Autoliiton Ajokoulu: Tiedätkö renkaidesi kunnon?

10.9.2025, klo 07.14

Nyt on hyvä aika tarkastaa auton molempien rengassarjojen kunto ja uusia ne tarvittaessa.

Liikenteessä on paljon autoilijoita, jotka ovat edellisen kerran tarkastaneet kesärenkaiden kunnon ja rengaspaineet viime keväänä, alle vaihdon yhteydessä – jos silloinkaan. Näin syyskauden sateiden ollessa käsillä olisikin tärkeää varmistaa, missä kunnossa auton alla olevat renkaat ovat kesän jäljiltä ja samalla säätää myös renkaiden paineet suosituksen mukaisiksi.

Mikäli uusimistarvetta ilmenee, kannattaa renkaat uusia mieluummin vielä tänä syksynä kuin odottaa ensi kevääseen. Näin ajamisen turvallisuus ei syksyn sateilla vaarannu ainakaan renkaiden kunnon vuoksi.

Kesärenkaan urasyvyys

Kesärenkaan urasyvyyden tulee lain mukaan olla vähintään 1,6 mm. Käytännössä turvasuosituksena kannattaa kuitenkin pitää neljää milliä, koska useiden testitulosten perusteella renkaan vesiliirtoherkkyys kasvaa merkittävästi sen kulutuspinnan urasyvyyden pudotessa alle neljän millin.

Jäljellä olevan urasyvyyden voi tarkastaa helposti tätä varten tehdyillä mittareilla, joita on usein jaossa rengasliikkeissä, messuilla ja erilaisissa autotapahtumissa. Mikäli tällaista mittaria ei ole mistään sattunut saamaan, onnistuu kulutuspinnan mittaus esimerkiksi tavallisen työntömitan piikkipäällä tai jopa kahden euron kolikolla. Kahden euron kolikon hopeanvärinen ulkokehä on neljän millin levyinen eli kun kolikon laittaa kulutuspinnan uran pohjalle ja katsoo sitä suoraan sivulta, pitäisi kolikon hopeanvärisen ulkokehän hävitä kokonaisuudessaan renkaan uraan siltä kohdalta kolikkoa, joka on rengasta vasten.

Kulumisen tasaisuus

Urasyvyyttä mitatessa kannattaa kiinnittää huomiota renkaan kulumisen tasaisuuteen. On normaalia, että vetävät renkaat kuluvat hieman nopeammin keskeltä ja vapaasti pyörivät reunoilta. Jos taas jokin rengas on kulunut selvästi enemmän vain toiselta reunalta, kielii se virheellisistä pyöränkulmista. Tähän taas usein on syynä alustan kulunut nivel, pusla tai joku muu vika. Näin ollen onkin tärkeää, että vika etsitään ja korjataan ennen pyöränkulmien säätämistä kohdalleen. Mikäli näin ei toimi, kuluvat uudetkin renkaat nopeasti vaihtokuntoon.

Renkaan ikä

Olennaista on myös kiinnittää huomiota renkaan ikään. Renkaan valmistusajankohta on merkitty sen kyljessä olevan DOT-merkinnän lopussa olevan ovaalin sisälle neljällä numerolla, jotka kertovat renkaan valmistusviikon ja vuoden. Jos renkaiden valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta tai niillä on ajettu yli kuusi ajokautta (kumpi tulee aiemmin täyteen), tulisi rengassarjan päivittämistä harkita vakavasti.

Tämä rengas on valmistettu viikolla 14 vuonna 2023.

Samat tarkastukset myös talvirenkaille

Talvirenkaiden urasyvyyden minimivaatimus lain mukaan on vähintään kolme milliä. Turvasuosituksena niissä on kuitenkin syytä pitää viittä milliä. Kulumisen tasaisuuden ja renkaan iän osalta pätevät samat ohjeet kuin kesärenkaissa.

Edellä mainittujen lisäksi nastarenkaissa on tarkastettava myös, että suurin piirtein kaikki nastat olisivat tiukasti paikoillaan renkaassa. Löystynyt nasta ei toimi suunnitellusti ja irtoaa helposti.

Kun talvirenkaiden kunnon tarkastaa jo nyt, ehtii tarvittaessa vielä kaikessa rauhassa perehtyä rengastesteihin ja markkinoiden tarjontaan sekä tilaamaan uuden setin ennen kausivaihtosesongin alkua.

Rengaspaineiden tarkastaminen

Rengaspaineet tulisi tarkastaa noin kerran kuukaudessa sekä aina silloin, kun auton kuormitusta olennaisesti muutetaan. Autonvalmistajat ovat määritelleet erikseen paineet kevyelle ja raskaalle kuormalle.

Talvirengaskauden alkaessa kannattaa renkaisiin laittaa 0,2 baria valmistajan suositusta korkeammat paineet kompensoimaan lämpötilan muutosten aiheuttamaa paineenvaihtelua renkaassa. Ulkolämpötilan laskiessa 10 astetta, putoaa paine renkaassa 0,1 baria. Pieni ylipaine ei useinkaan ole vaarallista – pieni alipaine sen sijaan on.

Suunnitelluilla rengaspaineilla ajettaessa rengas kestää pidempään ja auto käyttäytyy ennalta-arvattavammin – varsinkin yllättävissä liikennetilanteissa.

Keskeinen turvallisuustekijä

Rengassarjan kallis hinta saattaa saada autonkäyttäjän ajamaan samoilla renkailla pidempään kuin olisi järkevää.

Renkaat ovat kuitenkin keskeinen turvallisuustekijä, sillä niiden avulla hoidetaan auton kiihdyttäminen, ohjaaminen ja jarruttaminen. Myös useiden auton aktiivisten turvavarusteiden, kuten ajonvakautusjärjestelmän, kaista-avustimen sekä automaattisen hätäjarrutuksen toiminta suunnitellusti perustuvat renkaan ja tienpinnan väliseen pitoon.

Myös varastossa olevien talvirenkaiden kunto kannattaa tarkastaa hyvissä ajoin ennen rengassesongin alkua.