Autoliiton testissä 20 turvaistuinta

23.5.2023, klo 13.31

Kevään turvaistuintestin törmäysosiossa ei nähty epäonnistumisia. Yksi istuin kuitenkin hylättiin liiallisen kemikaalikuormituksen takia.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 20 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta. Istuimista peräti 11 sai kokonaisarvosanan hyvä ja kahdeksan istuimen arvosanaksi tuli tyydyttävä. Besafe iZi Twist M menestyi itse törmäystesteissä mallikkaasti, mutta sai heikon yleisarvosanan päälliskankaista löytyneiden vaarallisen korkeiden kemikaalipitoisuuksien takia. Istuimen kankaista löytyi naftaleenia.

Törmäystestissä ei pettymyksiä

Kaikki uusimman turvaistuintestin turvalaitteet ovat ECE R129 -tyyppihyväksyttyjä istuimia. Aiemman tyyppihyväksynnän ECE R44/04 istuinten valmistus ja maahantuonti päättyy syyskuussa ja uusien ECE R44/04-tyyppihyväksynnän mukaisten istuinten myynti on kiellettyä syyskuun 2024 jälkeen. Vanhojen istuinten käyttökieltoa ei ole luvassa. R129 -istuinten pitää läpäistä sivutörmäystesti, jollaista ei aiempaan tyyppihyväksyntään ole kuulunut. Autoliiton turvaistuintestissä sivutörmäystesti on ollut mukana jo ennestään.

Kaikki testatut istuimet pärjäsivätkin sivutörmäyskokeessa hienosti. Yhdeksän sai arvosanan erinomainen ja loput 11 arvosanan hyvä. Kaikissa kuudessa etutörmäystestissä erinomaisen arvosanan saaneessa istuimessa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan. Tällöin lapsen niskaan ja ei kohdistu juurikaan rasitusta. R129 -hyväksynnän saaneissa istuimissa lapsen on pakko matkustaa selkä menosuuntaan vähintään 15 kuukauden ikäiseksi saakka. Suositeltavaa kuitenkin on, että lapsi matkustaisi selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään tämänkin jälkeen. Yksitoista istuinta sai etutörmäystestissä arvosanan hyvä ja kolmen arvosana oli tyydyttävä.

Vain oikein asennettu istuin auttaa

Turvaistuintestin kokonaisarvosanaan vaikuttavat itse kolariturvallisuuden lisäksi muun muassa tekijät, jotka vaikuttavat riskiin asentaa istuin väärin autoon tai lapsi istuimeen. Onnettomuustietoinstituutin tutkimuksen mukaan vuosina 2011–2020 liikenneonnettomuuksissa kuoli 35 henkilöautossa matkustanutta alle 15-vuotiasta lasta. Tutkijalautakunnat arvioivat, että kaikkiaan 11 jotain turvalaitetta käyttänyttä lasta olisi voinut pelastua asianmukaisempaa ja oikein kiinnitettyä turvalaitetta käyttämällä.

”Se ei riitä, että istuin on oikein asennettuna turvallinen, jos istuinta on vaikea käyttää ja se tulee helposti asennettua väärin tai lapsi on vaikea kiinnittää istuimeen”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Kevään turvaistuintestissä kahdeksan istuinta sai hyvän arvosanan käyttömukavuudesta. Kymmenen istuimen arvosana oli tyydyttävä, kun taas kaksi jäi välttävään. Yleisesti kaikkein parhaiten käyttömukavuudessa menestyvät turvakaukalot, joita ei voi asentaa usealla eri tavalla. Myös isommille lapsille tarkoitettuja turvavyöistuimia on usein varsin helppo käyttää.

”Väärinkäytön riskit lisääntyvät, jos istuinta voidaan käyttää hyvin erikokoisille lapsille ja asennettuna niin selkä kuin kasvot menosuuntaan. Yksi vaara on se, jos istuin käännetään liian varhain kasvot menosuuntaan”, Tolvanen sanoo.

Istuinkohtaiset arviot löytyvät osoitteesta www.autoliitto.fi/turvaistuintesti

Turvaistuintestin painotukset

50 %             Turvallisuus

• 40 % Etutörmäyssuoja