamaan suunnitelmallisesti ja kustannustehokkaasti.”