Autojen kohtuuhintaisesta korjattavuudesta on huolehdittava

18.12.2025, klo 10.54
Vaatimattoman näköinen jälki akkukotelossa voi johtaa kalliiseen korjaukseen.

Traficomin tiedote sähkö- ja hybridiautojen korjaamiseen liittyvistä riskeistä on herättänyt keskustelua. Kuluttajien kannalta on tärkeää, että päättäjät huolehtivat siitä, että ladattaviakin autoja voidaan korjata kustannustehokkaasti, niihin riittää varaosia, ja että korjaamoiden välillä säilyy kilpailua.

Keskustelu autojen korjaamiseen ja korjaustapoihin liittyvistä kysymyksistä on käynyt viime päivinä kuumana. Asiaan ovat ottaneet kantaa muun muassa Traficom sekä Autoalan Keskusliitto tiedotteillaan. Traficom varoitti erityisesti korjaustapoihin liittyvästä turvallisuudesta ja sallituista korjaustavoista. Autoalan Keskusliitto oli tänään lähetetyssä tiedotteessa Traficomin kanssa samoilla linjoilla.

Autonomistajien kannalta on keskeistä, että myös uusien käyttövoimien osalta varmistetaan kilpailu autojen huolto- ja korjaustoiminnassa ja varaosien saatavuudessa.

”Viranomaisten tulee varmistaa niin kansallisesti kuin EU:ssa sääntely, joka määrää autot valmistettavaksi siten, että niitä voidaan kustannustehokkaasti korjata”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Toinen keskeinen asia on varmistaa korjaustiedon saatavuus niin, että huolto- ja korjaustoimijoiden välillä voi syntyä kilpailua.

Kolmantena on varmistettava kilpailun edellytykset varaosamarkkinoilla myös muille kuin autonvalmistajan omille merkkiosille.

Kaikki tämä edellyttää sääntelyä ja on kuluttajien edun mukaista. Autoliitto on yhdessä eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa ajanut kuluttajien oikeuksia ja tukenut mm. ”Right to repair-Oikeus korjata” -kampanjaa sekä vaatinut kuluttajille parempia oikeuksia päättää autojensa datan käytöstä ”My Car My Data”-kampanjassa.

”Turvallisuudesta huolehtiminen on erittäin tärkeää, mutta sen varjolla ei pidä luoda ylisääntelyä, joka varmuuden vuoksi rajoittaa autonomistajien oikeuksia. Suljettujen järjestelmien luominen, jossa pääsystä auton korjaustietoihin päättää autonvalmistaja, rajoittaa kilpailua eikä ole kuluttajien etujen mukaista”, Nieminen toteaa.