Autoillen Euroopassa -kirja ilmestyy 51. kerran – Autoliiton opas auttaa välttämään yllätyssakot ulkomailla

9.4.2024, klo 07.45
Italia-Traffico-Limitato-kyltti

Autoliiton suositun Autoillen Euroopassa -kirjan uusin versio ilmestyy tänään. Kirjassa on koottuna Euroopan maiden sääntöjä ja määräyksiä sekä muuta hyödyllistä tietoa, jonka avulla automatka on helppo suunnitella.

Autoliiton suosituin automatkailun opaskirja on auttanut suomalaisia ulkomaan automatkan suunnittelussa vuosikymmenten ajan. Ensimmäinen, Kansainvälinen automatkailu -nimellä kulkenut opas ilmestyi jo vuonna 1965. Viimeisen parinkymmenen vuoden ajan kirjan nimi on ollut Autoillen Euroopassa.

Nyt ilmestyvässä Autoillen Euroopassa -kirjassa on runsaasti tietoa 26 Euroopan maan liikennemääräyksistä ja säännöistä. Mukana ovat kaikki suomalaisten suosituimmat automatkailukohteet eli Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro.

Kirjasta löytyy runsaasti vinkkejä sekä matkan suunnitteluun että matkan aikana tiedon tarkistamiseen. Kirjasta on hyötyä niin omalla autolla reissuun lähteville kuin kohdemaassa auton vuokraaville matkustajille. Kirja on tarkoitettu myös matkailuautolla ja -vaunulla matkaavalle, ja tähän aihepiiriin liittyvää tietoa onkin kirjassa runsaasti. Myös motoristit ja sähköautoilijat on huomioitu.

Tiemaksut seuraavat perässä

Monissa maissa on käytössä erilaisia tiemaksuja sekä kaupunkien ajokieltoalueita, joihin liittyviä määräyksiä on helppo rikkoa tietämättään, jos ei ole asiaan etukäteen perehtynyt. Yhä useammassa maassa nimittäin maksullisilla moottoriteillä ei ole puomeja, vaan maksu pitää suorittaa ostamalla joko fyysinen tai digitaalinen vinjettitarra.

”Esimerkiksi Unkarissa on käytössä sähköinen tarra, jonka voimassaolo tarkistetaan kameravalvonnalla. Jos maksua ei ole suoritettu, tulee jälkimaksulasku perässä Suomeen. Ulkomaalaiset ajoneuvot ovat tehotarkkailussa, koska heiltä on usein jäänyt vahingossa e-vinjetti hankkimatta”, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo.

Tanska takavarikoi auton

Tanska kiristi muutama vuosi sitten määräyksiä piittaamattomuudesta liikenteessä huomattavasti ja nyt maasta on kantautunut lukuisia varoittavia esimerkkejä asiasta. Lain mukaan kuljettaja menettää ajoneuvon valtiolle, jos nopeusrajoitus ylitetään yli sadalla prosentilla eli ajetaan esimerkiksi 60 km/h alueella 121 km/h tai 30 km/h alueella 61 km/h, tai ajetaan yli 220 km/h millä tahansa nopeusrajoitusalueella. Sama sääntö on voimassa, jos alkoholipitoisuus ylittää kaksi promillea tai kuljettaja syyllistyy vakavia henkilövahinkoja aiheuttaneeseen onnettomuuteen alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena. Mielenkiintoinen asia on se, että ajoneuvon menettää riippumatta siitä, kuka sen omistaa.

”Meidän korviimme ei ole vielä kantautunut tietoa suomalaisista, jotka olisivat menettäneet ajoneuvon Tanskan valtiolle, mutta esimerkiksi moni saksalainen on palannut Tanskasta kotiin ilman autoa. Muun muassa eräs saksalainen menetti ystävältään lainaamansa Porschen ajettuaan ylinopeutta”, Suokonautio-Hynninen toteaa.

Autoillen Euroopassa -kirjan hinta on 30 euroa (Autoliiton jäsenille 25 euroa). Kirjaa voi tilata Autoliiton verkkokaupasta osoitteesta kauppa.autoliitto.fi